Framezaag, met hulp van Roeland

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi Forum,

Tijd terug, een hele tijd, had ik enkele stukken die geript moesten worden. Niks was eigenlijk geschikt, of te duur. Als in reuzelintzaag kopen, kettingzaag kopen, framezaag vanuit US kopen, zagerij laten doen....

Zie ook dit rip topic hier: https://www.woodworking.nl/showthread.php?19127-spanzaag-vs-handzaag
Jullie kennen me al van dit zaagje hier: https://www.woodworking.nl/showthread.php?19520-Mini-spanzaag

Roeland heeft me een stuk zaaglint opgestuurd, om een framezaag te bouwen.
Bekijk bijlage 76941
Het lint van Roeland, met wat stukken eik van een oude kast voor het frame.

Bekijk bijlage 76940
Dit is m, misschien niet de mooiste en een beetje houtje touwtje, maar hij zaagt wel. Inmiddels is hij ook geupgrade, foto's moet ik ff nog zoeken.

Bekijk bijlage 76939
Deze moet gezaagd worden, 1cm plakjes graag:eek:
 
Laatst bewerkt:

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hmm gedoe, ik zie ze zelf ook niet meer. In de editor zie ik ze wel. Als ik iets wil aanpassen Ik krijg telkens melding: "Chrome heeft ongebruikelijke code op deze pagina gedetecteerd en heeft de code geblokkeerd om je persoonlijke gegevens (zoals wachtwoorden, telefoonnummers en creditcards) te beschermen."
 
Laatst bewerkt:

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
plaatjes framezaag

Nu wel plaatjes hoop ik


DSC_6232.jpg
Lint via Roeland, en stukjes eik van een kast

DSC_6233.jpg
De gebouwde zaag, eea steekt inelkaar met bridlejoints, de spanning van de zaag houdt het bijeen.
Later heb ik wel de uiteindes, waar de bridle zit zegmaar, opgedikt. Dit stuk was erg fragiel, m'n door het profiel in het hout wat bij die kast hoorde.
Toevallig hangt het kleine spanzaagje erboven.

DSC_6234.jpg
Deze knoebel dient gezaagd te worden. Waarom zou je klein beginnen...
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
meer plaatjes

DSC_6238.jpg

Zaag in actie, klinkt stom om te zeggen, maar ik was gewoon verbaast dat het werkte...

Voorzichtig starten, zelf het gewicht van de zaag ondersteunen. Op een gegeven moment als voldoende tanden contact hebben, begint het te lopen. En ergens nog best snel ook. Nu is dit zo'n 60cm, dat kan dus nooit snel genoeg.


DSC_6244.jpg

Besloten dit stuk in 3 plakken te zagen, gezien het klemmen van het werkstuk niet mogelijk is, heb ik beide snedes tegelijk gezaagd. Het is ook niet perfect recht, maar dat hoeft ook niet. Het is ook gewoon een moeilijke set-up op deze manier.

DSC_6247.jpg

Licht aan het eind van de tunnel, dit is wel pas na een paar dagen zagen (niet 24/7 hoor:eek:)
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Goed bezig!!
Ik wil ook een framezaag maken. Ik heb zelfs alle onderdelen al in huis, maar het komt er maar niet van.
Kan je een close-up van de bevestiging van het blad aan het frame maken? Ik ben benieuwd hoe het vast zit.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Ha Sunrayes! Dankje, ik vind het tamelijk hardcore van mezelf. Ook als ik deze foto's doorkijk. Maja als je maar hard genoeg wilt, dat blok was niet te dragen zo zwaar. Zo in 3-en is het makkelijker te slepen en droogt het sneller.

Ik heb nog een foto van het mechanisme ergens, dat pluis ik vanavond ff voor je uit.

Het ziet er complex uit, en dat is het ook maar dat komt omdat het van rommel stukjes ijzer is dat ik heb rondslingeren.

Achterzijde: 2 stukjes staalband, met M6 bouten aan een stukje 22mm pijp vast geschroeft. Dit met 2 houten wigjes rechtgetrokken, omdat de gaten in de band niet mooi recht waren.
Voorkant, alles met 22mm pijp vast geschroeft, 2 M6 boutjes zorgen voor het opspanning brengen, een kant is de draad al uitgetrokken, daarheb ik nu een moertje zitten.
Heb gat in lint geboord, spijker houdt de boel aan elkaar middels een sneetje in de pijp.

