Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 20

vergist: fineer ipv. massief?

Ik wilde een mooi klassiek salontafeltje van mijn ouders opschuren en terug de originele kleur van het natuurlijke hout geven.

Mijn ouders hebben het gekregen van mijn grootouders, ze denken dat het is gekocht in de jaren '70 of '80.

Na even de bandschuur erop kreeg ik onderstaande plekken. Betekent dit dat het fineer is ipv. massief hout?

Dat is wel een teleurstelling

Ik heb nog nooit met fineer gewerkt. Is er een gemakkelijke manier om dit terug mooi te krijgen?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      tafel2.jpg
Bekeken:   506
Grootte:   62,4 KB
ID:        76865Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      tafel1.jpg
Bekeken:   508
Grootte:   34,7 KB
ID:        76866
    One, who stops improving himself, has already ceased to be good
    -- Max Bessey

Je bent dwars door het fineer heen geschuurd, en zit nu op het spaanplaat. Dit is niet meer te repareren.
    Alles er af schuren en opnieuw laten fineren bij een meubelmaker is een optie, maar ik of dat de tafel waard is weet ik niet.

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Het is nog dunner als fineer, bij de Gamma kun je zulke platen kopen het is een soort van geplastificeerde spaanplaat, in verschillende hout look verkrijgbaar.

Groet Pel.
    Hout wirktj.

Het is wel de originele kleur. Maar dan van het spaanplaat.
    Groeten, Raymond

Een mogelijke oplossing, retoucheren maar dat moet je natuurlijk wel kunnen!

groetnis, Roeland

ik zou een nieuw blad maken uit massief
    daar zullen ze vast heel blij mee zijn
    Met een hamer past alles...

Idd... Gewoon die Triton vandikte houden en er een nieuw blad mee maken

Bedankt voor de reacties. Ze hadden het geschonken aan ons. Ik ga er geen nieuw blad opleggen want dat is net het enige mooie aan het tafeltje. De poten zijn rond en echt klassiek.

Ik vrees dat ik het gewoon zo ga terugzetten. En ooit, later, als ik eens veel tijd heb, zelf een tafeltje maken, van scratch...
    -- Max Bessey

tip voor de volgende keer. Je had het kunnen zien aan de kopse kant (welke kopse kant? juistem )

Inderdaad: ik vroeg me al af waarom er langs 2 kanten zo'n "balkje" was bevestigd. Nu begrijp ik het. Ik was nog nooit eerder fineer tegengekomen.

Nu we toch aan het analyseren zijn. Er staat hier nog een tweede tafel die ik onder handen wilde nemen. Ze lijkt lijmnaden te hebben maar heeft evenmin kopse kanten. Vooraleer ik bandschuur erin zet... wat denken jullie?

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      20180517_212847.jpg
Bekeken:   221
Grootte:   52,9 KB
ID:        77104
    Bijgevoegde Thumbnails Bijgevoegde Thumbnails 20180517_212854.jpg  
    -- Max Bessey

Forum Rechten