Narex beitels woodline plus

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
59HRc niet spectaculair? Het is vergeleken met de normale beitels zoals een Stanley sweetheart (57) zeker verder gehard. Ik weet dat exoten zoals de PM-V beitels van Veritas naar 62 worden gebracht, maar op of boven de 60 is zeker niet de norm. Als de hardheid zo ver wordt opgevoerd loop je het risico dat de rand het begeeft en er stukjes afschilferen. Als foto 2 de foto van erna is dan is dat vrijwel zeker gebeurd. De oplossing is dan meer materiaal te regelen achter je punt, ofwel: voer de hoek langzaam op naar 27-30 graden. Een andere oplossing is iets verder slijpen, tot je op een zachter stuk staal uitkomt. Beide oplossingen zijn al eens aangedragen.

N.B. als die 8000 diamantsteen vrij nieuw is, dan is het oppervlak vaak echt nog heel erg grof. Mijn nieuwe 8000 laat een grover oppervlak achter als de oude 1200. Zeker de eerste tijd is extra stroppen dan een must.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Met 59HRc zit je aan de onderkant van de hardheid voor beitels....dus inderdaad niet spectaculair. Natuurlijk wil dat niet zeggen dat er iets mis mee is, alleen dat je er rekening mee moet houden. Dus met een scherpe hoek slijpen en dan een lange standtijd verwachten in kops/hardhout is in mijn optiek niet helemaal realistisch.

Of het bij dit exemplaar een beetje standaard is zal met alleen een foto niet echt te bepalen zijn. Zo dramatisch ziet het er allemaal niet uit. Maar zoals ook gezegd, soms gaat het weleens mis in de productie. Een tijd geleden een schaaf gekocht waarvan bij de beitel ook constant stukjes afbraken. Dan is je leverancier degene die zal moeten vervangen.

Maar het begint met realistische verwachtingen en eventueel een goede vergelijking met een ander merk of exemplaar om te zien hoe die zich gedragen in dezelfde situatie. En van wat ik van Narex beitels lees is dat sommigen inderdaad ook constateren dat ze een beetje een broos snijvlak hebben die bij een scherpe hoek en gebruik met een hamer tot wat afbreken kan leiden. Daar moet je dan omheen werken.... en van een beitel van €7 kan je ook verwachten dat er ergens een compromis is gedaan.
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Je hebt prijs kwaliteit beitels gekocht, wat je nu voor 6 Narex beitels 59HRc. hebt betaald, daar kun je één Lie Nielsen beitel 62-60 HRc. voor kopen. M.a.w. de Narex beitels voldoen over het algemeen prima zeker voor zacht hout, en tevens ook voor langs eikenhout of hardhout. Wil je top kwaliteit beitels dan betaal je daar dan ook een top prijs voor. Zelf heb ik naast de Stanley Sweetheart steekbeitels, ook Pfeil steekbeitels met slagring, die zitten tussen Lie Nielsen en Narex in.

Groet Pel.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Deze discussie gaat heel erg over de hardheid alleen, maar dat is lang niet het enige dat van invloed is.

-Het allerbelangrijkste is het soort staal dat is gebruikt. Het ene staal is bros bij 59 hRc, het andere blijft dan nog een stuk taaier. Er zijn niet voor niets meer als 1200 verschillende soorten staal legeringen.
-Volgende punt is de kwaliteit van het staal, is dat wel goed. Niet alle partijen zijn van dezelfde goede kwaliteit. Controleert Narex dat ook?
-Dan de fabricage. Smeden, frezen, slijpen. Vooral het harden is een delicaat proces, waarbij de hardheid best ±1 Rockwell kan zijn. Is het niet het harden zelf, dan wel het meten van de hardheid waar altijd een onzekerheid zit in de gemeten waarde.
-Het slijpen na het harden kan nog mis gaan. Teveel warmte bij het voorslijpen, maar de verkleuring wordt bij het naslijpen weer weg gehaald, dus het oppervlak kan ter plaatse meer ontlaten zijn.

Ik denk dat die hardheid niet het probleem is (59 hRc is al serieus hard voor staal, voor dit soort toepassingen zou ik 58 hRc als het absolute minimum houden). Wel of deze specifieke beitel die hardheid heeft. In feite vertrouw je erop als je het product koopt dat het voldoet aan je verwachtingen. Als deze problemen zich bij meerdere beitels (breedtes) en bij meerdere sets voordoen, is het waarschijnlijk een slechte productiepartij en moet je ermee terug naar de leverancier.

