Douglas hout buiten - welke olie?

ert82

Actieve deelnemer
3 mei 2014
45
0
Hoi,
ik ben bezig een aantal tuinbanken van Douglas hout te maken, vergrijzing is geen probleem dus ik zou het ook onbehandeld kunnen laten, maar in eerste instantie een keer afwerken met olie leek me wel het mooist. In het verleden wel met Corcol gewerkt, fijne olie, geen toevoegingen etc maar misschien is dat specifieke merk een beetje zonde voor buiten meubels.

Nu zie ik online wel allerlei aanbiedingen voor zogenaamde Douglas olie, maar het is me niet helemaal duidelijk waar die dan uit bestaat. Zou bijvoorbeeld gewone lijnolie ook al volstaan? Of wat is anders een goede (transparante) olie om Douglas mee af te werken en de kleur mooi naar voren te laten komen?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.235
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Er is niets mis met lijnolie, als je het alleen voor de kleur doet. Als je het hout er echt mee wil beschermen, heb je volgens mij flink wat lagen nodig bij lijnolie, voor de kleur is één genoeg.

Maar, in mijn ervaring werkt niet elke olie op hout met hars, dus ik zou het eerst even op een reststukje proberen.

Maar een bus corcol verdeelt over een aantal tuinbanken valt toch wel mee qua prijs? Het idee dat je het kent en weet dat het fijne olie is, is ook wat waard...
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Lijnolie heeft wel de neiging om zwart te kleuren onder invloed van UV straling. Tungolie heeft dat veel minder.

Bij de kant en klare olieën moet je goed uitkijken wat je koopt.

Mijn ouders hadden in hun onschuld een bus Cetabever houtolie gekocht. Een snelle blik op de MSDS leerde al dat hier tussen de 50 en 75% oplosmiddelen in zit. Driekwart van je product verdampt in de atmosfeer en zit dus ook niet in het hout om het te beschermen.

Na een telefoontje met de klantenservice van Akzo bleek de olie een gemodificeerde alkydolie te zijn. Kortom, een bus motorolie aangelengd met verdunner (even plat gezegd). De mix werd uiteraard niet vrij gegeven.

Ik zou met dit soort producten oppassen, er zit gewoonweg teveel oplosmiddel in, en je houdt te weinig beschermende olie over in je hout.

De producten van zowel Aquamarijn (o.a. Corcol) als de producten van De Cokerije staan als goed en puur bekend. Ik zou niet verder zoeken, maar dit gewoon gebruiken zoals Jurriaan ook al aangeeft.
 

ert82

Actieve deelnemer
3 mei 2014
45
0
Hi, dank voor de antwoorden.
@jurriaan dat van die hars is een goed punt, ik zal het even proberen
@trilliwilli, ik zat inderdad oa te kijken naar een produkt dat Induline GW310 heet, wordt door diverse houthandels waar Douglas hout wordt verkocht ook geleverd, uit het technische blad wordt ik niet heel veel wijzer qua ingredienten, wat denk ik al een aanwijzing is, er staat wel ergens iets over alkyd- systeem als bindmiddel en 3-jod-2-propinylbutylcarbamat als werkzame stof.. klinkt chemisch, en verder is het op waterbasis dus dat lijkt me verdamping ook alleen maar in de hand te werken..

Zoals jullie adviseren, hou ik het denk ik bij Corcol, of ik kijk eens bij de Cokerije wat ze adviseren
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Die Induline is een lazuur, dat is een beits en geen olie. Beits is niet per definitie slecht, het is alleen een plastic filmpje op je hout, olie zit in het hout en geeft een natuurlijke uitstraling.

Beitsen hoef je minder vaak te doen, maar is veel meer werk als het eraf moet. Olie moet je bijhouden.

Remmers is ook een gerenomeerd bedrijf voor bouwchemie, maar ik denk dat je meer op zoek bent naar een olieproduct.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Mijn ouders hadden in hun onschuld een bus Cetabever houtolie gekocht. Een snelle blik op de MSDS leerde al dat hier tussen de 50 en 75% oplosmiddelen in zit. Driekwart van je product verdampt in de atmosfeer en zit dus ook niet in het hout om het te beschermen.

