bouwstofzuiger / dustextractor

jberends

Actieve deelnemer
7 aug 2011
133
4
Voor een aankomende verbouwing en ter aanvulling van mijn hobby meubelmaken voor huis, tuin, familie, kinder en keukengebruik, zoek ik een combinatie bouwstofzuiger / dustextractor.

Ik ga hem primair gebruiken voor afzuiging van mijn invalzaag (TS55), afzuiging van schuurmachine, decoupeerzaag, bovenfrees, kolomboor, schoonmaken werkruimte, etc.

Verder wil ik hem gelijk inzetten voor een (lichte) verbouwing. Denk dan aan allerhande stofzuig klussen tijdens de verbouwing zoals bouw/breekstof (muurtje plaatsen)/boorstof en gewoon 'stof/vuil'.

Natuurlijk heb ik de afwijking het beste van het beste te willen, maar het waarschijnlijk niet nodig te hebben. Ik ben dan ook aan het kijken naar de volgende machines van rond de 20Liter in de 'L' klasse. Compact; goede stofafzuiging en later geen sta-in-de-weg. Verder een automatische startfunctie (doorlussen van tools) is wat mij betreft essentieel.

Even een shortlist van opties waar ik naar aan het kijken was.

  • Fein Dustex 25 L (set), ~1400W, 253mbar afzuiging, 47cm hoog, De set ca 300 EUR (klium)
    10_420x420-resize420x420-trim-gravityCenter-bordercolorWhite-extent420x420.jpg
  • Starmix NSG uClean ADL-1420 EHP, 1400W, 259 mbar afzuiging, 55cm hoog, 3.2 m zuigslag, set voor 339.53 (toolnation)
    51gULUPrKGL._SX355_.jpg
  • Makita VL2512L, ~1250W, 210mbar afzuiging, 53cm hoog, 4m zuigslang, set voor 157 EUR (toolnation, gereedschapcentrum)
    e9dbfd9c4d0ab858fc5201ee68e1
  • Metabo ASA 25 L PC, 1250W, 210 mbar afzuiging, 3.5m zuigslang, set voor 210 (gereedschapcentrum)
    ASA25LPC59b26ccfad6d5_600x600.jpg

De vraag is eigenlijk; mik ik te hoog met de Fein en/of de Starmix (1400W, ~255mbar) en is de Makita of de Metabo (1250W, 210mbar) een prima keuze voor wat er mee bereikt moet worden.

Ik sta open voor alternatieven en nog scherpere prijzen.
 
Laatst bewerkt:
Vorig jaar heb ik een hele dag besteed aan het bekijken en luisteren naar geluid en mogelijkheden van festtool tot makita en al wat daar tussen zit.
Ik heb na alles op een rijtje gezet en heb gekozen voor een starmix en heb er nog geen seconde spijt van.
Belangrijk is een variabele zuigregeling.(schuurmachine b.v.)
De decibels bij sommige machines moet je met een korreltje zout nemen, want daar klopt niets van.
Succes met je keuze.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Ik zie geen noemenswaardige verschillen met (bijvoorbeeld) de stofzuiger die ik aanhaalde? Enkel dat je bij de Starmix een optie moet aankopen om ook water op te zuigen. Het prijsverschil is dan weer heel groot, vrijwel het dubbele van de Starmix. Verder ben ik ook benieuwd naar welke je precies hebt geprobeerd en waarom die telkens niet voldeden?
 
P

Pel

Guest
Ik heb zo'n alles zuiger van de Aldi, het ding maakt een hels kabaal, daar komt bij dat het filter constant vol zat, ik heb er nu een papieren zak om gedaan van de CamVac CGV286 die ik op de draaibank gebruik dat houd het hem tot nog toe? Ik heb hem op de cirkelzaag aangesloten waar ik een dubbele afzuiging op heb. De andere afzuiging staat buiten onder een afdak, daar heb ik geen last van het geluid, maar dat ding van de Aldi wilde ik vervangen voor een stillere afzuiging, die ik ook op de schuurmachine en de ander handgereedschappen kan gebruiken. Maar weet ook niet meer wat ik moet kopen, het ding zou ook spanen kunnen afzuigen dan kan ik hem ook op het vandiktebankje gebruiken, ik gebruik die wel niet zo veel, maar ieder keer ligt de hele werkplaats vol met schaafsel.

