Langsgeleider zaagtafel

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Nog een topic over een zaagtafel, dit keer een vraag. Zoals gezegd heb ik vandaag een 2de hands Scheppach TS2000 gekocht.
Nu vroeg ik me af tot hoever de geleider hoort te zitten, tot het midden van het zaagblad? Mag hij er voorbij steken? Of maakt het niet zoveel uit? Ik dacht er wel eens iets over gelezen te hebben maar kan het niet meer vinden.
Inked20180512_203228_LI.jpg
 

mholper

Actieve deelnemer
12 aug 2013
97
2
Hoi Tympy,
Het is zeker geen probleem als de langsgeleider verder als het midden uitsteekt als je in de lengterichting van het nerf zaagt (schulpen). Echter als je de cirkelzaag gebruikt om een smalle plank haaks op het nerf te zagen (afkorten) dan moet je heel erg goed opletten voor kickback (bekijk op youtube maar wat filmpjes hierover). Voor afkorten gebruik je de slede die links van de zaag zit om je hout door de zaag te trekken. De langsgeleider mag niet in combinatie met de slede gebruikt worden omdat het hout tussen de achterkant van de cirkelzaag en de langsgeleider klem kan komen te zitten en dan jouw kant opvliegt omdat de omhoogdraaiende tanden het hout pakken. Dit is waarschijnlijk de reden waarom je je herinnert dat de geleider niet voorbij het midden van je zaagblad mag uitsteken.
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Ik snap het nog niet helemaal. Is wat ik aangeef met de blauwe pijl niet de hulpgeleider? Deze kan ik verstellen van voor naar achter. Ik zal deze geleider alleen gebruiken om te schulpen, voor het afkorten zit er een aparte geleider bij, ik zal ze niet tegelijk gebruiken. Ik heb het draadje waar je naar verwijst doorgekeken en ook het pdfje over de hulpgeleider. Moraal van het verhaal is dat hoe je ook zaagt, de hulpgeleider 10/15mm voorbij het snijpunt mag zitten? Ik heb nu namelijk dat als ik een plankje doorvoer, het eind een klein beetje verschuift van het blad af, als je snapt wat ik bedoel?

- - - Updated - - -

Oh dan ga ik die ook nog even doorlezen!
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
leg je te zagen hout tegen het zaagblad.
de hulpgeleider 2 cm voor bij het punt waar de bovenkant van het hout en de zaag gelijk zit.

De houten hulpgeleider volgens de tekening werkt het beste die verjonging aan het einde zorgt er voor dat je hout zo min mogelijk kan vastklemmen tussen het zaagblad en de geleider als het nog niet vlak en haaks is of door het zagen kromtrekt
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Dank allen voor de antwoorden, heb de diverse topics doorgelezen. Ik zou het deel waar ik de pijl bij heb gezet kunnen zien als hulpgeleider en deze tot 2cm voorbij het punt zetten waar de zaag door het hout heen gaat.
https://www.mupload.nl/img/f8xvdmzh.jpg

Ik heb de zaag pas net en nog niet veel gebruik maar had nu het gevoel dat mijn hout (plankje van 10cm bij 80cm waar ik 2cm van af wil halen over de hele lengte) bij het laatste stukje zagen iets van het zaagblad af wil gaan omdat de plank dan helemaal langs de geleiding is op het laatste stukje na. Beetje lastig uit te leggen. Zie foto, overdreven gezien
https://www.mupload.nl/img/3r3uyix7.jpg

Ik heb ook een tijdje naar de dewalt 745 zitten kijken, daarbij zit de geleider van voor naar achteren vast. Is dit dan onveilig zonder er zelf een (houten) hulpgeleider bij te maken?
 
Laatst bewerkt:

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Als je plaat zaagt en de geleider staat goed evenwijdig aan de zaag, dan kan dat prima zonder hulpgeleider. Verzaag je massief hout, en als dat open trekt, gaat het hout klemmen klemmen tussen de zaag en geleider. Dan is de hulpgeleider nuttig. Trekt het hout dicht, dan doet het spouwmes zijn werk.
 
P

Pel

Guest
Als je een plankje smaller wil zagen, dan meet je tegen de hulpgeleider de afstand wat je wil zagen, dan zaag je het plankje als dat plankje ook naar rechts gaat als je het hebt doorgezaagd maakt niets uit, je zaagt immers de exacte afstand die je gemeten hebt tegen de hulpgeleider. Dit is te voorkoming dat het hout gaat klemmen.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Vandaag eindelijk weer wat tijd gehad om ermee bezig te gaan, ik heb de hulpgeleider goed gezet. Mijn probleem is nu echter dat het me niet lukt om van een rechte plank over de hele lengte een recht strookje af te krijgen. De eerste 90cm gaat goed (eerste 2 fotos) alleen op het eind (ongeveer laatste 20cm) buigt het wat af naar binnen toe. Ik snap echt niet wat het kan zijn. Heb daarom de hele tafel maar open gemaakt en eerst eens goed schoongemaakt en wat dingen afgesteld (graden mogelijkheden, spouwmes wat dichter op het zaagblad gezet en heeeeel veel stof weggezogen). Maar 2 uur verder ben ik eigenlijk nog niks verder, met als resultaat de 3de foto. Ik dacht toen dat het misschien lag aan een beschadiging op de geleider maar dat is het volgens mij ook niet. Want heb er daarna een ander metalen profiel naast gezet en toen ging weer hetzelfde mis.

