Okoume multiplex plaat schalen tot grotere lengte?

Jensioo

Actieve deelnemer
1 mei 2015
76
2
Hallo,

voor mijn gevel heb ik (zoals ook mijn post in het marktplein) een plaat van 280 cm lang nodig bij 30 cm, dit met een dikte van 6 mm. Anders hindert hij de buiten deur. Nu heeft superkees mij al gewezen op hornbach, deze verkoopt de plaat van 310 cm, maar ook meteen 153 cm breed. Kosten ruim 80 euro. Kortom ik hou enorm veel over waar ik geen verder doel voor heb, laat staan ruimte.

nu heb ik het idee om een plaat of 2 eigenlijk van 61 x 122 te kopen. Deze wil ik dan in de lengte overlappend door een hoek van 45 graden en Titebond 3. ( dank Toxiq) doordat de platen aan beide zijden bevestigt orde aan kozijnen hoeven de verbindingen geen kracht te hebben, alleen moet het voor vocht niet te makkelijk worden worden om er tussen te komen. Wat denken jullie is dit een idee?
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Mijn inziens niet, je kan dan beter een extra naad maken die je open houdt.
In de verwerkingsinstructies van de plaat zal dit ook vermeld staan, bij de dikkere variant in elk geval wel
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Die plaat van 80 euro moet je niet kopen voor op je gevel veel te goedkoop kan nooit garantplaat zijn.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Bij de houthandel die hier vroeger in het dorp was, moest je geen volledige plaat kopen. Ze zaagden gewoon het stuk af dat je nodig had. Je betaalde iets meer per m2, maar dat woog niet op tegen het niet moeten nemen van een volledige plaat.
Ik zou eens rondhoren bij houthandels in de buurt of het mogelijk is om slechts een gedeelte te kopen.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Let er wel op dat je een plaat koopt voor buitentoepassingen (exterieur). Vaak zie je wel WBP maar zijn het dan alleen interieurplaten. Zeker bij de bouwmarkten of andere goedkope adressen.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Die plaat van de hornbach is wel exterieur. Waar je juist op moet letten, is dat je de kopse kanten sealt. Wat betreft het lijmen van delen:https://allineblog.wordpress.com/. Dit komt van iemand die zich deze week heeft voorgesteld. Ergens halverwege lijmt hij (weliswaar massief) planken aan elkaar door middel van een schuine las van 1:10. Moet je wel een bovenfrees hebben. Andere oplossing is dat ze overlappen, door beide platen half in te frezen. Zal morgen nog wel even een foto maken hoe dat er bij mij uit ziet.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Die plaat van 80 euro moet je niet kopen voor op je gevel veel te goedkoop kan nooit garantplaat zijn.

De prijs zegt echt niks over de kwaliteit van een materiaal hoor, hornbach heeft gewoon afgedwongen dat de klanten hier voor veel minder betalen dan als het direct bij de leverancier wordt gekocht.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Het gaat om 6 mm dik en een grote plaatmaat. Doe die de prijs eens x3 (18 mm dik), dan kost het ineens 240 euro. Als ik de prijzen vergelijk, dan is Hornbach echt nog niet de goedkoopste.

Voor TS: je zou ook eens kunnen informeren bij opmaatzagen.nl. Jouw gewenste maat staat er niet bij, maar wellicht kunnen ze het wel leveren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.