stationaire stofafzuiging

renze

Actieve deelnemer
27 sep 2015
40
4
geldermalsen
Help, ik zoek een goede stofafzuiging die ook MDF stof goed wegzuigt.

Nergens lees ik iets over het goed/slecht opzuigen van mdf stof tijdens het zagen en frezen? we gebruiken het allemaal geregeld maar ...
Waarschijnlijk gebruiken jullie dit niet bij jullie werkzaamheden, maar ik wel.

Ik heb een combinatie machine met een rond 100mm spaan afzuiging, en bij het zagen komt daar nog een rond 45mm bij. Met mijn huidige 750watt afzuiger is het alsnog een grote stof bende in de schuur, en daar wil ik vanaf.

ik zit met al te verlekkeren aan een cycloon versie op gereedschappro.nl maar kan iemand mij vertellen of deze WEL MDF stof afzuigen en ik niet meer in de mist sta ???

dit is een mooie maar erg duur. https://www.gereedschappro.nl/stofzu...-drumkit/18093

deze is al beter te betalen, maar weet niet of dat de diameter ingang een probleem wordt? https://www.gereedschappro.nl/stofzu...compleet/17967

ik hoor graag jullie reactie's
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Waar gewerkt word met hout, komt stof. Daar ontkom je niet aan. Ik Heb ook bijna al mijn kleine machines een stofzuiger en aan mijn grote machines een afzuiger die op zolder staat. Ook heb ik nog een fijnstoffilter aan het plafond hangen die het overige dwarrelende fijnstof weg haalt. Maar dan nog komt er met de tijd een laagje stof overal te liggen.

Als je de prijs er voor over hebt om de afzuiging van je link te kopen hou ik je niet tegen, maar ik zie genoeg zelfbouw cyclonen hier op het forum van 10 keer goedkoper die volgens mij hetzelfde presteren. Hier zit alleen een lampje bij die verteld wanneer je ton vol zit. Kost los 189 euro zag ik..

Maar wel goed dat je iets aan het stof wil doen. Mdf is het nieuwe asbest zeggen "ze". Ik gebruik het iig zelf niet.
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Inderdaad: waar hout gezaagd wordt, vindt men stof. Ik maak zelf zo min mogelijk gebruik van MDF en als het nodig is, dan zaag ik het buiten. Bij zagen en frezen van mdf en hardhout, gebruik ik een mondkapje. Verder de afzuiging zoveel mogelijk op orde met een stofzuiger en zelfbouwcycloon. Aan het plafond een stoffilter die altijd aan staat als ik aan t werk ben. Afhankelijk van je situatie kan je natuurlijk een grotere stofafzuiging installeren. Maar ook die moet z'n stof kwijt, dus let ook daarbij op een goed filter. En vergeet de decibellen niet bij een stationaiere stofafzuiginstallatie.

Groet,
Arjaan
 

renze

Actieve deelnemer
27 sep 2015
40
4
geldermalsen
Wat arjaano aangeeft om MDF buiten te zagen is met een rijzaag best een keertje te doen, maar ik heb niet voor niks een stationaire machine in m'n hok staan. Stofkapjes gebruik ik al en een air filter wil ik best aanschaffen maar nu eerst de afzuiging aan de bron aanpakken.
 

renze

Actieve deelnemer
27 sep 2015
40
4
geldermalsen
@Toxiq je 2e link maar dan op 230volt zit ik eerder aan te denken. Het effect van een vortex zie ik niet zo zitten. Je hebt nog steeds geen fijnstof oplossing.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Volgens mij werkt zo'n cycloon ook uitstekend met fijnstof. Ik heb persoonlijk een cycloon voor mijn afzuiginstallatie (3pk, 2 papieren gevouwen filters) en ik heb de zakken nog nooit verwisseld, lijkt niet meer dan een stukje bodem stof in te zitten. De emmer onder de cycloon heb ik wel een 10x verwisseld. En ik zuig alleen schuurstof af...
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
@ renze:

1pk / 750 watt is te weinig om een combiné af te zuigen. Minstens 2, liefst 3pk....

Afzuiger met voldoende vermogen zal MDF-stof goed wegzuigen bij de machine, wat er daarna mee gebeurt hangt van het type machine af... Spaanderafzuigers (zoals de link naar marktplaats eerder in het topic) dienen om spanen af te zuigen... en hebben 1 groot nadeel: filter staat in overdruk. Door ieder spleetje blaast stof in het rond als je fijner stof (schuurmachine, frezen of zagen van MDF...) afzuigt.... Waar een zak op een dergelijke machine aansluit zijn er altijd kleine lekken.

De cycloon oplossingen die je aanhaalt hebben misschien als voordeel dat de opvang in een vat gebeurt en dat de aansluiting van het vat aan de afzuiger wat beter aansluit. Ze staan wel nog steeds in overdruk, dus als er iets lekt dan blaast het stof in het rond...

De beste oplossing is een afzuiger die in onderdruk draait (het principe van een stofzuiger...). Kostenplaatje is hoger. Voorbeelden zijn de Al-Ko jet reeks, de felder rl reeks...

Als je over een budget spreekt van > 2500 euro (openingspost), zou ik resoluut voor het laatste systeem gaan...

Voor minder kan het af en toe 2dehands, al zijn ze vaak op krachtstroom .

