Advies over vandikte vlakbank.

djuki

Actieve deelnemer
12 jun 2016
37
1
Hoi .

Ik ben beginnend hobbiest en nu wil ik een tuintafel maken van Douglas hout. Ik wil (mede) hiervoor een vandikte bank aanschaffen. Zaagtafel, afkort zaag En frees heb ik wel. Kunnen jullie mij wat van advies voorzien? Ik heb wat oude Scheppach s HM1 en HM0 zien staan. Is dat Wat? Of kan ik beter iets anders of nieuws aanschaffen. Mm budget ligt tussen de 200 en 500 euro. Andere vraag is of dit soort bankjes douglas hout aan kunnen.

Advies zou ik zeer op prijs stellen.
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Ik zou een nieuwe kopen, aan een afgejakkerd ding heb je ook niets, of je moet een smak geld uit gaan geven. Zelf heb ik een triton, en voldoet tot nog toe prima, maar de Jet schijnt beter te zijn.

Groet Pel
 

djuki

Actieve deelnemer
12 jun 2016
37
1
Dank Pel.

Qua nieuwe Het machines vind ik alleen apparaten over de 1000. Ik ben dus op zoek naar een machine die kan vlakken eicm vandikte bank.
Maar ik zie er nog veel van die Scheppach machines staan op MP. Worden die dan snel af gejakkerd?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Als je 2ehands wil, dan zou ik persoonlijk niet voor een scheppach hm1 gaan, maar voor hm2. Deze zijn wat nieuwer, en er schijnen nog beter onderdelen voor te krijgen zijn. Het is al een aantal jaar geleden dat ik me daarin heb verdiept trouwens. Ik heb ook een oudere machine, maar dan van Inca. Ook oerdegelijk en niet kapot te krijgen.

Mijn Inca vlak vandiktebank is wel op krachtstroom trouwens. Kan ongeveer 26 cm breed schaven, en pakt eiken van 25 breed zonder moeite. De 220v versie heb ik geen ervaring mee, maar dit moet ook goed te doen zijn. Helemaal met een zachtere houtsoort zoals douglas.

Het nadeel van Inca is dat ze snel verkocht zijn op marktplaats. Het zijn gewilde machines. We binnen je budget als je goed zoekt en er snel bij bent.

Zoek trouwens wel een vlak-vandiktebank. Met alleen een vandiktebank krijg je het hout niet goed geschaafd voor gebruik.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Mijn vader heeft een HM1 en ik heb een Inca. Ik ben ook een HM1 aan het opknappen, maar daar heb ik nog niet mee geschaafd.

Er is duidelijk prijsverschil tussen een HM1 en een Inca. Er staat hier op het Marktplein een HM1 voor €150 te koop en je zult heel veel moeite moeten doen om voor dat geld een Inca te vinden. Denk zelfs dat het bijna onmogelijk is. Een goede Inca zal eerder rond de €350 kosten.

Dat er zo veel meer Scheppach’s te koop zijn betekent, volgens mij niet dat ze zijn afgejakkerd. Inca’s zijn een stuk ouder en kosten nieuw een fortuin, waardoor er minder zijn verkocht en dat ze nu zeldzamer zijn. Een Scheppach is voor mijn gevoel wat meer een onverwoestbare, maar wat grovere machine. Dat zie bv in het gebruikte materiaal. De Scheppach is van heet dik plaatstaal gemaakt, terwijl de Inca grotendeels van gietaluminium is, aangevuld met plaatstaal en RVS-delen. Mijn Inca heb bijna helemaal uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Deze zit simpel is elkaar, maar is zeer doordacht ontworpen. Bewegende delen schuiven over messing geleiders, de meeste schroeven en bouten zijn van RVS, waardoor je met de aluminium delen weinig tot geen roest hebt. Nadelen zijn dat reserveonderdelen zeer moeilijk te krijgen zijn en heel duur zijn. Koop dus enkel een complete Inca.

De Scheppach is meer bedoeld als productiemachine. Zeer degelijk gebouwd en zeer zwaar, maar niet zo verfijnd als de Inca. Geen gegoten bladen, dus check of deze recht zijn als je er 1 koopt. Ze zijn gevoeliger voor roest, maar dit is meestal redelijk oppervlakkig en niet heel moeilijk te verwijderen. Je kunt dus een keuze maken. Of een goedkoop model kopen waar werk aan is, of een duurdere die al opgeknapt is. Ik ben nu en HM1 aan het opknappen en het is niet moeilijk. Het voordeel van de Scheppach is dat er extra modules voor de te koop zijn, zodat je er ook een langgatboor, frees-, schuur- of zaagmodule aan kunt hangen. Dat kan meer mogelijkheden geven voor iemand met beperkte ruimte in zijn werkplaats. De Scheppach is een zeer bruikbare machine. Dat er veel aangeboden wordt, betekent dat er veel verkocht zijn en dat ze ook duurzaam zijn. Als het een slechte machines was, dan was die in het verleden niet zo veel verkocht.
 

