vergist: fineer ipv. massief?

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Ik wilde een mooi klassiek salontafeltje van mijn ouders opschuren en terug de originele kleur van het natuurlijke hout geven.

Mijn ouders hebben het gekregen van mijn grootouders, ze denken dat het is gekocht in de jaren '70 of '80.

Na even de bandschuur erop kreeg ik onderstaande plekken. Betekent dit dat het fineer is ipv. massief hout?

Dat is wel een teleurstelling :(

Ik heb nog nooit met fineer gewerkt. Is er een gemakkelijke manier om dit terug mooi te krijgen?

Alvast bedankt voor jullie reactie.





tafel2.jpgtafel1.jpg
 
P

Pel

Guest
Het is nog dunner als fineer, bij de Gamma kun je zulke platen kopen het is een soort van geplastificeerde spaanplaat, in verschillende hout look verkrijgbaar.

Groet Pel.
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Bedankt voor de reacties. Ze hadden het geschonken aan ons. Ik ga er geen nieuw blad opleggen want dat is net het enige mooie aan het tafeltje. De poten zijn rond en echt klassiek.

Ik vrees dat ik het gewoon zo ga terugzetten. En ooit, later, als ik eens veel tijd heb, zelf een tafeltje maken, van scratch...
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
tip voor de volgende keer. Je had het kunnen zien aan de kopse kant (welke kopse kant? juistem ;) )
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Inderdaad: ik vroeg me al af waarom er langs 2 kanten zo'n "balkje" was bevestigd. Nu begrijp ik het. Ik was nog nooit eerder fineer tegengekomen.

Nu we toch aan het analyseren zijn. Er staat hier nog een tweede tafel die ik onder handen wilde nemen. Ze lijkt lijmnaden te hebben maar heeft evenmin kopse kanten. Vooraleer ik bandschuur erin zet... wat denken jullie?

20180517_212847.jpg
 

Bijlagen

  • 20180517_212854.jpg
    20180517_212854.jpg
    68,5 KB · Weergaven: 200

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
541
319
Herkenbaar, zo had ik dat hier ook: een 'massief eiken' dressoir gekocht. Loeizwaar, en ook op de kopse kant (kops) houtmotief.
Wilde hem schuren en zodoende lichter aflakken. Aan de achterzijde een klein stukje geprobeerd met de hand: de structuur uit het fineer ging weg. Zodoende dus niet meer verder gegaan: fineer is niet licht te schuren en opnieuw te lakken.
Dus het dressoir staat nog in wat te donkere kleur hier in de kamer :D
 

tuoh

Oud hout
Dit is de onderkant. Dat lijken toch planken? Of bestaat er ook fineer in deze vorm? En als het planken zijn... waarom ontbreekt er dan de kopse kant?

Bekijk bijlage 77106

Meer dan waarschijnlijk een gefineerd blad, er zijn eerst massieve kantlatten rond de drager geplaatst en daar is dan over gefineerd. Dit geeft een sterkere rand, het nadeel is dat de wanneer de kantlatten wat krimpen je de aftekening ziet door het fineer heen.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Wat zou je dan wél gebruiken? Ik had eerst mijn ander machine gebruikt, een makita excenter schuurmachientje, maar na 35 min schuren was de donkere kleur nog altijd niet weg.

Nou geen machines! Veel restauraties van bijvoorbeeld oude radios en speakers worden geschraapt met een schraapstaal. Het is uiteraard wat intensiever en tijdrovender, maar het behoud en eindresultaat is wat telt. Het verwijderen van oude laklagen kan ook chemisch, bijvoorbeeld met afbijt, maar het kaalhalen van een dunne fineer brengt altijd risico's met zich mee.

Je moet je afvragen of een meubel met zulke dunne fineer meer emotionele als financiële waarde heeft, zo ja, kun je er beter niks aan doen en het zo laten, want voor opknappen zijn deze meubels meestal in beginsel al niet gemaakt.

hehe, zou je niet beter eerst leren schrijven zonder DT fouten vooraleer je mij hier komt uitlachen ;-)

We hebben hier op het forum een vrij informele omgangsvorm, daar kun je de humor toch wel van inzien. Bovendien, als je iemand wijst op schrijffouten, verwacht ik toch dat je het dan zelf goed doet (we beginnen een zin dus met een hoofdletter!).
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Nou geen machines! Veel restauraties van bijvoorbeeld oude radios en speakers worden geschraapt met een schraapstaal. Het is uiteraard wat intensiever en tijdrovender, maar het behoud en eindresultaat is wat telt. Het verwijderen van oude laklagen kan ook chemisch, bijvoorbeeld met afbijt, maar het kaalhalen van een dunne fineer brengt altijd risico's met zich mee.


Je moet je afvragen of een meubel met zulke dunne fineer meer emotionele als financiële waarde heeft, zo ja, kun je er beter niks aan doen en het zo laten, want voor opknappen zijn deze meubels meestal in beginsel al niet gemaakt.

Bedankt voor de hulp & info. Ook aan de anderen! Ik ga de tafel dus inderdaad laten voor wat ze is.


We hebben hier op het forum een vrij informele omgangsvorm, daar kun je de humor toch wel van inzien. Bovendien, als je iemand wijst op schrijffouten, verwacht ik toch dat je het dan zelf goed doet (we beginnen een zin dus met een hoofdletter!).

Mja beide tafels liggen me wel nauw aan het hart... jarenlang dacht ik er iets mooi van te kunnen maken. Verder: een hoofdletter vergeten is toch van een andere grootte orde in mijn ogen :eek:. Maar we zijn van het topic aan het afwijken...

Bedankt!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.