Ik heb nog een andere optie maar dan moet ik de buiten afzuiging makkelijk los kunnen koppelen zodat ik die aan de vandiktebank kan aansluiten. En de CamVac die aan de draaibank zit ook makkelijk los kunnen koppelen en op de zaag aan kunnen sluiten. De slang is 100 mm ik heb al gezocht naar klemmen die je met een hendel los kunt maken maar weet ook niet hoe die heten, of ze wel bestaan?

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Voor een stofzuiger zou ik toch ook kijken naar de verkrijgbaarheid van de zakken en accessoires, en ook zeker naar de prijzen daarvan. De stofzuiger schaf je één keer aan, de zakken en filters blijven doorgaan.

Het is een beetje het printersyndroom. Je kocht voor 4 tientjes een HP printer bij de Kruidvat, maar de inktcartridges kosten goud geld.

Je zit met een Starmix altijd goed, de aansluiting met bayonet op de ketel accepteerd ook Festool koppelingen (58mm konus), en die worden ook gebruikt door Nilfisk, Makita, Bosch en alle Starmix klonen (Metabo, Hitachi, Spero enz).
Hier kan je niet mee mis gaan, en een accessoire voor waterzuigen heb je bij de grote filters van Starmix niet nodig, mijn zuiger zuigt, als de zak eruit is, gewoon water met het ronde patroonfilter, gewoon volgens voorschrift van Starmix.
Het extra hoesje was nodig voor de oude papierfilters, maar die zitten in de bouwzuigers niet meer.

Nog een groot voordeel van Starmix ten opzichte van Festool, er staat altijd spanning op de WCD, ook als je de master/slave niet gebruikt, en de Festool kan wel water zuigen, maar is daar eigenlijk niet voor geschikt, en die heeft zeker een bescherming nodig in de vorm van een optionele hoes voor het filter.
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
541
319
Ik heb hier een VC2512L, via het forum gekocht. Werkt echt super, die paar mbar extra druk ga je echt niet merken denk ik, maar het ding is ideaal. Alles even schoonzuigen is wel zo fijn: opgeruimde werkplek is een opgeruimd hoofd. Denk dat de schuur vaker wordt gestofzuigd als het huis...

Maar over het algemeen lees ik dat de starmix zeer, zeer goed is. Dus kies zelf!
 

Bond

Actieve deelnemer
23 sep 2017
51
1
Ik gebruik de Kärcher wd6 premium. Krachtige stofzuiger en prima zonder zakken te gebruiken. Zo'n beetje een hele verbouwing gebruikt, en alles op aangesloten. Ik ben er tevreden mee!
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Mijn eerste bouwzuiger (Protool) was na de eerste twee verbouwingen wel aan pensioen toe �� Heb ik alsnog een Starmix gekocht. Wel altijd een goede cycloon gebruiken... Anders dan zit bij het frezen je zak binnen vijf minuten vol.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Mijn stofzuiger is een Flex VC21 LMC en dat is volgens mij dezelfde stofzuiger als de Makita en de Metabo. Het is een model dat door Nilfisk is ontworpen en die maken het nu voor meerdere merken. Op zich ben ik tevreden met de stofzuiger en kan eigenlijk maar 2 nadelen ontdekken. De stofzuiger heeft geen instelbare zuigkracht en daardoor plakt mijn schuurmachine te erg vast aan hout/plaatmateriaal. Dit heb ik opgelost door er een cycloon aan te maken met 2 aansluitingen voor slangen. Op beide aansluitingen zitten slangen (naar zaagtafel en een voor elektrisch handgereedschap). Door de blast gate naar de zaagtafel een beetje open te zetten kan ik de zuigkracht naar de schuurmachine regelen en plakt deze niet meer vast aan het hout. Als ik een nieuwe stofzuiger zou kopen, dan zou ik voor een model gaan met regelbare zuigkracht. Het andere nadeel is dat de gereedschapmof van een hard kunststof is en daarmee niet op de ovale aansluiting van mijn Festool OF1010 bovenfrees past. Ik heb een Festool mof op de slang van de Flex gezet om dit op te lossen.

Hornbach verkoopt ook de Starmix AR-1232 EH+ voor €209. Dat is een stofklasse M zuiger met inschakelautomaat (het stopcontact zit aan de achterkant en is daardoor op de meeste foto's niet te zien). Misschien is dat ook een optie.....

