houten snijplank

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
me vrouw wou wel een houen snijplank met een dambord motief dus heb ik naar de huishouthandel van het forum gemaild en die had nog wel noten en essen liggen

allemaal ruwhout wat ik niet wist maar wel leuk vond :D

hiebij wat foto's van het proces

groeten bas

Attached files
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Knutselaar

Mooi vakwerk geworden Bas, maar ik heb een vraag. Als je de stroken aan elkaar hebt hoe maak je daar dan weer de losse stroken van om te verlijmen.

Hartelijke groet Hugo
 

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
hey hugo

dat heb ik niet ik heb allemaal blokjes gezaagd (met de hand)
die stroken lagen los naast elkaar om het effect te zien

groeten bas
 

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
had ook gekund maar ik heb niet zo'n mooie zaagtafel
en kan ik meteen oefenen met recht zagen, op een klein balkje kan je niet veel mislukken op zo'n grote strook wel :p

groeten bas
 

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
makita kostte 350 een jaar geleden dit model word niet meer gemaakt

afwerken doe ik met olie weet alleen nog niet welke

groeten bas
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Dit maakt wel nieuwsgierig Bas, ik maakte ze ongeveer zoals op het filmpje van thewoodwhisperer. Dat had, vond ik, dat ik na de eerste keer verlijmen de ontstane plank nog een keer door de vandikte kon halen om mooie strakke kanten te krijgen om te verlijmen.
Hoe heb jij al die balkje even groot en even vierkant gemaakt en hoe heb je na het verlijmen er een mooi vlak oppervlakte van gemaakt??
Het ziet er gaaf uit en je bespaart niet op lijm :lol: . Ik zou het afwerken met een doekje olijfolie, heel dun en een paar keer met een paar dagen er tussen. Olijfolie hard bijna niet uit, dus je moet het hebben van de olie die in het hout dringt, er moet eigenlijk niks bovenop blijven liggen. Walnotenolie is ook prima, koop je voordelig bij de aldi of de lidl als ik me dat goed herinner.

jaap
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
he bas,

dit is een mooi project geworden. de combinatie essen en noten is echt erg mooi. ik heb een vergelijkbaar iets ooit gemaakt van kers en noot. ook erg mooi om te zien

heb je ook uitsparingen gemaakt voor het oppakken? een soort van inkeping aan de zijkanten?

ben blij dat het hout zo goed terecht is gekomen, leuk om de eindresultaten te zien!!
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Je kunt hem afwerken met zonnebloemolie.
Dat is ook het advies wat er staat op een houten deegroller, en is zeker niet ongezond.
Ziet er leuk uit! netjes gemaakt.
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
jaap zei:
Het ziet er gaaf uit en je bespaart niet op lijm :lol: . Ik zou het afwerken met een doekje olijfolie, heel dun en een paar keer met een paar dagen er tussen. Olijfolie hard bijna niet uit, dus je moet het hebben van de olie die in het hout dringt, er moet eigenlijk niks bovenop blijven liggen. Walnotenolie is ook prima, koop je voordelig bij de aldi of de lidl als ik me dat goed herinner.

jaap

Walnotenolie is uitstekend, evenals minerale olie (Baptist heeft ze). Alleen olijfolie is een wat minder goed idee, na verloop van tijd 'bederft' het: http://lumberjocks.com/topics/3914
Pure Tungolie zonder siccatieven kan ook natuurlijk.
 

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
bedankt voor de leuke reacties allemaal :D

@ jaap
ik heb alles in een mal gevlakt en op dikte gemaakt balkje voor balkje maar dit is niet echt spatzuiver toen ik voor het eerst alle stukjes tegen elkaar had met klemmen erop om te kijken of het een beetje uitkwam bleek dat niet zo te zijn dus heb ik alle 81 stukjes weer stuk voor stuk in de mal op maat gevreest toen past het heel goed en na het lijmen heb ik de hele snijplank ook weer met de bovenfrees gevlakt

@ rick
ik vind het ook een mooi effect dat bijna witte essen op het bruine noten
ik dacht dat ik 2 balkjes van elk nodig zou hebben maar daar heb ik me behoorlijk in ergist heb alleen nog een noten balkje over want daar had je een reserve van bij gedaan :p

parafine olie kan ook heb ik gehoord weet alleen nog niet wat dat precies is

groetjes bas
 

mootje

Post veel
31 dec 2010
820
0
zuid-holland
wat een vrolijke snijplank is dat geworden. trouwens, ik gebruik ook olijf olie, vooral voor dingen die in aanraking komen met voedsel, maar schijnt dus te bederven, is dat met zonnebloem- en notenolie dat dan niet?
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
mootje zei:
wat een vrolijke snijplank is dat geworden. trouwens, ik gebruik ook olijf olie, vooral voor dingen die in aanraking komen met voedsel, maar schijnt dus te bederven, is dat met zonnebloem- en notenolie dat dan niet?

Ik hoop dat een expert hier ook nog even zijn of haar licht op wil laten schijnen, maar wat ik weet is dat alle niet drogende verzadigde oliën uiteindelijk bederven Olijfolie en zonnebloemolie bijvoorbeeld, ze zijn niet stabiel, onverzadigde oliën zoals Tung of lijnzaadolie vormen taaie ketens van moleculen en zijn dat wel). Er zijn wel niet-drogende oliën die het veel langer uithouden, bv kokosolie, walnotenolie en amandelolie.
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
Mooie snijplank!
Als ik het goed begrijp gebruik je de bovenfrees in combinatie met die twee balkjes als alternatief voor een vandikte/vlakbank? Werkt dat goed? In hoeveel stappen doe je dat?
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Op site van the woodwhisperer staat ook een filmpje van hoe je de plank het beste kan afwerken, geloof dat ook wordt gezegd wat de beste en gezondste manieris.
 

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
@ mootje gelukkig vind me vrouw dat ook :D

@bram ik doe maar 2 of 3 mm per keer en dat laatste gang een mm als je goeie geleiders hebt en een goeie mal en en scherp freesje dan kan het wel werken ik had dat allemaal net niet dus werke niet helemaal zuiver maar ik dat dat het wel zuiver kan

groeten bas
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik zou graag even inhaken op dit topic.

Ik heb laatst 2 beuken werkbladen geïnstalleerd en heb hier 2 flinke stukken van over. Ik had het idee om hier snijplanken van te gaan maken.
De werkbladen heb ik behandeld met Osmo harwax-olie (is ook in een ander topic al voorbij gekomen) en ook hier heb ik nog wel wat van over.

1+1=2, maar is dat ook zo? 1 Is de beuk geschikt als snijplank en 2, zou de Osmo ook geschikt zijn als afwerking?
 

janus91

Actieve deelnemer
26 mrt 2010
59
0
Van beuken word zat vaak snijplanken gemaakt en het is ook een stevige houtsoort dus ik denk dat het geen probleem is om dat te gebruiken. De olie zou ik niet weten, ben ik zelf ook wel nieuwsgierig naar.
Ik neem aan dat je de snijplank ook maakt zoals de topicstarter hem heeft gemaakt?:dwz met de kopse aan het opppervlak?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.