Slijp je de beitel naar 30° en is het dan een stuk minder of weg, kan het natuurlijk ook een te hoge verwachting zijn. Alhoewel de goedkoopste Narex Woodline plus van 6mm €10.50 kost bij Narextools.nl, daarmee is het ook weer geen budgetknaller, een Bahco kost €11.70 bij de Hornbach en een Pfeil kost €16.70 bij Baptist. Beide gewoon goede beitels voor algemeen gebruik waar je de meeste werkzaamheden probleemloos mee kan uitvoeren.

Als ik regelmatig lees dat Roeland met zijn Lidl beitels al een heel eind komt, en dat set is de prijs van 1 Narex beitel, moet je hier toch wel mee uit de voeten kunnen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Ik zag vanochtend nog een test op you tube. Hier werden diverse beitels met elkaar vergeleken. Winnaar, het setje van de aldi 5 dollar voor 4 beitels, persoonlijke favoriet de veritas met hierna de ln. De narex kwam als hard uit de bus. Ook na de test was de snede beschadigd. Alle beitels waren niet meer scherp. De prijs heeft hier natúúrlijk een belangrijk deel in meegespeeld. Uit persoonlijke ervaring kan ik zeggen dat er weinig mis met deze goedkope beitels is. Ja de eerste keer moet je er serieus aandacht aan besteden. Al met al en afgaand op de diverse ervaringen op het www vind ik de narex beitels tegenvallen.
 

Hajen77

Nieuw lid
3 apr 2012
18
0
Ik zal idd eens andere merken beitels hetzelfde laten uitvoeren. Dan kan ik denk beter beoordelen of het huidige resultaat nu wel zo slecht is. Dank aan iedereen voor reacties tot nu toe! Ik laat het weten��
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Ik gebruik zowel de Narex Woodline als Veritas PMV-11 beitels.
De Narex voor het betere hakwerk en de Veritas voor handwerk.
Heb over beide geen klachten.
De Narex wordt sneller bot, niet opvallend snel, maar wordt ook zwaarder belast. Is dus geen eerlijk vergelijk.
Ik verwacht wel dat de Veritas een betere kwaliteit staal heeft. Mag ook wel voor die prijs.
Groet,
Hans
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Ik zal idd eens andere merken beitels hetzelfde laten uitvoeren. Dan kan ik denk beter beoordelen of het huidige resultaat nu wel zo slecht is. Dank aan iedereen voor reacties tot nu toe! Ik laat het weten��

Het is even een werkje maar ik zou zowel met een ander exemplaar op 25 en daarna de Narex op 30 graden testen. Dan weet je al snel wat er aan de hand is. En is je beitel inderdaad veel te snel bot of (flink) beschadigd dan gewoon terug.
 

Thymen

Actieve deelnemer
4 feb 2016
132
1
Enschede
Wat een rol kan spelen bij de zogenaamde 'budget-gereedschappen' zijn de productie-processen en de kwaliteits-controle daarop. Of, beter gesteld, het gebrek er aan.

Je kunt je voorstellen dat een beitel, waarvoor je een factor 5 tot 10 meer betaald, in grondslag ook meer mag kosten om te produceren dan de goedkope beitels. De gebruikte materialen zullen in prijs verschillen, de loonkosten per uur ook, maar dat dit met een gelijke factor verschilt lijkt mij onwaarschijnlijk. Het grootste verschil zal waarschijnlijk zitten in de toegepaste productie- en controle-processen.

Wil je echt weten wat er aan de hand is, dan heb je data nodig, om bijvoorbeeld via het 'six-sigma' protocol de spreiding van de kwaliteit te meten. Maar daarvóór moet eerst worden vastgesteld wat de criteria zijn. Stel dat Veritas een spreiding van de hardheid, en de verdeling ervan, heeft gesteld op één hardheidsgraad, dat continue blijft meten én bijsturen tijdens productie, en daar dus veel geld aan kwijt is. En dat Narex hetzelfde criterium neemt, maar vanwege de kosten een minder stringent controleproces handhaaft. De kans dat de hardheid bij Narex buiten het gewenste spectrum valt is dan groter dan bij Veritas.

