Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 4 van de 6 EersteEerste ... 23456 LaatsteLaatste
Resultaten 31 tot 40 van de 51
    Dat er voor beitels verschillende staalsoorten met zeer uiteenlopende eigenschappen worden gebruikt is een gegeven. Ook dat deze stalen, de voor het verwerken benodigde processen en de daarbij behorende kosten aardig kunnen verschillen, lijkt evident.

Ook ik heb de Narex beitels overwogen, en de afgelopen paar jaar diverse (gebruikers-)reviews bekeken. Wat mij is opgevallen dat de meningen over deze producten zo ver uiteenlopen. Meer dan dat ik bij de 'betere' merken zie. Het niveau van de kwaliteitscontrole van de producent is niet het enige van invloed zijnde aspect, er zullen er vast meer zijn, maar al met al heeft het er wel voor gezorgd dat ikzelf terughoudend ben geworden als het om de aanschaf van Narex gereedschap gaat.

Dat de punt van de Narex beitels zoals geleverd niet de gewenste eigenschappen bezitten is hier al eerder opgemerkt, maar als het inderdaad 'een paar milimeter' is dan is het maar te hopen dat je een elektrische slijpmachine hebt... !

quote: 'Narex chisels are ground before being hardened, so you may find that edge retention improves significantly after the first couple of honings, this is completely normal and once the first couple of millimetres have been sharpened away you will begin to experience what a pleasure Cr-Mn steel is to use.'
    Laatst gewijzigd door Thymen; 10-05-18 om 14:11.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LeonvB Bekijk Berichten
    Hm... ik denk dat je daar deels een goed punt hebt, maar William zit denk ik ook in de goede richting te denken. Veel mensen hier doen alsof Narex vrij gewoon staal (O1 of A2) gebruikt, en dat op de normale manier hard. Maar dat doen ze dus niet. Het is een afwijkende soort: een Cr-Mn staalsoort met een hoog carbon gehalte. Het wordt niet in water, olie of lucht gehard. Het is een hardingsproces in gesmolten zouten. Er wordt niet getemperd, het is slijpen, harden en klaar. Daardoor is het goedkoper te produceren. Daarom wijkt ook het resultaat af van wat men gewend is, en Narex zelf geeft dat ook aan: http://www.narexchisels.com/Narex_Ch...-Mn_Steel.html
    Let ook op de laatste alinea in de link. Daar staat letterlijk dat er soms een paar millimeter afgeslepen moet worden voor je in de juiste hardheid staal terecht bent gekomen.
    HEHE!!!!!

Eindelijk iemand die nadenkt en even op de site van Narex het productieproces leest.

Werk al een vijftal jaren met Narex woodline profi in de cursus en denk dat ik een vijftigtal sets van vier steekbeitels door mijn handen heb gehad en geslepen of door mijn cursisten geslepen en gebruikt.
    Heb in die vijftig sets maar 1x meegemaakt dat ik de beitels van een set met een paar mm moest terugslijpen (natslijper traag draaiend).

Deze beitels zijn super en niet alleen kwa prijs maar ook kwa kwaliteit en standtijd.

Slijp zelf deze beitels op 26 graden met een microvouw van 2 graden maakt een aanvalshoek van een 28 graden goed voor snijden maar ook voor hakken.

Ga je meer hakwerk met de beitel doen dan naar een 32 graden slijpen en een microvouw zetten van 2 graden.

Overigens voor hakwerk slijp je de vouw bij voorkeur boven de 35 a 36 graden, voor snijwerk kan vanaf 20 graden tot een graad of 26

De Lidl of Aldi beitel is goed voor die prijs van € 8,- maar haalt het niet bij een Narex beitel kwa scherpte/standtijd en afwerking.
    Maar ik durf te beweren dat de Lidl/Aldi beitel beter is als de huidige Bahco sets die bij de bouwmarkt te koop zijn, die zijn werkelijk waardeloos een snede die zijn scherpte niet houd en omkrult.

Groetnis,

Roeland

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Roeland Bekijk Berichten
    HEHE!!!!!

Eindelijk iemand die nadenkt en even op de site van Narex het productieproces leest.

Werk al een vijftal jaren met Narex woodline profi in de cursus en denk dat ik een vijftigtal sets van vier steekbeitels door mijn handen heb gehad en geslepen of door mijn cursisten geslepen en gebruikt.
    Heb in die vijftig sets maar 1x meegemaakt dat ik de beitels van een set met een paar mm moest terugslijpen (natslijper traag draaiend).

Deze beitels zijn super en niet alleen kwa prijs maar ook kwa kwaliteit en standtijd.

Slijp zelf deze beitels op 26 graden met een microvouw van 2 graden maakt een aanvalshoek van een 28 graden goed voor snijden maar ook voor hakken.

Ga je meer hakwerk met de beitel doen dan naar een 32 graden slijpen en een microvouw zetten van 2 graden.

Overigens voor hakwerk slijp je de vouw bij voorkeur boven de 35 a 36 graden, voor snijwerk kan vanaf 20 graden tot een graad of 26

De Lidl of Aldi beitel is goed voor die prijs van € 8,- maar haalt het niet bij een Narex beitel kwa scherpte/standtijd en afwerking.
    Maar ik durf te beweren dat de Lidl/Aldi beitel beter is als de huidige Bahco sets die bij de bouwmarkt te koop zijn, die zijn werkelijk waardeloos een snede die zijn scherpte niet houd en omkrult.

Groetnis,

Roeland

Ik geloof dat ik in mijn allereerste bericht ook noemde dat ik gelezen had over mogelijk eerste paar mm terugslijpen en ook gesuggereerd heb dat ook te doen..