Het is allemaal erg houtje-touwtje.
Ik zou de zaag van Tom Fidgen bekijken, daar is het gewoon 1 m12bout voor alles, deze is sinds een tijdje nu ook te koop hier in Europa.
Dat was toen ik deze bouwde nog niet. En daarbij toch best duur, voor iets wat je soms gebruikt maar meestal niet. Maar igg goed ter inspiratie.

groet Robert
 

Jensioo

Actieve deelnemer
1 mei 2015
76
2
Interessant om te volgen zon framezaag lijkt mij zeker nuttig voor de stammetjes die ik heb liggen
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Voorwaarts! "...Jan kwam thuis om een boterham te vragen, vader was niet thuis, moeder was ....":eek:



DSC_6250.jpg

Gezaagd tot de zaag niet dieper kon, rest nog 1-2cm aan het uiterste puntje. Geen beweging in te krijgen natuurlijk, de vertrouwde wiggen weten er wel raad mee.


DSC_6251.jpg

Omdat ik het een mooie foto vond, net een tulp :p


DSC_6255.jpg

Daadwerkelijk echt hout aan de binnenkant zoals we het kennen, links zie je het randje wat nog overbleef staan waar ik met de zaag niet bij kon.

Dank voor het kijken!
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Interessant om te volgen zon framezaag lijkt mij zeker nuttig voor de stammetjes die ik heb liggen
Hoi Jensioo, dank voor je reactie, zeker een nuttig ding voor stammetjes, de capaciteit die je hebt is enorm, zeg 60/70cm absolute max wat je kan zagen, dat is een hele grote lintzaag.
Ik zou wel eerst kijken naar een kloofhamer en 2 stalen wiggen evt. een froe, dat gaat namelijk veel snelller en is stukken minder zweten. Vervolgens met bijl/haalmes/handschaaf tot de juiste maat brengen.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
mechanisme framezaag

Nog een foto van "mechanisme" voor Sunrayes.


DSC_6304.jpg

Zoals je ziet Sunrayes, het is tamelijk houtje touwtje, 22mm pijp, doormidden geflexed, en met M6-bouten vast gezet. Voordeel is dat het eikenhout van het frame 21mm is dus de contraptie zit vrij stevig om het hout heen. Blad zit met een spijker vast achter het stukje pijp met een sneetje erin.
Nadeel zijn de getapte gaten in de pijp, 22mm is tamelijk dun dus de draad zal uiteindelijk uitscheuren onder de spanning, sterker nog eentje is al uitgescheurd, ik heb er nu een moertje voorgezet. Niet zo heel handig maar werkt.

Groet Robert
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
de opbrengst

Nog een paar foto's van de opbrengst :p

DSC_6255.jpg

Een mooi stuk, met bullseye in het midden.

DSC_6258.jpg

De drie plakken naast elkaar, totale tijd het heeft me zo'n 5 dagen gekost. Leren hoe het werkt, het fine-tunen van de zaag, en later het aanpassen van de zaag erbij mee gerekend. Daar is misschien wel het meeste tijd in gaan zitten. Ik heb zo'n 20-30minuten per keer gezaagd denk ik, voor 2,5 zaagsnede.
Ik wilde eerst 4 slabs zagen maar de eerste ging scheef, die ben ik halverwege gestopt.

DSC_7807.jpg

En zo staat de zaag er nu bij, is het geen plaatje (op z'n kant weliswaar)?


Groeten Robert
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Thanks! Moet je doen, Raymond. Het is wel een beetje maf zo'n zaag, maar in noodgevallen is het soms de enige oplossing. The English woodworker noemt het, "the saw only the savages use";)
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Leuk om zo'n zaag hier ook te zien. Ik had hem ook al eens gezien op de web pagina van Will Myers (van de Moravian workbench).
Een link (hoop dat ie werkt) naar de video waarin hij laat zien hoe hij de zaag die hij eerst volledig heeft gebouwd, gebruikt.
Het is inderdaad wel een oplossing voor stukken hout die met " gewoon" gereedschap niet meer te bewerken zijn.
https://youtu.be/rugdeJFJl-w
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi EdP, ik heb je reactie over het hoofd gezien.
Nu dacht ik alle stukjes op YT wel gezien te hebben, maar deze is wel een mooie over hoe zelf een te maken met kleine "metaaltjes" die je mogelijkerwijs wel ergens hebt liggen.
Die gaat wel als een raket door dat vurenhout heen zeg, met eik viel me de snelheid ook niet tegen toen ik het een beetje "kon", maar zo rap ging het nu ook weer niet.:D

Dank voor je reactie!
Robert
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.