Narex beitels woodline plus

Hajen77

Nieuw lid
3 apr 2012
18
0
Hallo Mede houtbewerkers, liefhebbers, vakidioten :D

Ik heb laatst voor mezelf en voor enkele collega's na lezen van goede reviews een set Narex woodline plus beitels gekocht.
Nu blijkt na een tijdje ermee gewerkt te hebben dat ze mij erg tegenvallen. Ik krijg ze goed scherp, maar naar een paar keer steken en snijden in massief hout krult het staal van de vouw en kan ik weer opnieuw wetten..

Nu worden deze beitels wereldwijd veel verkocht en gebruikt en krijgen altijd goede reviews, zo ik snap het ook niet. Heb ik gewoon pech gehad en mijn collega´s ook? die hebben dezelfde tegenvallende ervaring.. Ik heb ergens een keer gelezen dat de eerste paar mm van het staal door het productieproces van mindere kwaliteit kan zijn. Moet ik dan van elke beitel 5mm af slijpen?

Ik ben benieuwd naar jullie mening/ervaringen!
 

Bogo

Nieuw lid
24 aug 2015
21
0
Lieshout
Ik liep met mijn Narex beitels tegen hetzelfde probleem.
Ik ben ze gaan slijpen onder een hoek van 30 graden.

(Niet de hele beitel in een keer in een andere hoek geslepen maar telkens een stukje als ik ze toch weer moest wetten/slijpen.)

Naar mijn beleving duurt het nu wat langer voordat ze weer bod zijn.

Groeten, Bogo.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Het opkrullen van de vouw zou bij goede merken niet mogen gebeuren. Zou je de hoek te scherp hebben geslepen zou de vouw moeten breken. Er zijn volgens mij twee mogelijke oorzaken : je hebt bij het slijpen de bijtel ontlaten. De vouw is dus te heet geworden. Of er is een productiefout. Het eerst wegmoeten slijpen van de eerste 5 mm lijkt mij onzin. Of het staal word gehard. Dan zouden ze de beitel anders gehard moeten hebben of ze gebruiken een stuk staal wat af fabriek met de juiste samenstelling binnenkomt en dus alleen in model gemaakt worden. Ook bij deze methode zeer onwaarschijnlijk dat er een fout in het staal zit. Als je de beitel met slijpen ontlaten hebt is inderdaad de oplossing om er een flink stuk af te slijpen ( 5mm is een flink stuk) Je slijpt eerst de vouw terug. De punt van de beitel is dus nu bot 4 of 5 mm dik ddan slijp je de vouw opnieuw aan de beitel. Ga je de vouw meteen terugslijpen dan word het staal waarschijnlijk weer te heet. Of je doet het op een watergekoelde steen. (veel geduld) Succes
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Dat de beitels echt scherp blijven vind ik ook niet, er zit heel snel weer een braam aan met het gebruik.

Slijpen doe ik met de hand op diamant met een slijphulp, in het begin was het helemaal een ramp dat bleek een foutje van mij te zijn :rolleyes: op de slijphulp staan 2 afstanden 1 voor steekbeitels en en 1 voor schaafbeitels die had ik eerst gebruikt dus de beitel was erg scherp maar ook maar heel even.
Nu slijp ik ze wel op 25 graden maar erg lang scherp blijven nee nog niet.

Misschien toch ook maar proberen met een hoek van 30 graden zoals Bogo aangeeft.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Ze geven bij de specs op dat het gehard is tot 59 HRc. Dat is niet super hard maar zou normaliter voldoende moeten zijn....

Maar zoals met alles, exemplarische afwijkingen kan je op dit prijsniveau toch nog wel aantreffen. Een hoek van 25graden is voor deze hardheid ook niet echt een garantie voor een lange standtijd, zeker niet in hardhout. 30 graden is dan al een stuk beter, wat mij betreft als je flink moet hakken altijd al de betere optie. En lang is natuurlijk relatief, voor echt scherp moet je gewoon vaak slijpen of stroppen.

