welke zwaluwstaart frees machine ??

bananiel

Actieve deelnemer
19 okt 2008
51
0
helemaal nieuw op het forum hier : het ziet er goed uit veel leuke info en tips.

ben zelf op zoek naar een zwaluwstaart frees machine / mal
ik heb de woodrat al gezien en de Leigh en diverse andere
echter vind ik het erg lastig om een keuze temaken

ik wil kastjes gaan maken van max 60 cm breed de woodrat kan volgens mij maar tot ongeveer 30 cm breed
en de leigh 24" red het wel echter is er lastig aan deze tekomen om dat er geen dealer in nederland zit.

heeft iemand nog tips om me keuze makkerlijk temaken ?

-ban-
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Hallo Bananiel, Ik ben in het bezit van de Leigh 24 (overgekocht via dit forum). Het is een geweldig apparaat met als groot voordeel dat de afstand tussen de staarten vrij in te delen is. Bij mijn exemplaar kreeg ik ook nog eens de vingerverbinding mal, het hulpstuk voor sliding dovetails en een groot aantal frezen erbij geleverd. Ook behoort het maken van de ingelegde zwaluwstaarten met de D24R tot de mogenlijkheden.

Een ander systeem wat mij ook erg aanspreekt is van het merk Akeda, helaas ook niet in Nedeland verkrijgbaar.
De vorige eigenaar van mijn Leigh heeft hem in Duitsland gekocht, via e-bay moet ie ook wel te krijgen zijn.
 

bananiel

Actieve deelnemer
19 okt 2008
51
0
ik denk dat ik toch maar voor de leigh ga
vandaag maar eens kijken bij onze oosterbuurtjes of die er nog een over hebben.
de woodrat heeft voor mij toch de beperking dat de werkstukken niet zo lang kunnen zijn.
en de festool zit met vaste mallen (minder flexibel)
en kost met alles er bij ongeveer net zo veel als de leigh.

ik zal wel laten weten of het door gaat en hoe de eerste resultaten zijn

allemaal bedankt voor de snelle reacties.
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
Dag Ban,

Welkom op ons forum!
Ik zie dat je je keuze al hebt gemaakt, zelf gebruik ik, met tevredenheid, de VS600 van Festool. Ben benieuwd naar je ervaringen met Leigh, dus als je iets vind ( :), wil je dan je ervaringen op het forum zetten?

Of misschien kan Coko een mooie review hier plaatsen, ik schat zo in dat er veel forumleden zijn die wel geïnteresseerd zijn in een mooie foto-reportage..

Succes i.i.g. Ban met je zoektocht!

gr, Wim
 

wiellieb

Nieuw lid
15 mei 2008
3
0
bananiel,

Je kunt ook eens bij onze engelse vrienden kijken zoals axminster en rutlands, wel een metrische uitvoering bekijken. Die verkopen ook LEIGH, en de pond staat op dit moment vrij gunstig. Bestellen rechtstreeks via LEIGH kan ook , maar je zit met verzendkosten en douane kosten, die behoorlijk op kunnen lopen.
Ben ook zeer benieuwd naar jouw ervaring.
Wiellieb
 

bananiel

Actieve deelnemer
19 okt 2008
51
0
was inmiddels al "even" naar munchen gereden met de auto, was iets verder dan ik dacht haha

maartja ben weer veilig thuis met de leigh en een mooie festool bovenfrees
ik heb ook de isolock key-mal er bij voor speciale verbindingen
inmiddels staat de hele set ook al in elkaar klaar voor gebruik,
het ziet er zeer solide en goed doordacht uit allemaal de handleiding is echt super goed
zelfs met mijn gebrekkige duits snap ik het nog :D

deze week maar eens een kist maken waar de D4R in kan want dat is tot nu toe het enige nadeel wat ik kan vinden. (er is geen opberg behuizing voor)
maar dan kan ik daar mooi op testen

-BaN-
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
Zo hé, ff naar München...

