Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 18 van de 18
    Voorwaarts! "...Jan kwam thuis om een boterham te vragen, vader was niet thuis, moeder was ...."

DSC_6250.jpg

Gezaagd tot de zaag niet dieper kon, rest nog 1-2cm aan het uiterste puntje. Geen beweging in te krijgen natuurlijk, de vertrouwde wiggen weten er wel raad mee.

DSC_6251.jpg

Omdat ik het een mooie foto vond, net een tulp

DSC_6255.jpg

Daadwerkelijk echt hout aan de binnenkant zoals we het kennen, links zie je het randje wat nog overbleef staan waar ik met de zaag niet bij kon.

Dank voor het kijken!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jensioo Bekijk Berichten
    Interessant om te volgen zon framezaag lijkt mij zeker nuttig voor de stammetjes die ik heb liggen
    Hoi Jensioo, dank voor je reactie, zeker een nuttig ding voor stammetjes, de capaciteit die je hebt is enorm, zeg 60/70cm absolute max wat je kan zagen, dat is een hele grote lintzaag.
    Ik zou wel eerst kijken naar een kloofhamer en 2 stalen wiggen evt. een froe, dat gaat namelijk veel snelller en is stukken minder zweten. Vervolgens met bijl/haalmes/handschaaf tot de juiste maat brengen.

mechanisme framezaag

Nog een foto van "mechanisme" voor Sunrayes.

DSC_6304.jpg

Zoals je ziet Sunrayes, het is tamelijk houtje touwtje, 22mm pijp, doormidden geflexed, en met M6-bouten vast gezet. Voordeel is dat het eikenhout van het frame 21mm is dus de contraptie zit vrij stevig om het hout heen. Blad zit met een spijker vast achter het stukje pijp met een sneetje erin.
    Nadeel zijn de getapte gaten in de pijp, 22mm is tamelijk dun dus de draad zal uiteindelijk uitscheuren onder de spanning, sterker nog eentje is al uitgescheurd, ik heb er nu een moertje voorgezet. Niet zo heel handig maar werkt.

Groet Robert

de opbrengst

Nog een paar foto's van de opbrengst

DSC_6255.jpg

Een mooi stuk, met bullseye in het midden.

DSC_6258.jpg

De drie plakken naast elkaar, totale tijd het heeft me zo'n 5 dagen gekost. Leren hoe het werkt, het fine-tunen van de zaag, en later het aanpassen van de zaag erbij mee gerekend. Daar is misschien wel het meeste tijd in gaan zitten. Ik heb zo'n 20-30minuten per keer gezaagd denk ik, voor 2,5 zaagsnede.
    Ik wilde eerst 4 slabs zagen maar de eerste ging scheef, die ben ik halverwege gestopt.

DSC_7807.jpg

En zo staat de zaag er nu bij, is het geen plaatje (op z'n kant weliswaar)?

Groeten Robert

Bedankt voor het plaatje! Ik ga binnenkort de onderdelen die ik al verzameld had, weer opzoeken.
    Groeten, Raymond

Thanks! Moet je doen, Raymond. Het is wel een beetje maf zo'n zaag, maar in noodgevallen is het soms de enige oplossing. The English woodworker noemt het, "the saw only the savages use"

Junior Member
    Ingeschreven
    Jan 2016
    Leuk om zo'n zaag hier ook te zien. Ik had hem ook al eens gezien op de web pagina van Will Myers (van de Moravian workbench).
    Een link (hoop dat ie werkt) naar de video waarin hij laat zien hoe hij de zaag die hij eerst volledig heeft gebouwd, gebruikt.
    Het is inderdaad wel een oplossing voor stukken hout die met " gewoon" gereedschap niet meer te bewerken zijn.
    https://youtu.be/rugdeJFJl-w

Hoi EdP, ik heb je reactie over het hoofd gezien.
    Nu dacht ik alle stukjes op YT wel gezien te hebben, maar deze is wel een mooie over hoe zelf een te maken met kleine "metaaltjes" die je mogelijkerwijs wel ergens hebt liggen.
    Die gaat wel als een raket door dat vurenhout heen zeg, met eik viel me de snelheid ook niet tegen toen ik het een beetje "kon", maar zo rap ging het nu ook weer niet.

Dank voor je reactie!
    Robert

Forum Rechten