Stillere stofafzuiger

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
Beste mensen,

Ik heb nu een Scheppach afzuiger (HD12) staan, met cycloon, die mijn zaagtafel en vandikte bank afzuigt. Het is een relatief goedkoop ding, maar om wat tijd te overbruggen werkt het (totdat er een betere komt). Aangezien de afzuiger relatief dicht bij mij staat en mijn schuurtje in een woonwijk staat zou ik graag willen dat het iets stiller is. De afzuiger komt gemakkelijk over het geluid van mijn zaagtafel heen.

Nu zat ik naar de HBM 200 Profi te kijken, maar ik lees dat iedereen zich beklaagt over de herrie die er van af komt. Nu ben ik eigenlijk op zoek naar een afzuiger in het 2500 cfm gebied (a la de HBM 200) die niet zo'n hoop herrie maakt.

Bestaat er zoiets? Ik zag dat Robland een afzuiger heeft, SCM ook, maar ze lijken allemaal erg op elkaar en erg op de chinese fabrikaten die een hoop herrie maken.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik ben bang dat als je een stille wil, je om een afgeschermde niet heen komt. En die zijn dúúúúr (en werken altijd op krachtstroom, en ik zie niet of dat een probleem is?). Wat zou kunnen, als je over de zuigkracht van de HD12 tevreden bent, is een grotere kopen en die met een frequentieregelaar zachter laten draaien. Ik weet dan mijn afzuiger op 30 Hz ipv 50 Hz veel minder herrie maakt. Of de hele zaak aftimmeren, maar ja, al die lucht moet er wel doorheen....
 

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
Krachtstroom is een probleem, en over die HD12 ben ik niet erg tevreden. Dus een HBM 200-achtige zal een vergelijkbare hoeveelheid geluid maken?
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Veel lucht verplaatsen met hoge snelheid gaat altijd gepaard met lawaai. Je kan de snelheid terugschroeven maar dan neemt de capaciteit ook af.
Als de afzuiger meer herrie maakt als de zaagtafel dan heb je een stille zaagtafel;)
Hoeveel dba produceert je afzuiger?
Schuurtje isoleren is dat ook een optie?
 

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
Schuur is geïsoleerd, mijn gevoel is dat de machine meer geluid maakt dan nodig is. Ik heb de unit open gemaakt, de schoepen zijn plastic en hij draait niet mooi. Ik ben daarom op zoek naar een machine die niet meer geluid maakt dan nodig. Dat lijkt deze niet te zijn (aanzetten zonder gehoorbescherming is niet te doen)
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Dat de schoepen van plastic zijn maakt het verschil niet, uit balans zijn wel, maar dan moet het hele apparaat staan te rammelen....
Hier staat een EB uit 1985 met plastic schoepen en die zijn nog steeds heel en in balans.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik heb verschillende afzuigers gehad (robland, scheppach, 1x merk weet ik niet meer) en nu een Jet
Die bevalt me best goed, ik vind hem stiller dan zijn voorgangers en toch een goede capaciteit
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.