Bij de reviews van budget-producten kan het dan vaker gebeuren dat de reviewer een product test dat mooi in de theoretische bandbreedte valt, en een koper een product krijgt wat daarbuiten ligt. Of andersom. En daarmee tot heel andere conclusies komen. Terwijl bij de duurdere merken de daadwerkelijke bandbreedte beter met de bedoelde overeenkomt, en daarmee ook de reviewer- en kopers-beleving.

Dit meen ik ook terug te zien in de spreiding van meningen van reviewers en gebruikers van Narex-artikelen. Bij de duurdere merken lijkt dat veel minder te zijn, en gaat het meer om de persoonlijke beleving: de vorm en uitvoering van handvaten, lengte, etc.

Conclusie: het blijft gissen. Iedereen die in dit draadje wat heeft gesteld kan gelijk hebben, maar dat gelijk blijft beperkt tot het product wat je zélf in handen hebt. Pas als je de producten daadwerkelijk naast elkaar legt kun je ze echt vergelijken.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Hm... ik denk dat je daar deels een goed punt hebt, maar William zit denk ik ook in de goede richting te denken. Veel mensen hier doen alsof Narex vrij gewoon staal (O1 of A2) gebruikt, en dat op de normale manier hard. Maar dat doen ze dus niet. Het is een afwijkende soort: een Cr-Mn staalsoort met een hoog carbon gehalte. Het wordt niet in water, olie of lucht gehard. Het is een hardingsproces in gesmolten zouten. Er wordt niet getemperd, het is slijpen, harden en klaar. Daardoor is het goedkoper te produceren. Daarom wijkt ook het resultaat af van wat men gewend is, en Narex zelf geeft dat ook aan: http://www.narexchisels.com/Narex_Chisels/Narex_Cr-Mn_Steel.html
Let ook op de laatste alinea in de link. Daar staat letterlijk dat er soms een paar millimeter afgeslepen moet worden voor je in de juiste hardheid staal terecht bent gekomen.
 

Thymen

Actieve deelnemer
4 feb 2016
132
1
Enschede
Dat er voor beitels verschillende staalsoorten met zeer uiteenlopende eigenschappen worden gebruikt is een gegeven. Ook dat deze stalen, de voor het verwerken benodigde processen en de daarbij behorende kosten aardig kunnen verschillen, lijkt evident.

Ook ik heb de Narex beitels overwogen, en de afgelopen paar jaar diverse (gebruikers-)reviews bekeken. Wat mij is opgevallen dat de meningen over deze producten zo ver uiteenlopen. Meer dan dat ik bij de 'betere' merken zie. Het niveau van de kwaliteitscontrole van de producent is niet het enige van invloed zijnde aspect, er zullen er vast meer zijn, maar al met al heeft het er wel voor gezorgd dat ikzelf terughoudend ben geworden als het om de aanschaf van Narex gereedschap gaat.

Dat de punt van de Narex beitels zoals geleverd niet de gewenste eigenschappen bezitten is hier al eerder opgemerkt, maar als het inderdaad 'een paar milimeter' is dan is het maar te hopen dat je een elektrische slijpmachine hebt... :(!

quote: 'Narex chisels are ground before being hardened, so you may find that edge retention improves significantly after the first couple of honings, this is completely normal and once the first couple of millimetres have been sharpened away you will begin to experience what a pleasure Cr-Mn steel is to use.'
 
Laatst bewerkt:

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
816
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Hm... ik denk dat je daar deels een goed punt hebt, maar William zit denk ik ook in de goede richting te denken. Veel mensen hier doen alsof Narex vrij gewoon staal (O1 of A2) gebruikt, en dat op de normale manier hard. Maar dat doen ze dus niet. Het is een afwijkende soort: een Cr-Mn staalsoort met een hoog carbon gehalte. Het wordt niet in water, olie of lucht gehard. Het is een hardingsproces in gesmolten zouten. Er wordt niet getemperd, het is slijpen, harden en klaar. Daardoor is het goedkoper te produceren. Daarom wijkt ook het resultaat af van wat men gewend is, en Narex zelf geeft dat ook aan: http://www.narexchisels.com/Narex_Chisels/Narex_Cr-Mn_Steel.html
Let ook op de laatste alinea in de link. Daar staat letterlijk dat er soms een paar millimeter afgeslepen moet worden voor je in de juiste hardheid staal terecht bent gekomen.

