Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 20 van de 20
    Hoe ziet de onderkant eruit?
    sometimes you just need a bigger hammer

Een bandschuurmachine is totaal ongeschikt voor dit werk.

Welnee, dan matched die tafel bij de andere :-)
    Met een hamer past alles...

Herkenbaar, zo had ik dat hier ook: een 'massief eiken' dressoir gekocht. Loeizwaar, en ook op de kopse kant (kops) houtmotief.
    Wilde hem schuren en zodoende lichter aflakken. Aan de achterzijde een klein stukje geprobeerd met de hand: de structuur uit het fineer ging weg. Zodoende dus niet meer verder gegaan: fineer is niet licht te schuren en opnieuw te lakken.
    Dus het dressoir staat nog in wat te donkere kleur hier in de kamer

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nico Oosthoek Bekijk Berichten
    Een bandschuurmachine is totaal ongeschikt voor dit werk.
    Wat zou je dan wél gebruiken? Ik had eerst mijn ander machine gebruikt, een makita excenter schuurmachientje, maar na 35 min schuren was de donkere kleur nog altijd niet weg.
    One, who stops improving himself, has already ceased to be good
    -- Max Bessey

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ronald L. Bekijk Berichten
    Hoe ziet de onderkant eruit?
    Dit is de onderkant. Dat lijken toch planken? Of bestaat er ook fineer in deze vorm? En als het planken zijn... waarom ontbreekt er dan de kopse kant?

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      tafel1.jpg
Bekeken:   120
Grootte:   51,6 KB
ID:        77106
    -- Max Bessey

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Toxiq Bekijk Berichten
    Welnee, dan matched die tafel bij de andere :-)
    hehe, zou je niet beter eerst leren schrijven zonder DT fouten vooraleer je mij hier komt uitlachen ;-)
    -- Max Bessey

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RonaldVereycken Bekijk Berichten
    Dit is de onderkant. Dat lijken toch planken? Of bestaat er ook fineer in deze vorm? En als het planken zijn... waarom ontbreekt er dan de kopse kant?

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      tafel1.jpg
Bekeken:   120
Grootte:   51,6 KB
ID:        77106
    Meer dan waarschijnlijk een gefineerd blad, er zijn eerst massieve kantlatten rond de drager geplaatst en daar is dan over gefineerd. Dit geeft een sterkere rand, het nadeel is dat de wanneer de kantlatten wat krimpen je de aftekening ziet door het fineer heen.

Wat zou je dan wél gebruiken? Ik had eerst mijn ander machine gebruikt, een makita excenter schuurmachientje, maar na 35 min schuren was de donkere kleur nog altijd niet weg.
    Nou geen machines! Veel restauraties van bijvoorbeeld oude radios en speakers worden geschraapt met een schraapstaal. Het is uiteraard wat intensiever en tijdrovender, maar het behoud en eindresultaat is wat telt. Het verwijderen van oude laklagen kan ook chemisch, bijvoorbeeld met afbijt, maar het kaalhalen van een dunne fineer brengt altijd risico's met zich mee.

Je moet je afvragen of een meubel met zulke dunne fineer meer emotionele als financiële waarde heeft, zo ja, kun je er beter niks aan doen en het zo laten, want voor opknappen zijn deze meubels meestal in beginsel al niet gemaakt.

hehe, zou je niet beter eerst leren schrijven zonder DT fouten vooraleer je mij hier komt uitlachen ;-)
    We hebben hier op het forum een vrij informele omgangsvorm, daar kun je de humor toch wel van inzien. Bovendien, als je iemand wijst op schrijffouten, verwacht ik toch dat je het dan zelf goed doet (we beginnen een zin dus met een hoofdletter!).
    Met vriendelijke groet,

William
    .

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door trilliwilli Bekijk Berichten
    Nou geen machines! Veel restauraties van bijvoorbeeld oude radios en speakers worden geschraapt met een schraapstaal. Het is uiteraard wat intensiever en tijdrovender, maar het behoud en eindresultaat is wat telt. Het verwijderen van oude laklagen kan ook chemisch, bijvoorbeeld met afbijt, maar het kaalhalen van een dunne fineer brengt altijd risico's met zich mee.

Je moet je afvragen of een meubel met zulke dunne fineer meer emotionele als financiële waarde heeft, zo ja, kun je er beter niks aan doen en het zo laten, want voor opknappen zijn deze meubels meestal in beginsel al niet gemaakt.
    Bedankt voor de hulp & info. Ook aan de anderen! Ik ga de tafel dus inderdaad laten voor wat ze is.

We hebben hier op het forum een vrij informele omgangsvorm, daar kun je de humor toch wel van inzien. Bovendien, als je iemand wijst op schrijffouten, verwacht ik toch dat je het dan zelf goed doet (we beginnen een zin dus met een hoofdletter!).
    Mja beide tafels liggen me wel nauw aan het hart... jarenlang dacht ik er iets mooi van te kunnen maken. Verder: een hoofdletter vergeten is toch van een andere grootte orde in mijn ogen . Maar we zijn van het topic aan het afwijken...

Bedankt!
    -- Max Bessey

Forum Rechten