Mensen met tips? Wat doe ik verkeerd??
20180523_195350.jpg

20180523_195356.jpg

20180523_162835.jpg

20180523_195453.jpg
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
Is dat laminaat dat je zaagt? Dan zou een blad met meer tanden mogelijk een uitkomst bieden, als ik tel en een beetje schat zit er nu een 24 tands blad in? Ik gebruik daarvoor een 48T blad.
Kan het zijn dat je aan het einde misschien iets harder duwt, waardoor de het blad iets wiebelt door de extra kracht? Een 100% star blad heeft volgens mij geen enkele machine, dus daarom moet je de zaag het werk laten doen en niet zelf extra duwen.
Of misschien zit er in het eind een beetje speling in de langsgeleider? Of misschien is het blad niet scherp genoeg meer, al zou ik dan denken dat je het over de hele lengte ziet?

Meer suggesties heb ik zo even niet. Begrijp wel de frustratie hiervan :)
 
P

Pel

Guest
Zet de hulpgeleider eens beetje verder, mijn vraag in deze is, hoeveel mm verschil is er aan het begin van het gezaagde hout en aan het eind van het gezaagde hout, de breedte? Hou er rekening mee dat deze zagen echt niet op de mm precies zagen, maar veel moet het nou ook weer niet afwijken.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
En bij plaatmateriaal, dus ook laminaat, mag de langsgeleider juist wel verder voorbij het zaagblad zitten. Bovendien gebruik je niet het beste zaagblad voor laminaat. Het is een schulpblad met weinig positieve tanden, meer tanden die minder aggressief staan, of zelfs negatief zullen een beter en strakker resultaat geven.

Het zou me niet verbazen als de getoonde happen het uitveren van het zaagblad is bij doorkomen. Hier wordt het verschil gemaakt tussen een degelijke zware machine en een plaatstalen exemplaar. Het blad moet ook scherp zijn uiteraard.

Mijn nieuwe DW745 met goed Freud blad presteert niet veel beter, zaagmarkeringen blijf je altijd houden in deze klasse. Ik verwacht ook niet beter, het is prima werkbaar eens de schaaf het strak maakt als dit voor het werk nodig is.
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Het laminaat is puur even omdat ik weet dat de huidige zijkant daar recht van is dus dat ik er in principe met geleider een recht strookje af van zou moeten kunnen zagen.. :rolleyes:

De geleider zit geen speling op en zit evenwijdig aan het zaagblad voor zover ik kan meten met een rolmaat en het blote oog.

Het is het deel links van de zaag (is het belangrijk om juist altijd het stuk dat je wilt gebruiken links of rechts van de zaag te gaan?)

Op onderstaande foto is hoe ik hem doorvoer, het krul gedeelte is prima recht alleen onder het streepje gaat het mis, daar zit op de laatste 15cm ongeveer 1 a 2mm verschil. Maar misschien verwacht ik er dan wel teveel van of moet ik het eens met een nieuw blad proberen.

Bedankt allen weer voor het meedenken

20180524_182250.jpg
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Het gedeelte tussen de zaag en de geleider moet maatvast zijn, bij het linkse gedeelte kan je wat afwijkingen krijgen als je het materiaal niet goed aanvoert. Blad wat erop staat is, mits scherp, prima geschikt voor het schulpen van hout. Voor plaat en laminaat zitten er te weinig tanden op.
 

tuoh

Oud hout
Je gaat een stijver blad moeten monteren, het probleem dat je hebt ontstaat wanneer het stuk hout juist volledig doorgezaagd is, de zaag gaat dan even slingeren en de achterste tanden raken dan aan beide zijden het hout. Op dat moment is het zaagblad even een slingerzaag:p Vermoedelijk zitten er niet al te grote flenzen op de zaagas, dat, in combinatie met een slap blad geeft die rare eindzone bij je zaagwerk. Zet het zaagblad ook niet te hoog boven het te zagen materiaal. Probeer een verschillende hoogtes en kies die instelling met het beste resultaat. Je moet de machine leren kennen, niet elke machine presteert hetzelfde met een bepaalde instelling.

Qua aantal tanden zit er nu een blad van 24T op?, met een diameter 200mm? Kijk voor een ander blad eens naar een exemplaar van 36T x 200 of 210mm diameter, dat gaat al een stuk beter werken en ook minder vibratie geven. Deze zaagbladen zijn perfecte alleskunners, schulpen en afkorten gaat met een scherpe zaag heel vlot, zaag er zelfs melamine mee:p
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Je kunt natuurlijk ook eerst nadenken wat je met deze zaag gaat zagen, van al dat laminaat wordt je blad snel stomp, er zijn zat topics over te vinden, succes.
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Ronald, goede basis tip :)
Tuoh, wat jij aangeeft lijkt inderdaad wat er gebeurd, ik stuur je even een pb omtrent de zaagbladen
Wupsie, ik bewaar deze wel mocht ik ooit weer laminaat moeten zagen :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.