Hoe 2 platen verlijmen

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Heren,

Ik heb nu al verschillende dingen geprobeerd en raak een beetje gefrustreerd. Ik wil 2 platen van 10mm triplex verlijmen om 20mm tiplex te verkrijgen. Ik krijg het niet voor elkaar. of de plaat is krom verlijmt of niet strak tegen elkaar.
Ik heb geen ruimte voor een goede werkplaats. Dus ik moet terplekke een werkplek maken voor de taak waarmee ik bezig ben.Ik moet 2 dingen opruimen om 1 ding te kunnen pakken.

- Op een vlakke ondergrond veel gewicht plaatsen. dan blijven er toch kieren tussen de 2 platen.
- veel lijmklemmen.. Je kan het midden gedeelte niet echt lekker klemmen. en de plaat steunt dan op de lijmklemmen waardoor je de plaat toch krom verlijmt.


Iemand een sugestie hoe ik dit goed kan doen.

Bedankt!
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Haal balkhout bij de bouwmarkt, voorwaarde is dat het recht is. 40x40 of 40x70, hoger is beter want stijver. Deze balken zaag je op de breedte van je werkstuk en klem je dan met de lijmklemmen vast over je werkstuk. Met nog wat meer balkjes kun je dan ook nog een framepje maken om alles van de grond te houden.
Vergeet niet dat een betere lijmklem makkelijk meer dan 150kg druk / gewicht op je werkstuk kan zetten, daar moet je aardig wat gewichten voor gebruiken:)
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.073
414
Maak een partij kleine wigjes en schuif die half onder de balken. Nadat je de balken op spanning hebt gezet, sla je de wigjes er verder onder.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Je kan ook kromme balkjes gebruiken. De bolle kant naar binnen zodat op het midden van de plaat klemkracht komt.

Maar met wigjes vind ik eigenlijk handiger :)
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Krijg je met wiggen niet meer puntbelasting? Als je kromme balkjes hebt, dan heb je een veel groter oppervlak wat klemt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.