Narex beitels woodline plus

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Kunnen ze er wat aan doen: standaard afslijpen, danwel duidelijke informatie verschaffen voor en/of bij aankoop..

Niet erg realistisch...... Narex is juist een succes omdat ze een proces gebruiken waarbij met een minimale inspanning in het productieproces er een acceptabel product wordt gemaakt. Resultaat is een relatief zacht metaal met een enigszins broze oppervlakte, maar op dit prijsniveau beter dan een meer conventionele productie.

Als de fabriek moet gaan slijpen na uitharden dan wordt die beitel van €7 (de duurdere modellen hebben exact hetzelfde staal alleen een ander handvat of zijn gepolijst) ineens een beitel van €10-15.

De eerder genoemde documentatie is trouwens, ondanks het Narex uiterlijk,gewoon van een particulier. Narex zelf heeft het helemaal niet over enkele mm’s slijpen maar alleen over het zelf de eerste keer goed slijpen. Iets wat je met alle beitels toch al doet.
En de meer technische documentatie over het uithardingsproces geeft aan dat alleen de oppervlakte bij de uitharding in een zout en water oplossing enigszins broos zal zijn. Maar dan wordt ook echt alleen de oppervlakte bedoeld en geen mm’s daaronder. En dat sluit ook aan bij de ervaringen hier.

Dus nog steeds realistische verwachtingen van een normaliter goede beitel in deze prijsklasse, maar gezien de hardheid kan je dan nog steeds geen lange standtijd verwachten geslepen op 25 graden in kops hardhout. Bij 30 graden of nog iets meer zul je bij dat soort gebruik een stukje langer door kunnen gaan.
 
Laatst bewerkt:

Thymen

Actieve deelnemer
4 feb 2016
132
1
Enschede
Thymen zei:
Kunnen ze er wat aan doen: standaard afslijpen, danwel duidelijke informatie verschaffen voor en/of bij aankoop..

Niet erg realistisch......

Dat van dat afslijpen, of dat van de informatie-voorziening? Dat eerste kan ik me wel in vinden, maar dat laatste kost weinig moeite lijkt mij. Het heeft in deze post bijna 5 paginas geduurd voordat de (naar ik aanneem) juiste informatie kwam bovendrijven.... en er zit hier toch een groot aantal jaren aan professionele ervaring bij elkaar.

Het gebrek aan of onjuiste informatie kan een behoorlijke impact hebben. Dat blijkt wel weer.

Op een rijtje:


  • er wordt gebruik gemaakt van een isothermaal hardingsproces van CrVa staal, in tegenstelling tot andere beitelproducenten die bijvoorbeeld lucht/oliehardend gereedschapsstaal gebruiken (A- en O-kwaliteit)
  • de hardheid van het moedermateriaal is rond de 59 graden RC, iets minder dan A en O-stalen
  • het materiaal direct aan het oppervlak kan iets minder goed doorgehard zijn
  • CrVa staal heeft een iets kortere standtijd dan de A- en O-stalen, bij verder gelijke vouwgeometrie.


Dus, om een CrVa beitel op zijn best te krijgen dien je de vouw van een nieuwe beitel iets terug te slijpen om de zachtere toplaag te verwijderen, en een iets grotere vouwhoek aan te houden om de standtijd wat te verbeteren.

Klopt dit?
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Bij het initieel slijpen gaat de “toplaag” er toch altijd af.... we hebben het hier immers over niet meer dan een fractie.

Die verhalen over enkele mm’s klinken redelijk onzinnig. Als dat het geval was kreeg je bijvoorbeeld de onderkant van de beitel nooit goed, dat is tenslotte ook 1 van de 2 snijvlakken. En de mogelijke imperfecties in de oppervlakte zitten rondom.

Toen ik zocht hoe het isothermal proces werkte (ik had er nog niet eerder van gehoord) kwam ik o.a. deze tegen: https://www.timbecon.com.au/theme/timbeconcomau/assets/public/Image/News/aws_issue_122.pdf

Daar staat eigenlijk wat je altijd de eerste keer doet met een beitel, de onderkant goed vlakken en dan de rest slijpen. Dat zou ook hier voldoende moeten zijn.

