Gezaagd hout in opslag loopt uit? krijgt scheuten?

ope1967

Actieve deelnemer
12 aug 2017
140
55
Hoi hoi, na veel lezen op dit forum heb ik laatst voor de eerste keer wat stammetjes hout opgehaald om deze te gaan bewerken,
het zijn nog wel maar kleinere stukken van ongeveer 40 a 45cm lengte en maximaal 30cm dik.
Ik heb dit hout via marktplaats gekregen en heb helaas geen idee welke houtsoort het is,
Nu heb ik deze onder mijn carport gelegd wat in de wind om ze te laten drogen,
maar nu na 3 a 3,5 week begint al het hout uit te lopen,
er komen scheuten aan en dit gaat nog vrij snel ook,
heb al bij enkele stammen de schors eraf gehaald maar de scheuten blijven doorgroeien,
Hoe kom ik er achter welke houtsoort dit is en hoe stop ik dat uitlopen?

groetjes van een totale leek wat dit betrefd. Paul
 
Laatst bewerkt door een moderator:

tuoh

Oud hout
De bladeren op de uitlopers kunnen je vertellen welke houtsoort je hebt gekregen. Zou me geen zorgen maken over die uitlopers, eens het hout wat droger word stopt dat proces vanzelf.
Hoe meer scheuten er gemaakt worden hoe sneller er een boel (vrij) vocht uit het hout verdwijnt:D
De stammetjes al eens doorklieven op het hart scheelt ook al wat in droogtijd en zorgt tevens voor minder droogscheuren.
Eens de scheuten beginnen af te sterven is het tijd om de kopse kanten te sealen, dat gaat het ontstaan van kopscheuren (grotendeels) tegen.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Bijna zeker wilg inderdaad. Die lopen erg snel uit na het afzagen omdat ze veel vocht nog in de stam hebben. Maar een foto kan uitsluitsel geven.
 

ope1967

Actieve deelnemer
12 aug 2017
140
55
Heel erg bedankt voor jullie reacties, heb de uitlopers gegoogeld op wilg en ik weet nu zeker dat het wilg is idd.
Ik ga zo meteen de stammetjes doorklieven in het hart en dan wachten tot de scheuten af gaan sterven om de kopse kanten
te sealen, bedankt voor de tips tot dusverre.
Het sealen kan ik dat met verdunde houtlijm doen?
Groeten van Paul
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.