Heb je ook foto's van het geheel? Ik ben benieuwd naar je ervaringen met deze mal, dus als je zin hebt mag je wat mij betreft een soort foto-review plaatsen... :D

gr, Wim
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Met een WoodRat kun je een kilometer zwaluwstaarten maken, wat heet 30 cm?
Met een WoodRat kun je veel meer verschillende bewerkingen uitvoeren.
Met een WoodRat kun je veel sneller werken
Met een WoodRat heb je een heel systeem in 1 koop
Met een WoodRat koop je geen bak met onderdelen
Met een WoodRat, hou je meer geld over

Ja wat zal ik er nog meer over vertellen.
Dit lijkt me al wel een leuk lijstje.

O ja kennis is macht,


macht over je portemonnee bijvoorbeeld
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Dat zou best kunnen, maar het ligt er wel aan wat de definitie van fan is.
Het woord is afgeleid van het woord fanaticus.
Het wordt verbonden aan het enthousiast bewonderen van iets of iemand
In de zin van fanaticus bedoeld denk ik dat ik het zou moeten ontkennen, in de betekenis van bewonderen kan ik het bevestigen
Ik bewonder de uitvinding WoodRat.
Ik vind het knap dat Martin dit heeft bedacht en uitgewerkt en ik vind het jammer dat hij geen gelikte luxe reclamecampagne " a la Americain" kan voeren om het product beter aan de man te brengen.
Om een van de andere bewonderaars te noemen LEIGH INDUSTRIES de makers van de Leigh Jig.
Ja, de makers van de Leigh Jig zijn bewonderaars van de WoodRat.
Ze hebben een van de functionele kenmerken van de WoodRat namelijk nagemaakt, de
FMT MORTISE AND TENON JIG

deze kost ergens in Duitsland 945 euro en dat heet een aanbieding!!
(En dan heet de WoodRat voor veel Hollanders Duur! 695 euro)
Daarmee kun je een paar van de vele functies/mogelijkheden van de WoodRat nadoen.

De meeste mensen beginnen bij LEIGH met de aanschaf van de D4R-set 645 euri in de aanbieding daar kun je een paar sets bijkopen als je de mogelijkheden daarvan ook wilt binnenhalen!?!?! SET F2- 345 euro - Set M2- 285 euro

Dus nog een keer, op feiten.

**Met de WoodRat kun je een kilometer zwaluwstaarten maken, door je werkstuk los te maken en verplaatsen, steeds maar weer, als je het goed voorbereid een kwestie van 5 tellen.
**Met een WoodRat kun je veel meer bewerkingen doen: een paar belangrijke: een stoel of tafelpoot tapered frezen, zeshoekig frezen, 8 hoekig, wat je maar wilt.
Cannelures overlangs, cannelures over de breedte, dubbele verstek in vrijwel iedere hoek, beperkt draaiwerk uitvoeren, enzovoort.
**Met een WoodRAT kun je veel sneller werken: vraag het de (beroeps)mensen die er al een aantal jaren mee werken.
**Met een WoodRat heb je een heel systeem in 1 koop. Geen F2 en geen M2 sjablonen, geen Mortise en Tenon JIG
Van alles wat je bij een WoodRat er bij kunt kopen is de functie dat je nog sneller kunt doen wat je voorheen, zonder die hulpstukken toch al kon doen.
**Met een WoodRat heb je geen bak met onderdelen die je kunt kwijtraken in bijvoorbeeld de stofzuiger. De LEIGH Mortise en Tenon toevoeging (945 euro) kent zo te tellen alleen al 16 verschillende opleg en invulplaatjes, de WoodRat bestaat in zijn geheel ongeveer uit zoveel onderdelen.
**Met een WoodRat houd je meer geld over, dat hoeft voor iemand die kan tellen geen verder betoog.