Als het dan blijft afbreken is verkeerd gebruik of een exemplarische fout de meest logische oorzaak.
 
Laatst bewerkt:

Thymen

Actieve deelnemer
4 feb 2016
132
1
Enschede
Die verhalen over enkele mm’s zijn redelijk onzinnig

Hangt er van af. De punt van de beitel is dunner dan bij de 'volle' doorsnede, mogelijk heeft dat gevolgen bij het harden. En om zo'n punt weg te krijgen moet je meer van de vouw halen dat een toplaagdikte.

Maar ach, we gooien verder alleen maar vermoedens en suggesties in het rond. Maar niet alleen hier. Toen ik naast mijn Kirschen beitels nog een setje zonder slagring wilde aanschaffen heb ik informatie verzameld over de verschillen tussen de diverse merken, en reviews gelezen. Ook over Narex, en het viel me op dat daar minder consensus was dan bij andere merken. Waarschijnlijk ten gevolge van gebrek aan of onjuiste informatie.

Ik denk dat Narex er goed aan zou doen om daar aandacht aan te besteden.
 

Hajen77

Nieuw lid
3 apr 2012
18
0
Hajen77,

hou je ons op de hoogte van het resultaat? Zou graag de uitkomst weten.
Alvast succes toegewenst.

groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu


Ik heb vandaag nog een narex beitel 30 graden vouw geslepen, waardoor de beitel ook gelijk minstens een mm korter werd. Het resultaat was positief te noemen. Geen last meer van een beschadigde vouw naar paar keer steken in populier en notenhout dit keer. Ben tevreden nu met hoe het staal presteert. Ben nog benieuw als ik de vouw weer scherper slijp, maar hoe dan ook heb ik waar voor mijn geld:):
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Dank je Hajen77,

ben ook wel benieuwd naar de prestaties onder een hoek van 25 graden.
Blijf vooral je bevindingen posten.

groeten

Ornament
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Voor een goede vergelijking is het toch wel relevant dezelfde omstandigheden te gebruiken.... een vergelijking met noten vs kops eiken gaat niet echt een antwoord opleveren.
 

Hajen77

Nieuw lid
3 apr 2012
18
0
Voor een goede vergelijking is het toch wel relevant dezelfde omstandigheden te gebruiken.... een vergelijking met noten vs kops eiken gaat niet echt een antwoord opleveren.


Wel kops hout noten, maar ik zal het testen verder
 

Hajen77

Nieuw lid
3 apr 2012
18
0
Vandaag 16,26 & 40mm beitel 30gr geslepen en ook een zeer goed resultaat met kos eikenhout. Sprak nog een andere Timmerman en die was ook teleurgesteld over de beitels.. ik nu niet meer! Het is dus echt belangrijk om deze beitels goed terug te slijpen voor een éérste nieuwe vouw. Op basis van mijn ervaring..
 

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
Even een klein stukje achtergrond van de onderliggende oorzaken:

Zoals Narex schrijft wordt het staal getemperd na het harden op lagere temperatuur (200 graden)
Bij het proces dat zij gebruiken (isothermisch) wordt het staal niet eerst afgeschrokken in water of olie (traditionele methode) voor het wordt getemperd, maar wordt het afschrikken en temperen gecombineerd in een bad van gesmolten zout. (Dit maakt niet heel veel uit voor de oorzaak van de zachtere snede).
De oorzaak voor de zachtere initiele snede zit in de vorm van de beitel (geslepen) en daardoor de duur waarop het staal lokaal op 200 graden gehouden wordt. Dit is langer voor de snede (want die koelt snel af) dan voor de bulk van het staal. De verblijftijd bij 200 graden bepaalt hoeveel het door en door geharde staal weer ontlaat (door het ontlaten wordt het staal zachter, maar ook taaier minder bros)

De snede koelt sneller af dan de rest, en wordt dus iets zachter dan de rest van het staal. Slijp je dit weg dan kom je vanzelf bij het minder ontlaten, hardere staal dat de kwaliteit heeft zoals bedoeld bij het maakproces.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.