Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 19

welke zwaluwstaart frees machine ??

helemaal nieuw op het forum hier : het ziet er goed uit veel leuke info en tips.

ben zelf op zoek naar een zwaluwstaart frees machine / mal
    ik heb de woodrat al gezien en de Leigh en diverse andere
    echter vind ik het erg lastig om een keuze temaken

ik wil kastjes gaan maken van max 60 cm breed de woodrat kan volgens mij maar tot ongeveer 30 cm breed
    en de leigh 24" red het wel echter is er lastig aan deze tekomen om dat er geen dealer in nederland zit.

heeft iemand nog tips om me keuze makkerlijk temaken ?

-ban-

Re: welke zwaluwstaart frees machine ??

Hallo Bananiel, van harte welkom op ons forum! Festool heeft ook een mooi alternatief, het vs600 systeem, max werkstuk breedte 650 mm.
    Klik op de link voor meer info http://www.festool.nl/mediandoweb/in...78&AKTIVPROD=1

Er zijn ook forumleden die zwaluwstaarten maken op de "ouderwetse" manier, met een zaag en beitel. Als je even verder op het forum zoekt vind je ook deze, http://www.woodworking.nl/viewtopic.php?f=8&t=205.

jaap

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008

Hallo Bananiel, Ik ben in het bezit van de Leigh 24 (overgekocht via dit forum). Het is een geweldig apparaat met als groot voordeel dat de afstand tussen de staarten vrij in te delen is. Bij mijn exemplaar kreeg ik ook nog eens de vingerverbinding mal, het hulpstuk voor sliding dovetails en een groot aantal frezen erbij geleverd. Ook behoort het maken van de ingelegde zwaluwstaarten met de D24R tot de mogenlijkheden.

Een ander systeem wat mij ook erg aanspreekt is van het merk Akeda, helaas ook niet in Nedeland verkrijgbaar.
    De vorige eigenaar van mijn Leigh heeft hem in Duitsland gekocht, via e-bay moet ie ook wel te krijgen zijn.

ik denk dat ik toch maar voor de leigh ga
    vandaag maar eens kijken bij onze oosterbuurtjes of die er nog een over hebben.
    de woodrat heeft voor mij toch de beperking dat de werkstukken niet zo lang kunnen zijn.
    en de festool zit met vaste mallen (minder flexibel)
    en kost met alles er bij ongeveer net zo veel als de leigh.

ik zal wel laten weten of het door gaat en hoe de eerste resultaten zijn

allemaal bedankt voor de snelle reacties.

Dag Ban,

Welkom op ons forum!
    Ik zie dat je je keuze al hebt gemaakt, zelf gebruik ik, met tevredenheid, de VS600 van Festool. Ben benieuwd naar je ervaringen met Leigh, dus als je iets vind ( , wil je dan je ervaringen op het forum zetten?

Of misschien kan Coko een mooie review hier plaatsen, ik schat zo in dat er veel forumleden zijn die wel geïnteresseerd zijn in een mooie foto-reportage..

Succes i.i.g. Ban met je zoektocht!

gr, Wim

bananiel,

Je kunt ook eens bij onze engelse vrienden kijken zoals axminster en rutlands, wel een metrische uitvoering bekijken. Die verkopen ook LEIGH, en de pond staat op dit moment vrij gunstig. Bestellen rechtstreeks via LEIGH kan ook , maar je zit met verzendkosten en douane kosten, die behoorlijk op kunnen lopen.
    Ben ook zeer benieuwd naar jouw ervaring.
    Wiellieb

was inmiddels al "even" naar munchen gereden met de auto, was iets verder dan ik dacht haha

maartja ben weer veilig thuis met de leigh en een mooie festool bovenfrees
    ik heb ook de isolock key-mal er bij voor speciale verbindingen
    inmiddels staat de hele set ook al in elkaar klaar voor gebruik,
    het ziet er zeer solide en goed doordacht uit allemaal de handleiding is echt super goed
    zelfs met mijn gebrekkige duits snap ik het nog

deze week maar eens een kist maken waar de D4R in kan want dat is tot nu toe het enige nadeel wat ik kan vinden. (er is geen opberg behuizing voor)
    maar dan kan ik daar mooi op testen

-BaN-

Zo hé, ff naar München...

Heb je ook foto's van het geheel? Ik ben benieuwd naar je ervaringen met deze mal, dus als je zin hebt mag je wat mij betreft een soort foto-review plaatsen...

gr, Wim

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Houtbewerker
    als je zin hebt mag je wat mij betreft een soort foto-review plaatsen...
    dat gaat even duren maar komt goed

-BaN-

Met een WoodRat kun je een kilometer zwaluwstaarten maken, wat heet 30 cm?
    Met een WoodRat kun je veel meer verschillende bewerkingen uitvoeren.
    Met een WoodRat kun je veel sneller werken
    Met een WoodRat heb je een heel systeem in 1 koop
    Met een WoodRat koop je geen bak met onderdelen
    Met een WoodRat, hou je meer geld over

Ja wat zal ik er nog meer over vertellen.
    Dit lijkt me al wel een leuk lijstje.

O ja kennis is macht,

macht over je portemonnee bijvoorbeeld

Forum Rechten