Advies over houtkeuze

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Goedemorgen goede vrienden.

Ik heb een vraagje.

Over een poosje zou ik graag een hoekbank willen maken voor in de tuin.

Vaak wordt dat gedaan met steigerhout.

Ik wil graag weten waar ik op moet letten als ik dit koop, bijvoorbeeld moet het goed droog zijn, of moet ik hem drogen voor ik aan de slag kan.
Het komt immers buiten.

En wat ik ook wilde weten, ik kan voor 1,25 de meter Douglas kopen bij de houthandel. 20x3
Ik weet niet hoe droog het is, dus da's moeilijk in te schatten.

Ik las laatst in een topic dat Douglas heel erg werkt, hout werkt altijd, maar ik weet niet wat het simpelste is.

Natuurlijk wil ik hem behandelen zodat het een poosje meegaat zodra het klaar is.

Ik weet een boel vragen, maar ik heb te weinig houtkennis om er zelf uit te komen.

Alvast bedankt vrienden.

Gr Danny
 

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
213
15
culemborg
Steigerhout gaat het niet lang uithouden buiten. Ook behandeld. Het is een beetje een hype geworden maar totaal niet praktisch. Volgens mij werkt het net zo als Douglas.
Kijk eens naar gebruikt azobe of nieuw robinia.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Azobe en robinia zijn inderdaad een betere keuze qua duurzaamheid dan steigerhout of douglas. Maar dan zit je ook gelijk ik een prijsklasse die vele malen duurder is. Als ik mocht kiezen tussen steigerhout of douglas, dan ging ik voor douglas/larix. Gaat iets langer mee en heeft een warmere kleur.

Werken doet het hout toch wel. Als het in weer en wind staat hoef je geen gedroogd hout te kopen. Windgedroogd hout is ruim voldoende voor buiten.
Wel zou ik rvs schroeven gebruiken om roestplekken te voorkomen.
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
azobe een tuinbank maken. pfoe, sterkte zou ik zeggen. Voordat je 1 poot op maat hebt is al je gereedschap bot. Hebben jullie daar echt wel eens mee gewerkt? Adviseer ook liever Europese houtsoorten. De wereld gaat al genoeg naar de vernieling en met kastanje, Robinia of Douglas kan je prachtige spullen van maken voor in de tuin die jaren mee gaan. Robinia is overigens ook erg hard maar gaat erg lang mee. Douglas is stukken makkelijker te bewerken, maar gaat onbehandeld een jaar of 15 mee in NL klimaat.
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Ik denk dat ik voor douglas ga, als hij een jaartje of 4/5 uithoud ben ik al blij.

Bedankt voor alle reacties vrienden.

Gr Danny
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Als je contact met de grond vermijd is bijna iedere houtsoort goed te gebruiken. Hier hebben we een tuinbank voorzien van Lariks planken, en die staat al ca. 20 jaar onbehandeld buiten. En nog is er geen plank rot of vervangen. Het enige dat we aan bescherming doen is de bank schuin zetten in de winter zodat het water er vlot afloopt.
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Zo, goed man!

Ik was van plan om er wieltjes onder te zetten, staat ie mooi van de grond af.

Dom vraagje, maar zou je ooit als je tijd hebt een foto van het bankje willen maken?

Ik ben reuzebenieuwd.


Bedankt voor je reactie.

Gr Danny
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.