Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 23

nieuwe schaaf is geen pretje

Hallo
    Ik heb een nieuwe/ oude schaaf gekocht.(nooitgedagt) Ik heb hem eigenlijk speciaal gekocht om enkele lange balken te schaven. Ik heb de beitel geslepen en de schaaf schoon gemaakt en weer in elkaar gezet. Vanmiddag was de vuurdoop en ik ben er niet zo heel erg tevreden over.(of over mijzelf) Het instellen van de beitel kosten nog al wat moeite, ik ben ook niet echt iemand van de kleine hamer maar dat lukte uiteindelijk toch wel aardig. MAAR na één of 2 halen loopt de mond van de schaaf vol en zitten de krullen muur en muur vast. Ik moest er met een schroevendraaier in pulken om het weg te krijgen. Wat ik ook probeerde dieper of minder diep instellen de mond loopt gelijk vol en VAST. :cry: :cry:

Ik heb wat foto's bijgevoegd..............
    Wie weet het antwoord

Attached files

Re: nieuwe schaaf is geen pretje

Als er een keerbeitel opzit, kan het zijn dat ie niet nauw aansluit op de schaafbeitel.

Als er geen keerbeitel op zit, zou ik eens kijken of de schavelingen niet door de wig worden tegengehouden. Zorg ervoor dat de uiteinden van de wig glad zijn.

Als dat niet helpt, de mond een beetje groter maken.

Het ziet eruit alsof je krullen vastlopen onder de wig. Zorg dat de wig en de schaafbeitel goed op elkaar aansluiten en dat de punt van de wig goed dun is. Check ook even of de rand van de mond tegenover de beitel glad is.

Arthur

Volgens mij haal je te dikke stukken uit het hout en blijven ze in de mondopening zitten.. Zou proberen eerst wat dunner te schaven, en met mooie lange krullen heb je dit probleem niet. Schaaf je wel met de draad mee?

jaap

Alle lezers bedankt voor de tips, eens kijken of ik er donderdag mee verder kan .

HG Hugo

Met wat TIPS van Rob Cosman (Rick bedankt) En Pepijn terplaatsen is de schaaf 80% beter geworden. Maar in de 2 hoeken blijft nog steeds het hout ophopen. de keerbeitel is nu pas gemaakt. maar de houten klos blijft hout verzamelen. Bij nader onderzoek lijken de 2 pennen krom te staan??

Wie heeft er TIPS ??

Hartelijke groet Hugo

Attached files

Ik weet dat ik mij als houtdraaier op glad ijs begeef maar ik heb zo'n donker bruin vermoeden dat de beitel niet erg recht geslepen is - aan de foto te zien.
    Treur echter niet voor de liefhebber (alleen forumleden!!!) heb ik nog een paar van die lange jongens liggen die ik toch niet gebruik.
    vr.gr. Jan Pranger.
    http://www.arstorno.nl

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jan pranger
    .
    Treur echter niet voor de liefhebber (alleen forumleden!!!) heb ik nog een paar van die lange jongens liggen die ik toch niet gebruik.
    vr.gr. Jan Pranger.
    Jan,

Toen ik een keer bij je was, herinner ik me dat ik een schaaf in de handen heb gehad waarin een beitel zat van het merk Matador (volgens mij). Het was een wat langere schaaf met ronde hoeken, een beetje zoals deze: http://www.fine-tools.com/ece40.jpg

Als je die kwijt wil, hou ik me graag aanbevolen.

Ja die wig lijkt wel erg krom. Hij moet aan de zijkant redelijk strak aansluiten tegen de zijwangen. Tip? Nieuwe wig maken. En vraag me niet hoe, want dat zou ik ook wel willen weten.
    Ik heb ook zo'n houten rijschaaf die in de hoeken altijd volloopt. Bij mij lijkt de wig veel te smal te zijn en veel ruimte aan weerszijden te hebben. Geen wonder dus dat daar spaanders blijven steken.

zoals Seek zegt, nieuwe wig maken, niks an.

Hier 2 fototjes ter illustratie.

Eerst maak je een recht spie die goed past. De hoek kan je afleiden met behulp van 2 latjes, eentje op de bovenkant van de schaaf leggen en een dunner dat in de groef past. Zorg ervoor bij het passen met schaafbeitel/keerbeitel + wig dat de spitse punt ongeveer een halve centimeter van de opening af blijft, dit kan je indien nodig gewoon afzagen.

Je gaat een beetje voort op je originele wig voor de afmetingen, maar dat hoeft zelfs niet, om het stuk dat ertussenuit moet af te tekenen.

Het middengedeelte dat overblijft zaag/beitel/vijl je onder een hoek zodat de schaafkrullen naar boven worden geleid (bv. 60°)
    Met dank a P. Edward voor de foto's.

Je kan daarna nog wat vorm aan de bovenkant geven als je wil en schijne kantjes aan de zijkanten aanbrengen.

Forum Rechten