bar aan keukenblok - constructie tips gevraag

nessie

Nieuw lid
6 mei 2018
1
0
Ik wil aan een bestaand 'keukenblok' een bar bevestigen; klinkt simpel maar ik loop tegen wat constructie problemen aan.
Het bestaande keukendeel bestaat uit een aanrechtblok met onderkastjes en een vaatwasser onder een aanrechtblad van 40 mm dik hout (teak). Het is een losstaand eiland en aan de 'achterzijde' van het aanrechtdeel zit een opstaande rand. Aan de andere / vrije kant daarvan wil ik een bar bevestigen, het liefst ook van 40 mm hout zodat het goed past bij het bestaande (zie tekening, in groen het nieuwe bar deel. De lengte van het keukenblok en dus bar is circa 2 meter).

Ik wil het liefst een vrij hangende bar, dus geen poten ter ondersteuning, een aantal plankdragers of iets dergelijks mag wel (niet ingetekend, sta voor alle ideeen open). Het probleem waar ik vooral mee zit is dat het keukenblok opgebouwd is uit plaatmateriaal, e.e.a. is gespoten maar ik vermoed dat het 18 mm dik MDF of spaanplaat is. Ik kan er van binnenuit niet bij (alleen bij een kastje kom ik tot aan de achterwand, bij de rest zit vaatwasser etc in de weg, bovendien kom je van binnen in het kastje niet in de opstaande rand) dus ik zal alles van buitenaf vanaf de bar kant moeten bevestigen.
Ik heb het blad nu niet op maar voorliggend t.o.v. de opstaande rand getekend, omdat dat al een hoogte van bijna 110 cm is, veel hoger moet de bar denk ik niet worden i.v.m. zitgemak. Er komen standaard ikea krukken onder, die zijn voor barren tot 110 te krijgen dacht ik/

Ik loop dus tegen het volgende aan:
1) zijn een aantal (zeg 4) stevige plankdragers sterk genoeg om een houten blad van 4 cm x 2 meter te dragen; de dragers zelf vast wel, maar ik twijfel over de constructie daarvan in een 18 mm plaat
2) Zou een blad van 4 cm dik massief hout sowieso niet teveel gaan werken en de plankdragers verbuigen; misschien is een blad van 2 cm dik met rondom een opgedikte rand beter, maar op de kopse kanten natuurlijk niet zo mooi.. en veel meer werk

Iemand tips?
Bar.jpg
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
IKEA heeft een stijlvolle baroplossing en meer werkruimte door het op het werkblad te bevestigen. CAPITA Plankdrager, roestvrij staal
21791_PE106838_S5.JPG
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.