djuki

Actieve deelnemer
12 jun 2016
37
1
Ik denk dat ik maar voor een instapmodel moet gaan. Een Incha lijkt me toch iets boven mn budget. Na mm schaaf werkje moet ik toch ook nog mm vrouw kunnen aan kijken😁. Heeft iemand ervaring met die kleien modellen van Güde. HBM of Scheppach?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Die kleine machines zijn allemaal dezelfde en komen uit China. Lang niet alles dat uit China komt is rommel, maar dit wel. Ga dan voor een tweedehands Inca, Scheppach of Kity. Die verkoop je ook weer voor ongeveer dezelfde prijs als je toe bent aan iets groters.

Mijn stationaire machines zijn eigenlijk allemaal tweedehands. Je moet er een tijdje mee werken en dan pas weet je pas echt wat je in een dergelijke machine zoekt. Ik vind het jammer om veel geld uit te geven aan een machine om er vervolgens achter te komen dat deze niet helemaal voldoet. Of juist veel te veel uitgeven en dan maar de helft van de capaciteit gebruiken. Daarnaast heb ik liever een tweedehands machines met goede accessoires, dan een kale nieuwe machine.
 

djuki

Actieve deelnemer
12 jun 2016
37
1
Ik ben het met je eens L.N. Maar goed. Ik weet dus niet precies waar ik op moet letten. Zo als het er nu voor staat ga ik voor een Scheppach HM1 van marktplaats voor een bedrag rond de 200 euro. Kan ik er altijd nog een module bij kopen. Langgatboor oid. Lijkt en wel een tof ding. Misschien een freesmodule. Ik zag een MP advertentie voor een set met alles er op en er aan. Maar dat was een HM1 en een HM2. Zeer uitgebreide Scheppach vlak-Vandiktebanken met afzuiging
Bieden
http://link.marktplaats.nl/m1284844...ium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Als ik mocht kiezen, dan een Inca. En ook nog binnen je budget.
Als ik de Scheppach zo zie, dan lijkt me dat een aardig gebruikt model. Vaak zijn de rubber rollen voor de aanvoer ook "op" en zal je ze moeten vervangen voor een aardig bedrag, wat dan nog op de aankoopprijs komt. Inca heeft daarintegen metalen aandrijfrollen.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Als je in de buurt woont, dan mag je altijd langskomen (woon in Maastricht). Dan kun je een Inca en een HM1 zien en kan ik je ook uitleggen waar je op moet letten bij het kopen van een dergelijke machine. Of je koopt gewoon mijn HM1, want die is dan helemaal opgeknapt :p
 

djuki

Actieve deelnemer
12 jun 2016
37
1
Hulpzame info!
Eerst maar een weekje vakantie en ik hoop tegen die tijd iets gevonden te hebben. ik hou jullie op de hoogte :)
 

djuki

Actieve deelnemer
12 jun 2016
37
1
Na een weekje vakantie (en dus wat blijven surfen op marktplaats) is de keuze toch naar een Scheppach HM2 gegaan. De inca s waren slecht verkrijgbaar en de inca die goed geprijsd was daar ontbrak toch nog het een en het ander aan. Wat me ook aansprak waren alle module s die bij deze machine geleverd werden. Voor 300 e heb ik een HM2 in redelijke staat met een langgatboor (en dus een boorkop). Een freestafel. En een incomplete schuurschijfmodule (wanneer iemand de schijf heeft . Let me know). Daarnaast een lintzaag gekocht (175€) die er oppast. Zaagtafel had ik al dus opeens een redelijk complete workshop in huis gehaald.
Ik moet denk ik 1 aandrijf rol en een V snaar vervangen en een langgatboortje kopen en misschien een nieuw lint.

Al met al blij. Wel nog ff de machine in de vingers krijgen..

Dank voor het meedenken
 

djuki

Actieve deelnemer
12 jun 2016
37
1
Hoi. nog een vraag. ik zoek nu wat langgatboren voor de machine. nu mogen dat best (graag) goedkope bootjes zijn want het gaat een beetje om het uittesten. Nu heb ik wel een goedkop setje gezien op de site van HBM. setje a 20 euro maar die zijn niet leverbaar voorlopig. al het andere wat ik gevonden heb is vele malen duurder. Dus ik d8 ff op aliexpress zoeken. maar ik heb geen idee welke zoekopdracht ik moet invoeren. mijn vraag is, hoe heet een langgatboor in het Engels?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.