De Kärcher WD6 Premium zou ik niet aanraden, omdat deze niet gecertificeerd is voor stofklasse. Je weet dus niet hoeveel stof deze tegen houdt en wat de gevolgen zijn voor de gezondheid.
 

jberends

Actieve deelnemer
7 aug 2011
133
4
Voor een stofzuiger zou ik toch ook kijken naar de verkrijgbaarheid van de zakken en accessoires, en ook zeker naar de prijzen daarvan. De stofzuiger schaf je één keer aan, de zakken en filters blijven doorgaan.
[...]
Je zit met een Starmix altijd goed, de aansluiting met bayonet op de ketel accepteerd ook Festool koppelingen (58mm konus), en die worden ook gebruikt door Nilfisk, Makita, Bosch en alle Starmix klonen (Metabo, Hitachi, Spero enz).

Dit helpt me in de keuze. Goede catch!

Ik heb hier een VC2512L, via het forum gekocht. Werkt echt super, die paar mbar extra druk ga je echt niet merken denk ik, maar het ding is ideaal. Alles even schoonzuigen is wel zo fijn: opgeruimde werkplek is een opgeruimd hoofd. Denk dat de schuur vaker wordt gestofzuigd als het huis...

Maar over het algemeen lees ik dat de starmix zeer, zeer goed is. Dus kies zelf!

Inderdaad kijk ik misschien wel teveel naar de cijfers, de prijs van de VS2512L is eigenlijk erg scherp en de stofzuiger waarschijnlijk gewoon 'goed genoeg'.

Mijn stofzuiger is een Flex VC21 LMC en dat is volgens mij dezelfde stofzuiger als de Makita en de Metabo. Het is een model dat door Nilfisk is ontworpen en die maken het nu voor meerdere merken.
[...]
Hornbach verkoopt ook de Starmix AR-1232 EH+ voor €209. Dat is een stofklasse M zuiger met inschakelautomaat (het stopcontact zit aan de achterkant en is daardoor op de meeste foto's niet te zien). Misschien is dat ook een optie.....

Goede informatie dat dat origineel nilfisk model door meerderen wordt verkocht.

Ik ben toevallig bij de Hornbarch geweest en het viel me op dat ze daar Starmix verkochten. Dat scheelt dat eventueel de verbruiksartikelen dichtbij te koop zijn. Ik schrok alleen een beetje van de kwaliteit. Plastic-fantastic. De demo modellen waren wat klemmen vanaf gebroken en alle stofzuigers stonden open. De hornbach staat (wmb) zoiezo bekend dat het altijd zo'n bende is, maar toch kan ik daar lastig doorheen kijken.

IMG_2268.jpg IMG_2266.jpg

Ik zag ook dat 'Petrolhead' de ADL-1232 aanraade via Gereedschappro.
Even goed bekijken wat nu precies de verschillen zijn; zo 1-2-3 niet helemaal duidelijk om de codes van starmix te ontleden.

Wat ik ook heb geleerd is variable zuigkracht voor schuren essentieel is. Dus daar ga ik ook goed naar kijken.
Verder las ik van de week een artikel dat driekwart van de hagenaars wel eens last hebben van wateroverlast. Nu gaan wij naar een huis met een carport onder straatniveau (in regio Den Haag); dus waterzuiger is ook een must.

Al met al, nog geen definitieve conclusie; wel erg goede feedback. Bedankt daarvoor, dit forum is wat mij betreft daarvoor heel waardevol. Het lijkt een beetje naar starmix te hellen; al vind ik de Fein ook nog steeds wel erg 'fijn'.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Mijn Starmix is al eens van de trap gelazerd. Plastic fantastic it is, geen centje pijn. Oh ja, die van mij komt ook van de Hornbach, zakken en filters zijn daar ook goedkoop.

De Nilfisk/Makita zuigers zijn overigens ook een prima keus, en die zijn ook iets stiller.
 

jberends

Actieve deelnemer
7 aug 2011
133
4
Na veel vergelijken en lezen (waaronder deze draad: https://www.woodworking.nl/showthread.php?15911-Advies-(bouw)stofzuiger-tot-%80-200/page2) kom ik tot de conclusie dat de Metabo en de Makita (en de Flex-tools) gelijk zijn. Ik heb dan voor de MAKITA VC2512L gekozen. De 'starmix' kloons zijn er ook genoeg (Starmix, Metabo (oa. de AS 20), Spit, een nog een felgroen merk ergens gevonden op een duitse site).

Ik kijk hoe het bevalt, waarschijnlijk heb ik het natuurlijk zoals altijd weer 'overdacht' en voldoet het pri-ma.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.