Bestaat er een 'medium' kloofbijl?

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik heb een Fiskars X11 klein kloofbijltje (steellengte onder de kop 40 cm) en een wat grotere ('Biber' https://www.kox24.nl/Bijlen-kloofhamers/kloofbijl-Biber-60-cm). In de praktijk merk ik dat de kleine te licht is (hij komt er niet altijd doorheen, bv. Robinia, doorsnede 20 cm, hoogte 20 cm en een zijtakje er in), en de grote te zwaar (de stukken vliegen te ver weg).

Ik zoek dus een 'medium' kloofbijl, met een steellengte van plm. 50 cm.

Ik kan er één vinden, de Husqvarna kleine kloofbijl (https://www.husqvarna.com/nl/onderdelen-accessoires/bijlen/kloofbijl---klein/576926801/) maar daar lees ik op Amazon te veel verhalen van dat de kop afbreekt bij het logo.

Zijn er meer kloofbijlen met een steellengte van 50 cm? Kan iemand me er eentje aanraden?
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Beste Jurriaan,

Ik gebruik voor de lichte kloof werkzaamheden de kloofbijl van Florabest verkrijgbaar bij de Lidl voor ik meen nog geen 15 euro en deze bevalt me goed niet te licht en niet heel zwaar maar de lengte inclusief bijlkop is 70 cm. Met een kunstof steel Glasfiber??

IMG_5487.jpg

IMG_5488.jpg

IMG_5489.jpg

groetnis, Roeland

ps je kunt wellicht de steel iets inkorten.
 
Laatst bewerkt:

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Haal ergens een autoband, leg die bovenop je houtblok waarop je klooft. Pak die band vol met te kloven houtstammen. Nu kun je er langs heen lopen, alles kloven en alle gekloofde stammen blijven netjes in de autoband staan.
Een kloofbijl moet je niet met te korte steel nemen. Die korte gebruik ik voor aanmaakhout, heb andere met lange steel die ik gebruik voor al het andere
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Vorig jaar heb ik voor het kloven van de berkenstammen van de boom uit onze tuin een X27 kloofbijl gekocht. Wat een genot, Ik heb stammen van 40cm in kleinere stukken kunnen splijten.
De vorm van de kop is speciaal ontwikkeld etc. Ik dacht eerst ook dat zal wel, maar het is een hele fijne bijl. Als je YouTube bekijkt zie je aardig wat vergelijkingen langs komen.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik heb er een X17 van Fiskars bijgekocht, die past qua lengte precies tussen de Fiskars X11 en de grotere kloofbijl die ik al had. Fijn bijltje, er komt geen krasje op de steel als je iets te ver in het hout slaat bijvoorbeeld. Het enige nadeeltje dat ik kan noemen is dat de anti-aanbak coating op de bijlkop zo mooi glad is, dat je een hardnekkig blokje hout niet altijd met bijl en al op kunt tillen en nog een dreun kunt geven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.