En zoals eerder al gezegd, voorzichtig met de hitte opbouw bij het slijpen.
 
Laatst bewerkt:

Thymen

Actieve deelnemer
4 feb 2016
132
1
Enschede
Ik heb indertijd een paar Narex schietbeitels gekocht. Tweede vouw van 30 graden, en ook deze beitels waren snel stomp. Ik heb ergens gelezen dat de tip van de beitels, zoals ze geleverd worden, wat aan de brosse kant is, en dat het beter is om de eerste vouw een beetje verder af te slijpen zodat die brosse tip verdwenen is.

Quote: 'The cutting edges also had a reputation for being brittle, and thus returned to the seller in some of the reviews I read. Later, as the tools gained notice, it was discovered that if you work the cutting edge back a little further than say, an initial honing, you get into the "real" steel of the tool. Use a grinder or elbow grease on a stone to take the edge back maybe just a smidge more than a 32nd of an inch, and you should be into good steel. '

Quote: 'When the steel goes from red hot to the quench, it becomes very hard but very brittle. Tempering dials some of that back, making the steel easier to sharpen and less likely to crumble. But the leading edge tends to remain a little too brittle. If they tempered enough to make the tip the right hardness/brittleness, the rest of the chisel might be too soft. A brittle tip can be solved by grinding back into the good stuff.'
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Als je je beitels slijpt met een natslijper is het niet mogelijk dat ze hierdoor ontlaten. Het zou kunnen dat ze de beitels in de fabriek te grof slijpen met gevolg een ontlaten beitel. Als de beitel te hard zou zijn dan breekt de punt (of stukjes eruit). Inderdaad gebeurd dit veel minder snel als ze op 30 gr. geslepen zijn. Bijna al mijn beitels zijn van Nooitgedagt of E.A. Berg ik heb nog nooit een omgekrulde beitel gehad. Het gros van mijn beitels hebben een hoek van 25 gr met enkele tot 16 gr. Voor gaten te hakken gebruik ik schietbeitels of een vierkante gatenboor :eek:. Ga eens bij je leverancier te rade.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Nu worden deze beitels wereldwijd veel verkocht en gebruikt en krijgen altijd goede reviews, zo ik snap het ook niet. Heb ik gewoon pech gehad en mijn collega´s ook? die hebben dezelfde tegenvallende ervaring.

Ik zou er mee terug gaan naar je leverancier.
Snel bot worden is toch iets anders dan omkrullen.
 
P

Pel

Guest
Hallo Mede houtbewerkers, liefhebbers, vakidioten :D

Ik heb laatst voor mezelf en voor enkele collega's na lezen van goede reviews een set Narex woodline plus beitels gekocht.
Nu blijkt na een tijdje ermee gewerkt te hebben dat ze mij erg tegenvallen. Ik krijg ze goed scherp, maar naar een paar keer steken en snijden in massief hout krult het staal van de vouw en kan ik weer opnieuw wetten..

Nu worden deze beitels wereldwijd veel verkocht en gebruikt en krijgen altijd goede reviews, zo ik snap het ook niet. Heb ik gewoon pech gehad en mijn collega´s ook? die hebben dezelfde tegenvallende ervaring.. Ik heb ergens een keer gelezen dat de eerste paar mm van het staal door het productieproces van mindere kwaliteit kan zijn. Moet ik dan van elke beitel 5mm af slijpen?

Ik ben benieuwd naar jullie mening/ervaringen!

Dit kan ik me niet voorstellen, of het moet een productie fout zijn, kun je misschien een foto plaatsen van de beitels met om gekrulde vouw?

Groet Pel.
 

Hajen77

Nieuw lid
3 apr 2012
18
0
Dit kan ik me niet voorstellen, of het moet een productie fout zijn, kun je misschien een foto plaatsen van de beitels met om gekrulde vouw?

Groet Pel.

Bijdeze wat foto's. Foto3 is geslepen, Foto 2 is de vouw na 2 à 3 x steken in eikenhouten, foto 1..
 