Dat geldt voor watergedragen producten ook. Oplosmiddelen zijn 'nodig' om producten beter te laten vloeien, of beter te laten impregneren. En soms om ze goedkoper te maken ;-)

Na een telefoontje met de klantenservice van Akzo bleek de olie een gemodificeerde alkydolie te zijn. Kortom, een bus motorolie aangelengd met verdunner (even plat gezegd). De mix werd uiteraard niet vrij gegeven.

Hier moet ik tegen protesteren. Alkyds zijn geen motorolie - het lijkt er niet eens op. Een alkyd is niets meer en niets minder dan een gemodificeerde drogende olie, gebaseerd op lijnolie, tungolie, sojaolie, of ricinusolie. De belangrijkste modificatie is de vervanging' van de glycerol in normale olie (triglyceriden - verbinding van glycerol met 3 vetzuren) door een 'betere' alcohol (heel vaak pentaerythritol, een viervoudige alcohol - een olie met vier in plaats van drie vetzuren - leidt tot betere vernetting)

Ik zou met dit soort producten oppassen, er zit gewoonweg teveel oplosmiddel in, en je houdt te weinig beschermende olie over in je hout.

Zoals gezegd - zonder oplosmiddel geen impregnatie (althans niet genoeg - als ik mijn meubelolie maak verdun ik de lijnolie ook met 50% (natuurlijke) oplosmiddel, terpentijnolie en citrusolie.

Dat induline is een watergedragen acryl/alkydharsmengsel, waarschijnlijk met veel water om het goed te laten impregneren. Dat carbamaat is een biocide om het product en daarmee het hout te verduurzamen - waarschijnlijk vooral tegen insectenvraat?

Zijn er betere producten? vast wel, afhankelijk van je eisen en randvoorwaarden. Maar het is zo te zien geen onzinproduct...
 

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
Ik heb lijnolie gebruikt voor mijn douglas veranda. Prima voor kleur behoud. Een paar balken blijven echter plakkerig, ook al hebben we alles opgezet, en na 15 minuten met een droge doek weer afgenomen. Wat kan dat zijn? Volgende keer zou ik een meer geavanceerde afwerking nemen zoals hierboven staan.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Tja Henk, ik ben geen expert, jij wel. De man bij Akzo zij echter uitdrukkelijk dat het niet om een natuurlijke olie ging. "Dat werd vroeger gebruikt" was zijn antwoord.

Nu geeft hij niet vrij wat er in zit, dus dat blijft voor mij ook gissen.

Wat ik wel opvallend vind in je verhaal is de hoeveelheid oplosmiddelen. Alle nieuwe verfsystemen moeten aan strenge regels voldoen. Zitten daar nog steeds zoveel oplosmiddelen in?

Ik meng mijn olie de eerste keer bij opbrengen overigens ook nog 30% met white spirit, om het dieper in te laten trekken. Maar dat is nog geen 75%, dat blijf ik veel vinden. Maar dat is een mening, geen feit:)
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Een alkyd is ook geen natuurlijke olie, het is een gemodificeerde olie (chemisch gemodificeerd). De bewerking is op zich overigens vrij eenvoudig - je zou het thuis kunnen doen - als je zeep en biodiesel kunt maken kun je ook een alkyd maken ;-)

75% oplosmiddel is wel veel, maar zou onder bepaalde omstandigheden zinvol kunnen zijn - je hoopt dan alleen dat je niet de hoofdprijs voor wat terpentine betaalt... En water is ook een oplosmiddel, alleen geen VOS. Verven met VOS mogen zeker nog wel, alleen beroepsmatig zijn er restricties aan het gebruik. Maar ook schilders weten nog steeds hoe ze eraan moeten komen...

ALs ik wikkelingen moet impregneren verdun ik ook tot ongeveer 75% oplosmiddel, voor de eerste twee lagen. En voor het lakken van hengels, met de druipmethode, jachtlak plus 50% oplosmiddel - het moet vrij van het hengeldeel , dat verticaal wordt gehouden, af kunnen lopen.

En veel verdunningen worden gewoon door de eindgebruiker gemaakt ;-) Dan koopt men een verf met weinig oplosmiddel en doe je er gewoon een verdunner bij.



@Yoek - als sommige delen van je douglas plakkerig blijven is dat wellicht ten gevolge van hars uit het hout?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.