Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 20 van de 20

Onderwerp: Zaagtafel gezocht

Sowieso is via een machinehandelaar kopen vaak duurder.
    Daarnaast is hij nieuwer en heeft ie een mooiere beschermkap.

Die van Nico vond ik ook goedkoop trouwens, toen ik 2 jaar terug op zoek was naar een machine kostte een soortgelijk model 800-900 euro.

Hallo Michel,

Ik kan je helaas niet helpen met advies over de zaagtafels, ik heb er zelf geen ervaring mee. Maar ik ben nieuwsgierig naar de scheppach die je hebt en waarom die niet nauwkeurig genoeg is.
    Holtzmann is volgens mij afkomstig uit dezelfde fabriek als Bernardo en HBM, dus als je niet blij was met HBM, zou ik de machine eerst gaan bekijken. Kan dat Holtzmann hogere eisen stelt aan de machine en deze dus van een betere kwaliteit is. In tegenstelling tot de opmerking van Rene, komt er niet alleen maar troep uit china, maar de laagste prijs zal niet de beste machine opleveren is de vuistregel die je wel kunt hanteren.

Een alternatief en leuk project is misschien zelf een zaagtafel te bouwen. Dat kan met een goede kwaliteit handcirkelzaag of met het karkas van een andere tafel. Ik ben zelf nu ook aan het tekenen om een Harwi bouwzaag (op de kop getikt voor 25,-) om te bouwen. De zaagas is zuiver en het blad loopt keurig strak, echter is de tafel en de rest van de constructie bedoelt voor grof werk en dus is een supernauwkeurige zaagsnede niet haalbaar. Geen idee of het wat wordt, dat ga ik wel zien :-)

Op MP staat een wadkin met brede zijtafel en rolwagen voor 1000 euro.

Max zaagdiameter 182 tegen 250 mm. Er zal dus ook wel een andere motor onderhangen.
    sometimes you just need a bigger hammer

Ronald L waar heeft je reactie betrekking op?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ronald L. Bekijk Berichten
    Max zaagdiameter 182 tegen 250 mm. Er zal dus ook wel een andere motor onderhangen.
    Er staat "minimale diameter", niet maximale

Oeps, er staat idd less.
    sometimes you just need a bigger hammer

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Welp75 Bekijk Berichten
    Hallo Michel,

Ik kan je helaas niet helpen met advies over de zaagtafels, ik heb er zelf geen ervaring mee. Maar ik ben nieuwsgierig naar de scheppach die je hebt en waarom die niet nauwkeurig genoeg is.
    Holtzmann is volgens mij afkomstig uit dezelfde fabriek als Bernardo en HBM, dus als je niet blij was met HBM, zou ik de machine eerst gaan bekijken. Kan dat Holtzmann hogere eisen stelt aan de machine en deze dus van een betere kwaliteit is. In tegenstelling tot de opmerking van Rene, komt er niet alleen maar troep uit china, maar de laagste prijs zal niet de beste machine opleveren is de vuistregel die je wel kunt hanteren.

Een alternatief en leuk project is misschien zelf een zaagtafel te bouwen. Dat kan met een goede kwaliteit handcirkelzaag of met het karkas van een andere tafel. Ik ben zelf nu ook aan het tekenen om een Harwi bouwzaag (op de kop getikt voor 25,-) om te bouwen. De zaagas is zuiver en het blad loopt keurig strak, echter is de tafel en de rest van de constructie bedoelt voor grof werk en dus is een supernauwkeurige zaagsnede niet haalbaar. Geen idee of het wat wordt, dat ga ik wel zien :-)
    Hoi Welp,

Dank voor het meedenken. De Schappach tafel is door zijn constructie niet super stevig en de buis waar de afkortgeleider aan vast zit is erg dun waardoor hij een beetje buigt gedurende het herzagen. Bovendien moet ik de hoogte instellen mbv een steeksleutel omdat het draaiwiel ontbreekt. Dat laatste zou ik natuurlijk kunnen repareren maar dat was het me niet waard. Vandaar dat het tijd is voor een kleine upgrade.