HEHE!!!!!

Eindelijk iemand die nadenkt en even op de site van Narex het productieproces leest.

Werk al een vijftal jaren met Narex woodline profi in de cursus en denk dat ik een vijftigtal sets van vier steekbeitels door mijn handen heb gehad en geslepen of door mijn cursisten geslepen en gebruikt.
Heb in die vijftig sets maar 1x meegemaakt dat ik de beitels van een set met een paar mm moest terugslijpen (natslijper traag draaiend).

Deze beitels zijn super en niet alleen kwa prijs maar ook kwa kwaliteit en standtijd.

Slijp zelf deze beitels op 26 graden met een microvouw van 2 graden maakt een aanvalshoek van een 28 graden goed voor snijden maar ook voor hakken.

Ga je meer hakwerk met de beitel doen dan naar een 32 graden slijpen en een microvouw zetten van 2 graden.

Overigens voor hakwerk slijp je de vouw bij voorkeur boven de 35 a 36 graden, voor snijwerk kan vanaf 20 graden tot een graad of 26

De Lidl of Aldi beitel is goed voor die prijs van € 8,- maar haalt het niet bij een Narex beitel kwa scherpte/standtijd en afwerking.
Maar ik durf te beweren dat de Lidl/Aldi beitel beter is als de huidige Bahco sets die bij de bouwmarkt te koop zijn, die zijn werkelijk waardeloos een snede die zijn scherpte niet houd en omkrult.


Groetnis,

Roeland
 

Hajen77

Nieuw lid
3 apr 2012
18
0
HEHE!!!!!

Eindelijk iemand die nadenkt en even op de site van Narex het productieproces leest.

Werk al een vijftal jaren met Narex woodline profi in de cursus en denk dat ik een vijftigtal sets van vier steekbeitels door mijn handen heb gehad en geslepen of door mijn cursisten geslepen en gebruikt.
Heb in die vijftig sets maar 1x meegemaakt dat ik de beitels van een set met een paar mm moest terugslijpen (natslijper traag draaiend).

Deze beitels zijn super en niet alleen kwa prijs maar ook kwa kwaliteit en standtijd.

Slijp zelf deze beitels op 26 graden met een microvouw van 2 graden maakt een aanvalshoek van een 28 graden goed voor snijden maar ook voor hakken.

Ga je meer hakwerk met de beitel doen dan naar een 32 graden slijpen en een microvouw zetten van 2 graden.

Overigens voor hakwerk slijp je de vouw bij voorkeur boven de 35 a 36 graden, voor snijwerk kan vanaf 20 graden tot een graad of 26

De Lidl of Aldi beitel is goed voor die prijs van € 8,- maar haalt het niet bij een Narex beitel kwa scherpte/standtijd en afwerking.
Maar ik durf te beweren dat de Lidl/Aldi beitel beter is als de huidige Bahco sets die bij de bouwmarkt te koop zijn, die zijn werkelijk waardeloos een snede die zijn scherpte niet houd en omkrult.


Groetnis,

Roeland



Ik geloof dat ik in mijn allereerste bericht ook noemde dat ik gelezen had over mogelijk eerste paar mm terugslijpen en ook gesuggereerd heb dat ook te doen..
 

Hajen77

Nieuw lid
3 apr 2012
18
0
Waarom dan dit hele verhaal opgestart?

Deze hele discussie lijkt mij dan in dat licht vrij onzinnig :)

Je constateert iets maar je doet er niets mee. :)


groetnis, Roeland


Beste Roeland, ik hoop dat jeje er niet teveel aan hebt geërgerd dat ik en mijn collega's een vraag hadden over dit gereedschap, maar als je een set van 10 beitels koopt en je moet ze allemaal eerst 2mm korter slijpen, ik heb dat dan een keer ergens opgevangen, dat is dat wel een dingetje vind ik. Niet iedereen gaat als hij nieuw gereedschap koopt zich helemaal uitgebreid verdiepen in het productieproces, legeringen, tempering, quenching of thermisch harden, Rc-hardheid ect. hoe interessant dat ook is. mijn collegas hadden mede op mijn aanraden ook dit gereedschap aangeschaft en tot op heden waren ze een beetje teleurgesteld, dus ik dacht ik vraag eens om advies en meer duidelijkheid op dit forum. Niet zo onzinnig dacht ikzelf.. mvg Jan
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Nu de feiten op tafel liggen is het duidelijk. Een paar mm afslijpen en opnieuw proberen. Nu ik dat artikel van Narex lees is het lampje weer gaan branden. Ik heb dat ook gelezen voordat ik mijn Narex set heb aangeschaft (ehhm gekregen van mijn vrouw eigenlijk).