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hajen77 Bekijk Berichten
    Ik geloof dat ik in mijn allereerste bericht ook noemde dat ik gelezen had over mogelijk eerste paar mm terugslijpen en ook gesuggereerd heb dat ook te doen..
    Waarom dan dit hele verhaal opgestart?

Deze hele discussie lijkt mij dan in dat licht vrij onzinnig

Je constateert iets maar je doet er niets mee.

groetnis, Roeland

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Roeland Bekijk Berichten
    Waarom dan dit hele verhaal opgestart?

Deze hele discussie lijkt mij dan in dat licht vrij onzinnig

Je constateert iets maar je doet er niets mee.

groetnis, Roeland

Beste Roeland, ik hoop dat jeje er niet teveel aan hebt geërgerd dat ik en mijn collega's een vraag hadden over dit gereedschap, maar als je een set van 10 beitels koopt en je moet ze allemaal eerst 2mm korter slijpen, ik heb dat dan een keer ergens opgevangen, dat is dat wel een dingetje vind ik. Niet iedereen gaat als hij nieuw gereedschap koopt zich helemaal uitgebreid verdiepen in het productieproces, legeringen, tempering, quenching of thermisch harden, Rc-hardheid ect. hoe interessant dat ook is. mijn collegas hadden mede op mijn aanraden ook dit gereedschap aangeschaft en tot op heden waren ze een beetje teleurgesteld, dus ik dacht ik vraag eens om advies en meer duidelijkheid op dit forum. Niet zo onzinnig dacht ikzelf.. mvg Jan

Nu de feiten op tafel liggen is het duidelijk. Een paar mm afslijpen en opnieuw proberen. Nu ik dat artikel van Narex lees is het lampje weer gaan branden. Ik heb dat ook gelezen voordat ik mijn Narex set heb aangeschaft (ehhm gekregen van mijn vrouw eigenlijk).

Het is daarom ook dat ik aanhaalde dat er meer achtergrond is als alleen hardheid op zichzelf. Ook goed om te lezen dat Roeland er goede ervaringen mee heeft, het is de bevestiging dat de Narex beitels hun geld dus echt wel waard zijn.

Vergis je niet in de Tjechische maakindustrie, die is beter als wat menigeen denkt. Thymen haalde een goed punt op over de kwaliteitscontrole, maar de lange ervaring in staal verwerken zit er bij de Tjechen goed in, en dat bepaald voor een belangrijk deel ook je kwaliteit. Het is jarenlang het land geweest voor matrijzen, en voor grote gietdelen is de Skoda fabriek de enige in Europa.

De kogelgewrichten van de Maeslantkering zijn hier gemaakt. Ik heb mijn beitels nog veels te weinig gebruikt om er iets zinnigs over te kunnen zeggen, maar ga ze in ieder geval goed uit proberen

Edit: Hajen, er staat ook een smiley bij de reactie van Roeland hè
    Laatst gewijzigd door trilliwilli; 10-05-18 om 17:33. Reden: Toevoeging
    Met vriendelijke groet,

William
    .

Beste Jan, Ik erger me niet zo snel hoor, maar de oplossing was al aan het begin helder en duidelijk ook door andere forummees aangedragen.

Maar goed breng die setjes beitels maar langs (of stuur ze op) en ik slijp er 2mm of zoveel als nodig is voor je af!
    Zodat je eindelijk kunt gaan genieten van die Narex beitels!

Groetnis, Roeland

Ik zou er niet bij voorbaat overal een paar mm afslijpen. Probeer ze eerst, en slijp/strop de beitels in het begin gewoon vaker als deze bot worden. Zoals je ziet is dit geen onbekend probleem, maar het is niet heel erg veel voorkomend. Preventief slijpen lijkt me dan ook overbodig.
    Persoonlijk vind ik de Narex beitels prima, maar qua werken vind ik de Stanley Sweethearts echt veel beter. Als ik Stanley's bij de hand heb gebruik ik die.
    Met name bij de grotere maten vind ik de Narex handvaten eigenlijk te groot en grof. De Narex schietbeitels zijn trouwens heel anders, en die gebruik ik wel vaak.

Het lijkt erop alsof we afdwalen, maar eigenlijk is het ook wel weer relevant...

Stel dat het niet goed doorgehard zijn van de beitelpunt een fenomeen is dat een naar verhouding grote kans** van optreden heeft, en bij Narex weten ze dat. Waarom ze dan niet het afslijpen tot aan het goede materiaal standaard doorvoeren is mij een raadsel. Zelfs in deze groep met een groot aandeel ervaren houtbewerkers werd het niet onmiddelijk door de meesten onderkend dat dit de oorzaak van het door de topicstarter naar voren gebrachte probleem zou kunnen zijn. Terwijl het zelfs in de openingspost al opgemerkt is!

Je ziet hier nu wat de gevolgen kunnen zijn: er wordt getwijfeld over de kwaliteit van het product, en dat zal zeker zijn weerslag in het aankoopgedrag van veel potentiele consumenten hebben. Ook omdat de doelgroep waarschijnlijk minder uit wil/kan geven aan gereedschap, en dan moet het ook nog in één keer goed zijn omdat er geen spijt-buget is.

Ik vermoed dat er hier lezers zijn die wat dichter bij Narex staan, misschien goed om het een keer op te merken? Kunnen ze er wat aan doen: standaard afslijpen, danwel duidelijke informatie verschaffen voor en/of bij aankoop. Dat zou dit soort problemen voorkomen kunnen worden, en daar worden we allemaal, Narex incluis, beter van.

** 2% is, voor serieproducten, een buitensporig grote kans...

Ik ben blij met de duidelijkheid over mijn probleem en ga er maar eens een paar mm afslijpen hier en daar Dank voor alle reacties!

Forum Rechten