RVS of verzinkt - welke kiezen voor in hout verzonken schroeven buiten?

ert82

Actieve deelnemer
3 mei 2014
45
0
Ik vroeg me af, als je schroeven (of houtdraadbouten e.a.) buiten gebruikt, maar de schroef/ bout wel helemaal in het hout 'opgesloten' zit (verzonken en afgesloten met een houtprop) is het dan nog steeds noodzakelijk om rvs te gebruiken of kan dan ook verzinkt toegepast worden.

Voor een paar tuinbanken van Douglas gebruik ik het liefst verzinkt staal (want sterker), bovendien wil ik hier en daar ook wat tellerkopschroeven toepassen en die zijn begreep ik voornamelijk alleen verzinkt te verkrijgen, zou dit voldoende zijn tegen roest als de boel dus in het hout opgesloten zit?
 
P

Pel

Guest
Voor buiten RVS schroeven gebruiken, ook al is de schroef afgedekt roest doet zijn werk toch wel, door de weersinvloeden nat droog, en weer nat.

Groet Pel.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Tellerkopschroeven zijn volgens kookle ook in rvs te koop.
Met rvs A2 merkschroeven heb ik nog geen problemen gehad, met die goedkopere versies wel, die breken wel heel vlug is mijn ervaring.
 

ert82

Actieve deelnemer
3 mei 2014
45
0
Ok, dan zoek ik daar naar.
Ik was voor een ander constructiedeel overigens naar houtdraadbouten van 10mm dik aan het zoeken, tevens RVS maar valt me op dat die in RVS vaak niet langer dan 100 of max 120 te krijgen zijn, afhankelijk van de diameter.. zou dat zijn omdat ze langer te zwak worden?

En zouden jullie de gaten in de liggers iets groter boren i.v.m. de werking van het hout? (het zijn in feite de liggers van de zitting en de leuning, 3 voor de zitting, 2 voor de leuning. Er zit wel telkens een tussenruimte van 25 mm tussen de liggers)
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Ik heb goede ervaring met DynaPlus® AR schoeven nog nooit 1 zien roesten, wordt ook heel veel in Zweden gebruikt. Daar hebben ze het ook op de nagels waar de buiten bekleding van huizen mee worden bevestigd. Sterk en zeer goed roestbestendig.
 

ert82

Actieve deelnemer
3 mei 2014
45
0
Hi ja die dynaplus zag ik ook al langskomen, interessant! zou een dynaplus 8 mm echt gelijk staan aan een houtdraadbout van 10 mm (dat las ik ergens)? Dan zou dat een oplossing kunnen zijn voor de lange houtdraadbouten (moet ik minstens 150mm lengte hebben, en die vind ik niet in rvs 10 mm houtdraadbout)
 

ert82

Actieve deelnemer
3 mei 2014
45
0
Ok, en die tellerkopschroeven hoeven niet voorgeboord toch? Dat zou wel een hoop gedoe schelen, zeker op een lengte van 150 a 160 mm
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ok, dan zoek ik daar naar.
Ik was voor een ander constructiedeel overigens naar houtdraadbouten van 10mm dik aan het zoeken, tevens RVS maar valt me op dat die in RVS vaak niet langer dan 100 of max 120 te krijgen zijn, afhankelijk van de diameter.. zou dat zijn omdat ze langer te zwak worden?

En zouden jullie de gaten in de liggers iets groter boren i.v.m. de werking van het hout? (het zijn in feite de liggers van de zitting en de leuning, 3 voor de zitting, 2 voor de leuning. Er zit wel telkens een tussenruimte van 25 mm tussen de liggers)

Hoe zoek je die dan. Als ik op google zoek, krijg ik genoeg info.

Je kan ook de hele constructie met Woodmax in elkaar zetten. Heb je geen schroef nodig.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
+1 voor DynaPlus AR.

de hele veranda er mee in elkaar geschroeft, de schuur achter en nog wat zaken. Alleen echt kort aan de rand boor ik het spul voor maar voor de rest niet nodig.Heerlijke schroeven om mee te werken, de torx koppen werken fijn..

Duur bij de lokale ijzerboer maar online wat goedkoper te vinden.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Hou bij sterkte rekening dat houtdraadbouten bijna nooit in 8.8 geleverd worden. Dit geldt niet voor de gewone bouten met schroefdraad deze worden meestal wel in 8.8 geleverd. Ik denk dat er dus weinig verschil in sterkte zit.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Het verschil in sterkte tussen 4.6 en 8.8 is aanzienlijk.
In zachtere houtsoorten is de bout bijna nooit maatgevend op sterkte, maar altijd het hout.
Voordeel van 4.6 is dat het buigbaar is, 8.8 breekt meteen.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.067
393
rvs is niet 1 materiaal er zijn een heleboel verschillende legeringen met bijbehorende stekte.
Als er niets opstaat kan je er van uitgaan dat het niet al te best is (net als bij niet roest vaste schroeven overigens)
A2 is normale kwaliteit vergelijkbaar met 4.6 roest wel aan de kust of in zware omstandigheden
A4 is de beste kwaliteit qua roestbestendigheid stekteklasse 80 is vergelijkbaar met 8.8 a2 wordt ook aangeduid als 304 en a4 als 316
 

dsnijder

Nieuw lid
27 apr 2018
2
0
Hi ja die dynaplus zag ik ook al langskomen, interessant! zou een dynaplus 8 mm echt gelijk staan aan een houtdraadbout van 10 mm (dat las ik ergens)? Dan zou dat een oplossing kunnen zijn voor de lange houtdraadbouten (moet ik minstens 150mm lengte hebben, en die vind ik niet in rvs 10 mm houtdraadbout)

Hier kan ik volmondig ja op beantwoorden! Met veranda bouw gebruiken we deze regelmatig zonder ook maar 1 gebroken schroef. We draaien deze schroeven in met maximaal 160nm koppel. In het verleden pastte we wel eens houtdraadbouten (8.8 verzinkt) toe waarbij er altijd wel 1 of meerdere afbraken.
Wel zou ik altijd het eerste deel van je werkstuk ruim voorboren (10mm) zodat de schroef maximaal de verbinding tegen elkaar aan trekt. Kost iets meer tijd maar je krijgt wel een degelijkere verbinding. Maar goed, dat spreekt voor zich...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.