frezen in plexiglas

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Enkele mallen gefreesd in plexiglas voor een instrumentenbouwer. De juiste frees is hierbij van belang. Een spiraalfrees met 1 snijvlak zorgt er voor dat, mist een goede verhouding van het toerental en de aanvoersnelheid, de plexi mooi verspaand waardoor er geen gesmolten freesresten aan het werkstuk blijven hangen. De frees heeft een diameter van 6 mm en een toerental van 20000 t/m. Meer was beter maar mijn machine haalt niet meer. De aanvoersnelheid was ongeveer 7500 mm/min.

De frees:
IMG_7988.jpg

IMG_7990.jpg

Het resultaat:
Bouw- en afschrijfmal voor mandoline. De mallen in berken multiplex zijn gefreesd met een diamantfrees.
De mallen in plexiglas met een lmt kunststoffrees.
IMG_7953.jpg

Mallen voor de frettenschaal. (de metalen deeltjes op de hals van een gitaar of mandoline...)
IMG_7957.jpg

IMG_7962.jpg

IMG_7968.jpg

Mallen voor de welving van de rug
IMG_7978.jpg
 
P

Pel

Guest
Mooi gefreesd, geen uitbrekers het is een kwestie van genoeg testen voor aleer je met het echte werkstuk begint. Ik zaag het soms op de cirkelzaag maar die maakt toch te weinig toeren, maar door er een triplexplaatje onder te leggen en alles goed aandrukken dan gaat het wel. Maar wat jij hebt uitgefreesd is toch wat complexer als een rechte lijntje zagen.:)

Groet Pel.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat ziet er strak uit Jokke
welke diepte per gang hanteer je op die snelheid
Ik neem aan dat je gegoten plexiglas hebt gebruikt
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Dit is inderdaad gegoten plexiglas. De dikte is 4 mm en ik heb meteen de volledige dikte door gefreesd.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
impressive.....dan had je er flink de gang in
welke freesjes gebruik je (heb je een link ?)

Mijn eerste kennismaking met plexiglas was niet zo een groot succes
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.