Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 18

Framezaag, met hulp van Roeland

Hoi Forum,

Tijd terug, een hele tijd, had ik enkele stukken die geript moesten worden. Niks was eigenlijk geschikt, of te duur. Als in reuzelintzaag kopen, kettingzaag kopen, framezaag vanuit US kopen, zagerij laten doen....

Zie ook dit rip topic hier: https://www.woodworking.nl/showthrea...ag-vs-handzaag
    Jullie kennen me al van dit zaagje hier: https://www.woodworking.nl/showthrea...-Mini-spanzaag

Roeland heeft me een stuk zaaglint opgestuurd, om een framezaag te bouwen.
    Bijlage 76941
    Het lint van Roeland, met wat stukken eik van een oude kast voor het frame.

Bijlage 76940
    Dit is m, misschien niet de mooiste en een beetje houtje touwtje, maar hij zaagt wel. Inmiddels is hij ook geupgrade, foto's moet ik ff nog zoeken.

Bijlage 76939
    Deze moet gezaagd worden, 1cm plakjes graag
    Laatst gewijzigd door Robert Hardwoodie; 13-05-18 om 21:41. Reden: stomme links naar plaatjes ipv gewoon plaatjes

Hey hallo
    De linkjes doen het niet jammer genoeg

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2015
    Bij mij helaas ook niet. Ben wel heel benieuwd, want heb speciaal een zaaglint gekocht met het idee er 1 te maken.

geen bijlagen zichtbaar

Hmm gedoe, ik zie ze zelf ook niet meer. In de editor zie ik ze wel. Als ik iets wil aanpassen Ik krijg telkens melding: "Chrome heeft ongebruikelijke code op deze pagina gedetecteerd en heeft de code geblokkeerd om je persoonlijke gegevens (zoals wachtwoorden, telefoonnummers en creditcards) te beschermen."
    Laatst gewijzigd door Robert Hardwoodie; 14-05-18 om 15:47.

plaatjes framezaag

Nu wel plaatjes hoop ik

DSC_6232.jpg
    Lint via Roeland, en stukjes eik van een kast

DSC_6233.jpg
    De gebouwde zaag, eea steekt inelkaar met bridlejoints, de spanning van de zaag houdt het bijeen.
    Later heb ik wel de uiteindes, waar de bridle zit zegmaar, opgedikt. Dit stuk was erg fragiel, m'n door het profiel in het hout wat bij die kast hoorde.
    Toevallig hangt het kleine spanzaagje erboven.

DSC_6234.jpg
    Deze knoebel dient gezaagd te worden. Waarom zou je klein beginnen...

meer plaatjes

DSC_6238.jpg

Zaag in actie, klinkt stom om te zeggen, maar ik was gewoon verbaast dat het werkte...

Voorzichtig starten, zelf het gewicht van de zaag ondersteunen. Op een gegeven moment als voldoende tanden contact hebben, begint het te lopen. En ergens nog best snel ook. Nu is dit zo'n 60cm, dat kan dus nooit snel genoeg.

DSC_6244.jpg

Besloten dit stuk in 3 plakken te zagen, gezien het klemmen van het werkstuk niet mogelijk is, heb ik beide snedes tegelijk gezaagd. Het is ook niet perfect recht, maar dat hoeft ook niet. Het is ook gewoon een moeilijke set-up op deze manier.

DSC_6247.jpg

Licht aan het eind van de tunnel, dit is wel pas na een paar dagen zagen (niet 24/7 hoor)
    Laatst gewijzigd door Robert Hardwoodie; 14-05-18 om 20:34.

Goed bezig!!
    Ik wil ook een framezaag maken. Ik heb zelfs alle onderdelen al in huis, maar het komt er maar niet van.
    Kan je een close-up van de bevestiging van het blad aan het frame maken? Ik ben benieuwd hoe het vast zit.
    Groeten, Raymond

Ha Sunrayes! Dankje, ik vind het tamelijk hardcore van mezelf. Ook als ik deze foto's doorkijk. Maja als je maar hard genoeg wilt, dat blok was niet te dragen zo zwaar. Zo in 3-en is het makkelijker te slepen en droogt het sneller.

Ik heb nog een foto van het mechanisme ergens, dat pluis ik vanavond ff voor je uit.

Het ziet er complex uit, en dat is het ook maar dat komt omdat het van rommel stukjes ijzer is dat ik heb rondslingeren.

Achterzijde: 2 stukjes staalband, met M6 bouten aan een stukje 22mm pijp vast geschroeft. Dit met 2 houten wigjes rechtgetrokken, omdat de gaten in de band niet mooi recht waren.
    Voorkant, alles met 22mm pijp vast geschroeft, 2 M6 boutjes zorgen voor het opspanning brengen, een kant is de draad al uitgetrokken, daarheb ik nu een moertje zitten.
    Heb gat in lint geboord, spijker houdt de boel aan elkaar middels een sneetje in de pijp.

Het is allemaal erg houtje-touwtje.
    Ik zou de zaag van Tom Fidgen bekijken, daar is het gewoon 1 m12bout voor alles, deze is sinds een tijdje nu ook te koop hier in Europa.
    Dat was toen ik deze bouwde nog niet. En daarbij toch best duur, voor iets wat je soms gebruikt maar meestal niet. Maar igg goed ter inspiratie.

groet Robert

Interessant om te volgen zon framezaag lijkt mij zeker nuttig voor de stammetjes die ik heb liggen

Forum Rechten