Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 6 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 51
  1. #1

    Narex beitels woodline plus

    Hallo Mede houtbewerkers, liefhebbers, vakidioten

    Ik heb laatst voor mezelf en voor enkele collega's na lezen van goede reviews een set Narex woodline plus beitels gekocht.
    Nu blijkt na een tijdje ermee gewerkt te hebben dat ze mij erg tegenvallen. Ik krijg ze goed scherp, maar naar een paar keer steken en snijden in massief hout krult het staal van de vouw en kan ik weer opnieuw wetten..

    Nu worden deze beitels wereldwijd veel verkocht en gebruikt en krijgen altijd goede reviews, zo ik snap het ook niet. Heb ik gewoon pech gehad en mijn collega´s ook? die hebben dezelfde tegenvallende ervaring.. Ik heb ergens een keer gelezen dat de eerste paar mm van het staal door het productieproces van mindere kwaliteit kan zijn. Moet ik dan van elke beitel 5mm af slijpen?

    Ik ben benieuwd naar jullie mening/ervaringen!

  2. #2
    Ik liep met mijn Narex beitels tegen hetzelfde probleem.
    Ik ben ze gaan slijpen onder een hoek van 30 graden.

    (Niet de hele beitel in een keer in een andere hoek geslepen maar telkens een stukje als ik ze toch weer moest wetten/slijpen.)

    Naar mijn beleving duurt het nu wat langer voordat ze weer bod zijn.

    Groeten, Bogo.

  3. #3
    Het opkrullen van de vouw zou bij goede merken niet mogen gebeuren. Zou je de hoek te scherp hebben geslepen zou de vouw moeten breken. Er zijn volgens mij twee mogelijke oorzaken : je hebt bij het slijpen de bijtel ontlaten. De vouw is dus te heet geworden. Of er is een productiefout. Het eerst wegmoeten slijpen van de eerste 5 mm lijkt mij onzin. Of het staal word gehard. Dan zouden ze de beitel anders gehard moeten hebben of ze gebruiken een stuk staal wat af fabriek met de juiste samenstelling binnenkomt en dus alleen in model gemaakt worden. Ook bij deze methode zeer onwaarschijnlijk dat er een fout in het staal zit. Als je de beitel met slijpen ontlaten hebt is inderdaad de oplossing om er een flink stuk af te slijpen ( 5mm is een flink stuk) Je slijpt eerst de vouw terug. De punt van de beitel is dus nu bot 4 of 5 mm dik ddan slijp je de vouw opnieuw aan de beitel. Ga je de vouw meteen terugslijpen dan word het staal waarschijnlijk weer te heet. Of je doet het op een watergekoelde steen. (veel geduld) Succes

  4. #4
    Bij mij zijn de Narex beitels keihard. Zo hard, dat ontlaten door het slijpen mij de meest waarschijnlijke optie lijkt te zijn.
    Het productieproces is overigens beschreven: https://meubeluniek.wordpress.com/tag/narex-beitels/

  5. #5
    Dat de beitels echt scherp blijven vind ik ook niet, er zit heel snel weer een braam aan met het gebruik.

    Slijpen doe ik met de hand op diamant met een slijphulp, in het begin was het helemaal een ramp dat bleek een foutje van mij te zijn op de slijphulp staan 2 afstanden 1 voor steekbeitels en en 1 voor schaafbeitels die had ik eerst gebruikt dus de beitel was erg scherp maar ook maar heel even.
    Nu slijp ik ze wel op 25 graden maar erg lang scherp blijven nee nog niet.

    Misschien toch ook maar proberen met een hoek van 30 graden zoals Bogo aangeeft.

  6. #6
    Ze geven bij de specs op dat het gehard is tot 59 HRc. Dat is niet super hard maar zou normaliter voldoende moeten zijn....

    Maar zoals met alles, exemplarische afwijkingen kan je op dit prijsniveau toch nog wel aantreffen. Een hoek van 25graden is voor deze hardheid ook niet echt een garantie voor een lange standtijd, zeker niet in hardhout. 30 graden is dan al een stuk beter, wat mij betreft als je flink moet hakken altijd al de betere optie. En lang is natuurlijk relatief, voor echt scherp moet je gewoon vaak slijpen of stroppen.

    En zoals eerder al gezegd, voorzichtig met de hitte opbouw bij het slijpen.
    Laatst gewijzigd door GH1; 06-05-18 om 08:51.

  7. #7
    Ik heb indertijd een paar Narex schietbeitels gekocht. Tweede vouw van 30 graden, en ook deze beitels waren snel stomp. Ik heb ergens gelezen dat de tip van de beitels, zoals ze geleverd worden, wat aan de brosse kant is, en dat het beter is om de eerste vouw een beetje verder af te slijpen zodat die brosse tip verdwenen is.

    Quote: 'The cutting edges also had a reputation for being brittle, and thus returned to the seller in some of the reviews I read. Later, as the tools gained notice, it was discovered that if you work the cutting edge back a little further than say, an initial honing, you get into the "real" steel of the tool. Use a grinder or elbow grease on a stone to take the edge back maybe just a smidge more than a 32nd of an inch, and you should be into good steel. '

    Quote: 'When the steel goes from red hot to the quench, it becomes very hard but very brittle. Tempering dials some of that back, making the steel easier to sharpen and less likely to crumble. But the leading edge tends to remain a little too brittle. If they tempered enough to make the tip the right hardness/brittleness, the rest of the chisel might be too soft. A brittle tip can be solved by grinding back into the good stuff.'
    Laatst gewijzigd door Thymen; 06-05-18 om 11:00.

  8. #8
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LeonvB Bekijk Berichten
    Bij mij zijn de Narex beitels keihard. Zo hard, dat ontlaten door het slijpen mij de meest waarschijnlijke optie lijkt te zijn.
    Het productieproces is overigens beschreven: https://meubeluniek.wordpress.com/tag/narex-beitels/
    dank voor de reacties tot nu toe, voor de duidelijkheid wil ik nog zeggen dat alle beitels met natslijper zijn geslepen..

  9. #9
    Als je je beitels slijpt met een natslijper is het niet mogelijk dat ze hierdoor ontlaten. Het zou kunnen dat ze de beitels in de fabriek te grof slijpen met gevolg een ontlaten beitel. Als de beitel te hard zou zijn dan breekt de punt (of stukjes eruit). Inderdaad gebeurd dit veel minder snel als ze op 30 gr. geslepen zijn. Bijna al mijn beitels zijn van Nooitgedagt of E.A. Berg ik heb nog nooit een omgekrulde beitel gehad. Het gros van mijn beitels hebben een hoek van 25 gr met enkele tot 16 gr. Voor gaten te hakken gebruik ik schietbeitels of een vierkante gatenboor . Ga eens bij je leverancier te rade.

  10. #10
    Mij klinkt het in de oren als een maandagochtend-partij...

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top