Je idee om zelf een machine te bouwen begrijp ik (ben een groot fan van Matthias Wandel die al zijn machines zelf bouwt, zie youtube) maar daar heb ik helaas geen tijd voor omdat het voor mijn projecten vaak al maanden kost om specifieke jig te ontwikkelen waarmee ik bepaalde bewerkingen uit te voeren. Op een gegeven moment is het leuk als een project af is :-)

Gewoon voor de leuk. Hieronder een opstelling om een spiraal te buigen van een hobbelslak voor mijn dochtertje. Ik heb vele opstellingen geprobeerd voordat ik wat vond wat werkte.
    IMG_3435.jpg
    IMG_3447.jpg

Hieronder een jig voor mijn laatste project: een carvende slee. Hiervoor moet ik beukenfineer plakken zagen van 122x22 cm, 2 mm dik. Nauwkeurig fineer zagen van zulke afmetingen bleek echt bijzonder complex dus ook hier heb ik gigantisch veel verschillende jigs gebouwd voor ik bij deze opstelling uitkwam. Wat je hier ziet is een omgebouwde LittleRipper jig, achterstevoren gebruikt met geleiding extensie en extra bovengeleiding geleend van mijn tafelfrees. Het werkstuk wordt met dubbelzijdig tape aan de zaagkant tegen het MDF geplakt en gleidt dan op de rail langs het lint. Het resultaat verbluffend maar de tijd die het me kostte om daar te komen ook :-)
    IMG_0992.jpg

- - - Updated - - -

dank ook aan de anderen voor het meedenken. Ik neem de Startrite van Nico over en kijk er erg naar uit om mee te werken!

Hallo Michel,

Leuk dat je jouw oplossingen deelt. Vooral de spiraal buigen vind ik goed gevonden.

De factor tijd herken ik wel .
    Matthias doet het inderdaad erg goed. Leuke en inspirerend om naar te kijken vind ik.

De zaagtafel wordt mijn eerste zelfbouw project overigens. Heb een Elektra Beckum 220UK een paar jaar terug op de kop getikt en dat is een prima zaagje, maar merk soms dat ik toch tegen het relatief kleine blad aanloop. Is natuurlijk wel op te lossen met roltafels, maar ik ben soms wat lui, dus liever een wat grote oppervlak

Een nieuwe zaagtafel is lastig. Niet alleen budget, maar een beetje upgrade weegt al gauw tegen de 180 kg (en de veelal geprezen en geadviseerde oude gietijzeren monster nog wel wat meer) en het moet wel op mijn zolder (houten vloer op een houten balklaag) kunnen, en op 220V lopen, want in mijn huis betekent 380V, dat er een dikkere kabel vanuit de straat moet komen... wordt me iets te duur.

Toen ik voor een prikkie die zaagtafel op de kop kon tikken, leek me dat een mooie gelegenheid om eens zelf te knutselen. Feitelijk wil ik het stalen frame met de motor en zaagas behouden en monteren in een torsie box van 18 mm MDF, met een HPL toplaag zodat het een beetje blijft glijden.
    Vervolgens een MDF ombouw uit 18 of 22 mm, een stevige geleiderail (ala Biesemeyer) en dan zou ik toch een heel eind moeten zijn

Succes met de startrite en je toekomstige projecten!

allicht leuk als inspiratie voor anderen die net als ik opzoek zijn naar de ultiem compacte opstelling voor het maken van meubels en speelgoed van gebogen en verlijmd zelf-gezaagd fineer.

De opstelling is nog niet helemaal klaar maar ik ben erg blij met mijn vondst: mijn JET breedband cilinderschuurmachine dient als uitroltafel voor mijn Startrite (schuurcilinder omhoog en sterk folie over de transportband om het hout goed te laten glijden). Uitroltafel van de JET wordt op zijn beurt weer geupgrade met een Triton tafelfrees zodat ik MDF buigmallen moeiteloos kan kopiëren om te stapelen.

Het is nog even een klusje om de freestafel te maken en de afzuiguitgang van de Startrite zo aan te passen dat de machine dicht naast de JET kan staan, maar ik heb goede hoop dat dit naar wens gaat werken. Tips en ideeën zijn trouwens van harte welkom!

IMG_1132.jpgIMG_1131.jpg

Forum Rechten