In Affligem staat er toevallig een RL 160 op 220 volt aan een héél zacht prijsje... Ik weet niet in welke staat hij is... Behalve de filters en een drukregelaar kan er volgens mij niet veel aan stuk gaan.... https://www.2dehands.be/doe-het-zel...en/stofadzuiging-felder-rl-160-417782113.html
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Sorry voor vorige post, denk dat je die Felder mag vergeten: is 3x220 volt... nog een ouder systeem dat in België aanwezig is.... Blijft een zeer mooie prijs... maar je moet er wel iets mee kunnen doen...

De kleiner Al-Ko jets vind je af en toe op 220 volt, soms onder een andere merknaam.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Apropos krachtstroom: als je genoeg groepen van 16A op 240V hebt, kun je met een frequentieregelaar een 3pk krachtstroommotor ook op 240V aansluiten - dat neemt dan 1 hele groep in beslag. Maar ik zie dat de advertentie op MP weg is, dus iemand anders heeft wellicht zijn/haar slag geslagen.
 
Laatst bewerkt:

renze

Actieve deelnemer
27 sep 2015
40
4
geldermalsen
Een onderdruk installatie is wel heel mooi, ik zal voordat ik overga op bestellen me daar nog even in verdiepen.

Maar als ik naar mijn portemonnee kijk, dan wordt het eerder genoemde samengestelde set.

De HBM 300 (https://www.hbm-machines.com/produc...uiginstallaties/hbm-300-stofafzuiginstallatie) ga ik ombouwen op een cycloon en met een fijnstof filter van HBM (https://www.hbm-machines.com/producten/houtbewerking/stofafzuiginstallaties/hbm-microfilter-model-1)
en dit dan weer op een grote stalen olie drum.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Een onderdruk installatie is wel heel mooi, ik zal voordat ik overga op bestellen me daar nog even in verdiepen.

Maar als ik naar mijn portemonnee kijk, dan wordt het eerder genoemde samengestelde set.

De HBM 300 (https://www.hbm-machines.com/produc...uiginstallaties/hbm-300-stofafzuiginstallatie) ga ik ombouwen op een cycloon en met een fijnstof filter van HBM (https://www.hbm-machines.com/producten/houtbewerking/stofafzuiginstallaties/hbm-microfilter-model-1)
en dit dan weer op een grote stalen olie drum.

Ik heb tot een jaar of 2 gelden dezelfde gehad als die HBM als gewone spaanderafzuiging (zonder microfilters of cycloon-knutselwerk), met andere merknaam (was wel identiek dezelfde machine). Is voor zijn geld een goede machine, niks verfijnd (ook niet nodig voor een afzuiger), maar voldoende vermogen... succes met de ombouw...

Onderdruk is inderdaad andere prijsklasse... maar gezien je in de openingspost met een toestel van 2500 op de proppen kwam....
 

renze

Actieve deelnemer
27 sep 2015
40
4
geldermalsen
Ik heb tot een jaar of 2 gelden dezelfde gehad als die HBM als gewone spaanderafzuiging (zonder microfilters of cycloon-knutselwerk), met andere merknaam (was wel identiek dezelfde machine). Is voor zijn geld een goede machine, niks verfijnd (ook niet nodig voor een afzuiger), maar voldoende vermogen... succes met de ombouw...

Onderdruk is inderdaad andere prijsklasse... maar gezien je in de openingspost met een toestel van 2500 op de proppen kwam....

Als ik nu het geld had dan zou deze onderdruk machine op 220 volt een mooie machine zijn. Al vraag ik mij wel af of de motor sterk genoeg is voor mdf stof weg te zuigen.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Als ik nu het geld had dan zou deze onderdruk machine op 220 volt een mooie machine zijn. Al vraag ik mij wel af of de motor sterk genoeg is voor mdf stof weg te zuigen.

Is beestje met een vermogen van 4KW.... als die het niet doet ga je niets vinden dat de klus klaart... Kanttekeningen: filters moeten proper zijn, moet je bij MDF wat vaker schoonkloppen dan bij massief, leidingwerk speelt natuurlijk ook een rol: lengte + diameter (zo breed mogelijk tot aan de machine, pas aan de machine reduceren....), en de machine in kwestie.... bij de ene is de stofafzuiging wat beter dan bij de andere....
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Laatste kanttekening:

In een houtwerkplaats is er inderdaad altijd stof... Een onderdruksinstallatie is de properste oplossing om 'in' een atelier te zetten, maar vroeg of laat moet je de volle zakken er wel uithalen en maak je toch weer stof...

Heb een half jaar geleden zo een RL 160 tweedehands gevonden aan een zacht prijsje, anders was het hier ook nog met een gewone spaanderafzuiger geweest hoor....
 

renze

Actieve deelnemer
27 sep 2015
40
4
geldermalsen
Soms heb je geluk en vindt je een zomaar een onderdruk afzuiger :) vanmiddag opgehaald in Almelo.
Ik ben nu de gelukkige eigenaar van een Al-ko 120. een mooie machine op 400volt. Ja je leest het goed. Ik heb mijn huisinstallatie eens bekeken en laten bekijken en ik kan met wat aanpassen en kabels trekken 400 volt aanleren. Gelukkig geen nieuwe meter of aansluiting nodig.
IMG_1415.JPG
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.