Het is daarom ook dat ik aanhaalde dat er meer achtergrond is als alleen hardheid op zichzelf. Ook goed om te lezen dat Roeland er goede ervaringen mee heeft, het is de bevestiging dat de Narex beitels hun geld dus echt wel waard zijn.

Vergis je niet in de Tjechische maakindustrie, die is beter als wat menigeen denkt. Thymen haalde een goed punt op over de kwaliteitscontrole, maar de lange ervaring in staal verwerken zit er bij de Tjechen goed in, en dat bepaald voor een belangrijk deel ook je kwaliteit. Het is jarenlang het land geweest voor matrijzen, en voor grote gietdelen is de Skoda fabriek de enige in Europa.

De kogelgewrichten van de Maeslantkering zijn hier gemaakt. Ik heb mijn beitels nog veels te weinig gebruikt om er iets zinnigs over te kunnen zeggen, maar ga ze in ieder geval goed uit proberen:)

Edit: Hajen, er staat ook een smiley bij de reactie van Roeland hè
 
Laatst bewerkt:

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
816
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Beste Jan, Ik erger me niet zo snel hoor, maar de oplossing was al aan het begin helder en duidelijk ook door andere forummees aangedragen.

Maar goed breng die setjes beitels maar langs (of stuur ze op) en ik slijp er 2mm of zoveel als nodig is voor je af!
Zodat je eindelijk kunt gaan genieten van die Narex beitels!

Groetnis, Roeland
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Ik zou er niet bij voorbaat overal een paar mm afslijpen. Probeer ze eerst, en slijp/strop de beitels in het begin gewoon vaker als deze bot worden. Zoals je ziet is dit geen onbekend probleem, maar het is niet heel erg veel voorkomend. Preventief slijpen lijkt me dan ook overbodig.
Persoonlijk vind ik de Narex beitels prima, maar qua werken vind ik de Stanley Sweethearts echt veel beter. Als ik Stanley's bij de hand heb gebruik ik die.
Met name bij de grotere maten vind ik de Narex handvaten eigenlijk te groot en grof. De Narex schietbeitels zijn trouwens heel anders, en die gebruik ik wel vaak.
 

Thymen

Actieve deelnemer
4 feb 2016
132
1
Enschede
Het lijkt erop alsof we afdwalen, maar eigenlijk is het ook wel weer relevant...

Stel dat het niet goed doorgehard zijn van de beitelpunt een fenomeen is dat een naar verhouding grote kans** van optreden heeft, en bij Narex weten ze dat. Waarom ze dan niet het afslijpen tot aan het goede materiaal standaard doorvoeren is mij een raadsel. Zelfs in deze groep met een groot aandeel ervaren houtbewerkers werd het niet onmiddelijk door de meesten onderkend dat dit de oorzaak van het door de topicstarter naar voren gebrachte probleem zou kunnen zijn. Terwijl het zelfs in de openingspost al opgemerkt is!

Je ziet hier nu wat de gevolgen kunnen zijn: er wordt getwijfeld over de kwaliteit van het product, en dat zal zeker zijn weerslag in het aankoopgedrag van veel potentiele consumenten hebben. Ook omdat de doelgroep waarschijnlijk minder uit wil/kan geven aan gereedschap, en dan moet het ook nog in één keer goed zijn omdat er geen spijt-buget is.

Ik vermoed dat er hier lezers zijn die wat dichter bij Narex staan, misschien goed om het een keer op te merken? Kunnen ze er wat aan doen: standaard afslijpen, danwel duidelijke informatie verschaffen voor en/of bij aankoop. Dat zou dit soort problemen voorkomen kunnen worden, en daar worden we allemaal, Narex incluis, beter van.

** 2% is, voor serieproducten, een buitensporig grote kans...
 

Hajen77

Nieuw lid
3 apr 2012
18
0
Ik ben blij met de duidelijkheid over mijn probleem en ga er maar eens een paar mm afslijpen hier en daar:) Dank voor alle reacties!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.