Ja, ik ben een bewonderaar van de WoodRat, met ik dacht goede redenen en daarom verkoop ik hem en geen Leigh JIG, ik verkoop hem, omdat ik boven heb omschreven wat ik ook in mijn functie en naar mijn verantwoordelijkheid doe, klanten adviseren en begeleiden in hun eigen keuze bij een aankoop.
Mijn lijfspreuk: Wat gij niet wilt dat U geschied doet dat ook een ander niet, wat gij wilt dat U geschied probeer dat voor een ander te doen (dat laatste dat wist ik origineel nog niet, ik heb daar ook zo mijn gedachten over, je zou maar suicidaal zijn zeg : ) )

Als de Leigh Jig voor mijn klanten het beste product was en niet de WoodRat dan verkocht ik niet alleen de Leigh dan was ik er zelfs fan van.

He, he, dat is er uit en nou naar bed het is potdomme al 1 uur geweest.
 

bananiel

Actieve deelnemer
19 okt 2008
51
0
dopeling zei:
Met een WoodRat kun je een kilometer zwaluwstaarten maken, wat heet 30 cm?


30 cm is het maximale wat je kunt inspannen tussen de klem van de woodrat.
of heb ik dit fout ?

-BaN-
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
He Bananiel, volgens mij heb je een prachtig apparaat gekocht! En als je helemaal naar Zuid Duitsland rijdt om zo'n ding op te halen, ben je net zo "gek" en bevlogen als de meeste andere forumleden. Ik ben benieuwd hoe het apparaat bevalt en wat je er mee gaat maken!!

jaap
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Bananiel, je kunt op een WoodRat 30 cm inklemmen op een enkele klem, als je er 1 klem afhaalt dan kun je er 76 cm tussenklemmen .
Met gebruikmaking van de twee klemmen op de WoodRat kun je een eenvoudige zelfgemaakte klem/ondersteun inrichting inklemmen aan je WoodRat waardoor je oneindig kunt doorfrezen, bijvoorbeeld zwaluwstaarten. Het maken van lange zwaluwstaarten wordt beschreven in het hoofdstuk: hoe maak je lange zwaluwstaarten zoals bijvoorbeeld voor dekenkisten.
 

bananiel

Actieve deelnemer
19 okt 2008
51
0
dopeling zei:
Bananiel, je kunt op een WoodRat 30 cm inklemmen op een enkele klem, als je er 1 klem afhaalt dan kun je er 76 cm tussenklemmen .
Met gebruikmaking van de twee klemmen op de WoodRat kun je een eenvoudige zelfgemaakte klem/ondersteun inrichting inklemmen aan je WoodRat waardoor je oneindig kunt doorfrezen, bijvoorbeeld zwaluwstaarten. Het maken van lange zwaluwstaarten wordt beschreven in het hoofdstuk: hoe maak je lange zwaluwstaarten zoals bijvoorbeeld voor dekenkisten.

das duidelijk.. maar ik ga niet weer 2000 km rijden om hem terug tebrengen haha :p

-BaN-
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
Hoi Bananiel,

Ik ben voor een meeting in Birmingham, zie ik toch dat hier een woodworking show gaande is. Axminster is groots aanwezig o.a. met, nou wat denk je?

Met een aantal Leigh zwaluwstaart jigs. Zien er fantastisch uit. Ik heb foto's voor je gemaakt, maar kan die pas volgende week uploaden.

Groetjes en veel plezier ermee.
 

bananiel

Actieve deelnemer
19 okt 2008
51
0
hemski zei:
Hoi Bananiel,

Ik ben voor een meeting in Birmingham, zie ik toch dat hier een woodworking show gaande is. Axminster is groots aanwezig o.a. met, nou wat denk je?

Met een aantal Leigh zwaluwstaart jigs. Zien er fantastisch uit. Ik heb foto's voor je gemaakt, maar kan die pas volgende week uploaden.

Groetjes en veel plezier ermee.


ahh das leuk bedankt dat je aan je mede forum leden denkt :D

-BaN-
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.