Mijn eerste tuinmeubel van eikenhout

Joop82

Nieuw lid
6 apr 2016
2
0
Na een tijd veel lezen en leren op dit forum ben ik dan eindelijk begonnen aan het maken van het blad voor mijn nieuwe tuintafel

De tafel wordt ca 260 bij 100cm en in tafel komen 3 tegels (welke over zijn gebleven van de de badkamer verbouwing)Bekijk bijlage Tuintafel.pdf

Bijgaand wat foto's met de eerste vordering de verbindingen zijn niet allen even strak geworden maar tot nu toe best tevreden zo voor een eerste keer

Nu zit ik alleen met de volgende vraag stukken


  1. Het blad maak ik 6 cm gedroogd eikenhout en de verbindingen worden pen/gat welke ik wil gaan verlijmen Moet ik hier ook nog een toognagel in maken?
  2. In het hout zitten wat scheuren hoe kan ik deze het beste dicht maken of is het verstandiger om dit niet te doen?
  3. Het onderstel wil ik gaan maken uit 12 x 12 eiken balken (niet gedroogd) ook hierbij worden de verbindingen pen en gat aangezien dit hout nog niet droog is leek mij het beste om een toognagel te gebruiken en geen lijm
  4. Hoe kan ik het beste het blad op het onderstel bevestigen ivm het werken van het hout.

Hoop dat jullie mij een beetje verder kunnen helpen,

Gr, Johan

IMG-20180421-WA0004.jpg20180505_143555.jpg20180512_171448.jpg20180512_194426.jpgBekijk bijlage Tuintafel.pdf
 
Laatst bewerkt:

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Dat ziet er al goed uit ben benieuwd naar het eindresultaat
Succes
 

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
Mooi blad!

  1. Het blad maak ik 6 cm gedroogd eikenhout en de verbindingen worden pen/gat welke ik wil gaan verlijmen Moet ik hier ook nog een toognagel in maken?
  2. In het hout zitten wat scheuren hoe kan ik deze het beste dicht maken of is het verstandiger om dit niet te doen?
  3. Het onderstel wil ik gaan maken uit 12 x 12 eiken balken (niet gedroogd) ook hierbij worden de verbindingen pen en gat aangezien dit hout nog niet droog is leek mij het beste om een toognagel te gebruiken en geen lijm
  4. Hoe kan ik het beste het blad op het onderstel bevestigen ivm het werken van het hout.
]

1. Zolang je D4 lijm gebruikt is dit denk ik niet nodig. Mocht je het toch willen doen, dan zou ik ze er van onderaf in plaatsen, en niet helemaal doorboren. Dit voorkomt inwateren van je toogpennen
2. Heb ik geen zinnig antwoord op
3. Klinkt verstandig
4. Ik zou bladwervels gebruiken. Houdt de tafel demonteerbaar, is van bovenaf niet zichtbaar en geeft ruimte voor werking
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
Hou ook rekening met het effect van het uitregenen van het looizuur in eikenhout.. Het zorgt voor hardnekkige plekken in (bijvoorbeeld) poreuze terrastegels of klinkers.
 

Joop82

Nieuw lid
6 apr 2016
2
0
Bedankt voor de reacties

Het klop dat ik wat aan de late kant ben met om advies vragen maar dacht dat ik het redelijk wist maar nu ik ben gestart ben ik toch wat gaan twijfelen omtrent mijn keuzes. Voor wat meer details omtrent de constructieve aspecten heb ik nog een pdf als bijlage toegevoegd wat enigzins wat meer duidelijkheid zou moeten geven (in deze bijlage heb ik de tegels even weggelaten). Bekijk bijlage Tuintafel 3dview.pdf

Na aanleiding van de andere adviezen denk wil ik als lijm Bison Woodmax gaan gebruiken volgens heeft iemand hier ervaring mee
om het blad vast te gaan zetten op het onderstel ga ik voor de bladwervels volgens mij zijn deze redelijk eenvoudig te maken.

Mbt tot het looizuur helpt het als ik het hout ga afwerken met een olie of met beits? dit was namelijk wel mijn plan om ook het hout wat meer te verduurzamen.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
Een vriend van me had zijn (kolossale) eiken tuintafel ook behandeld, maar had er nog steeds last van. Het was wel 'rustiek' eikenhout, met de nodige barsten en kieren.. Misschien dat dat vooral de reden is? Er zullen hier vast wel anderen zijn met meer wijsheid/ervaring :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.