Bijlagen

  • IMG_20180508_100006.jpg
    IMG_20180508_100006.jpg
    75,4 KB · Weergaven: 287
  • IMG_20180508_095715.jpg
    IMG_20180508_095715.jpg
    39,4 KB · Weergaven: 287
  • IMG_20180508_095347.jpg
    IMG_20180508_095347.jpg
    32,8 KB · Weergaven: 284
P

Pel

Guest
Sorry, maar ik kan echt niet zien dat de vouw gekruld is, ik zie dat de vouw mooi is afgewet, en dat er bij foto 1 een braampje aan zit. Als je die braam er even afwet is de beitel weer scherp.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Als ik de vouw zo zie is het relatief grof geslepen en kort gewet. Dat scheelt je tijd, maar de scherpte is meestal ook sneller weg.

En je bent kops hout aan het wegsteken, dat vereist extreme scherpte. Alleen dat al zorgt ervoor dat je al snel weer wilt slijpen of minimaal wetten. Met welke beitel dan ook.
 

Bruina

Actieve deelnemer
25 jun 2017
37
0
Tolkamer
Als ik het dus goed begrijp is foto 3 een vers gewette beitel en is foto 2 het resultaat na het steken van kops eiken op foto 1. Ik zie bij foto 2 duidelijk rafels of wat jij een omgekrulde vouw noemt. Als dit echt na 2-3x steken is, dan vind ik ook ik dit niet normaal. Ik heb zelf een set Narex woodline + en deze vertonen echt niet deze slijtage. Nu polijst/strop ik wel na het wetten. mss dat dat een verschil geeft.

Hoe ziet de achterkant er uit? Heb je die ook over de steen gehaald?

Als je achterzijde ook goed hebt behandeld zou dan zou ik de beitel retour sturen. Zo snel hoort mi een beitel niet "te bramen"
 
Laatst bewerkt:

Hajen77

Nieuw lid
3 apr 2012
18
0
Als ik het dus goed begrijp is foto 3 een vers gewette beitel en is foto 2 het resultaat na het steken van kops eiken op foto 1. Ik zie bij foto 2 duidelijk rafels of wat jij een omgekrulde vouw noemt. Als dit echt na 2-3x steken is, dan vind ik ook ik dit niet normaal. Ik heb zelf een set Narex woodline + en deze vertonen echt niet deze slijtage. Nu polijst/strop ik wel na het wetten. mss dat dat een verschil geeft.

Hoe ziet de achterkant er uit? Heb je die ook over de steen gehaald?

Als je achterzijde ook goed hebt behandeld zou dan zou ik de beitel retour sturen. Zo snel hoort mi een beitel niet "te bramen"


Klopt, heb geslepen met diamond wetsteen 8000, achterkant is gevlakt en gepolijst. Ik zou nog scherper kunnen slijpen, maar het punt is dat het me echt tegenvalt tov andere merken beitels.. met 2 keer steken heb ik daar echt niet zo een gehavende vouw..
 

Hajen77

Nieuw lid
3 apr 2012
18
0
Sorry, maar ik kan echt niet zien dat de vouw gekruld is, ik zie dat de vouw mooi is afgewet, en dat er bij foto 1 een braampje aan zit. Als je die braam er even afwet is de beitel weer scherp.

Groet Pel.

Het is echt meer dan een braampje, als je inzoomt is de hele vouw beschadigd..
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Gewoon met een andere beitel dezelfde situatie herhalen en dan vergelijken, daar kan je wat mee. Af en toe zitten er gewoon slechte exemplaren tussen.

Maar zoals gezegd 59HRc is niet echt spectaculair. Als je dan ook nog op 25 graden slijpt en kopshout hardhout gaat bewerken is een korte standtijd niet heel ongebruikelijk.
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ik zou toch eens bij je leverancier informeren. Misschien hebben ze meer klachten van deze levering, en was het inderdaad een productiefout.
Of wellicht hebben ze tips wat het anders zou kunnen zijn?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.