MDF bekleden met gips, tweezijdig vereist?

martinus83

Nieuw lid
5 mei 2018
6
0
Beste mede hobby-isten.

Ik ben mijn zolder aan het verbouwen en heb om de cv ruimte een wand geplaatst. Deze ruimte wordt geventileerd maar het kan er warmer worden dan buiten de ruimte.
De ruimte wil ik afsluiten dmv twee opendraaibare deurtjes van ieder 111x34 cm.
De deurtjes mogen niet dikker worden dan 28 mm en afgewerkt dmv stucadoren, net zoals de wand.

Mijn vraag, kan ik zonder krom trek risico 15 mm MDF éénzijdig bekleden met 9,5 mm gips, waarna het gestucadoord wordt?
De houtzagerij garandeerd mij namelijk kromtrekken, mijn zwager interieur bouwer ziet dat risico niet.

Heeft iemand hier ervaring met deze situatie?

gr Martinus
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.067
393
als je de plaat eerst rondom in de verf zet zal het risico wel meevallen

zet er wat meer sluitmagneten of iets dergelijks aan dan blijft de deur waarschijnlijk wel recht
 

martinus83

Nieuw lid
5 mei 2018
6
0
Bedankt voor de reacties. Ik dacht er aan de achterzijde te lakken.
Toegang is iets van 110 x 70 cm. Is wel groot genoeg.

@boertje, ik zet in het midden een extra set scharnieren.
 

martinus83

Nieuw lid
5 mei 2018
6
0
Als de verwarmingsmonteur dit te klein vindt, en die kans is groot, mag en kan hij weigeren om onderhoud uit te voeren.

Zou kunnen. Moet zeggen dat er afgelopen 7 jaar geen cv monteur geweest is hier, doe ik allemaal zelf.
En anders zien we dat dan wel weer. De ketel past iig makkelijk door het gat.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Het is niet zinvol om deurtjes te gaan stucadoren. Dit gaat er waarschijnlijk vanaf vallen.

Je kan de deurtjes toch gewoon schilderen?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Er zijn voorschriften voor het installeren van een cv ketel. Een van de eisen is dat je een meter voor de ketel vrij moet laten. Dat wil niet zeggen dat er geen deur voor mag zitten maar je moet er voor onderhoud goed bij kunnen.
 

martinus83

Nieuw lid
5 mei 2018
6
0
Er zijn voorschriften voor het installeren van een cv ketel. Een van de eisen is dat je een meter voor de ketel vrij moet laten. Dat wil niet zeggen dat er geen deur voor mag zitten maar je moet er voor onderhoud goed bij kunnen.

Achja, huis van 1975, voldoet sowieso al niet aan de voorschriften.

Het is niet zinvol om deurtjes te gaan stucadoren. Dit gaat er waarschijnlijk vanaf vallen.

Je kan de deurtjes toch gewoon schilderen?

Ik ga niet op hout stucen, maar neem aan dat je daar niet vanuit ging.
Alles wordt glad gestucadoord, lijkt me mooi als de deurtjes er dan hetzelfde uit zien als de muur.
Je bedoeld houten panelen mee texen? ja zou misschien kunnen.

Ik heb de deurtjes nu af. Binnenzijde komt geluidswerende noppenschuim en buitenzijde zit nu dus gips omrand met RVS 1 mm. Dit wordt meegestucadoord en mocht dit mislukken vervang ik de boel gewoon door houten panelen die ik mat wit rol. Kan altijd nog.

Zal eens wat fotos uploaden als het gestucadoord is, en het is gelukt.
 
Laatst bewerkt:

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
723
30
BE / Tienen
Zorg gewoon dat je de wand netjes uitpoliert en zorgvuldig aflakt, eventueel even tussenschuren met excenterschuurmachine. M.a.w. doe de wand op MDF deurtjes lijken... Zal een veel degelijker geheel vormen.

Bovenstaande ziet er volgend mij echt wel een 'knutsel'oplossing uit....

Bij eender welke moderne (dure)binnendeur) die vlak met de wand wordt afgewerkt en waarbij deze wordt ingepleisterd word de gladde deur geverfd en de wand ook....
 

martinus83

Nieuw lid
5 mei 2018
6
0
Tja, je had het zelf gezegd ;)
De deurtjes mogen niet dikker worden dan 28 mm en afgewerkt dmv stucadoren, net zoals de wand.
Mijn vraag, kan ik zonder krom trek risico 15 mm MDF éénzijdig bekleden met 9,5 mm gips, waarna het gestucadoord wordt?

Ja je moet ook wel alles lezen he ;)

Zorg gewoon dat je de wand netjes uitpoliert en zorgvuldig aflakt, eventueel even tussenschuren met excenterschuurmachine. M.a.w. doe de wand op MDF deurtjes lijken... Zal een veel degelijker geheel vormen.

Bovenstaande ziet er volgend mij echt wel een 'knutsel'oplossing uit....

Bij eender welke moderne (dure)binnendeur) die vlak met de wand wordt afgewerkt en waarbij deze wordt ingepleisterd word de gladde deur geverfd en de wand ook....

Deurtjes zitten goed in elkaar al zeg ik het zelf. Stucadoor begint binnenkort.
Achteraf gezien heb je denk ik gelijk. We gaan het zien, ik laat de deurtjes dicht stucadoren en mocht de stuc schuren, eruit vallen of weet ik wat worden deze vervangen voor een 28 mm houten paneel welke ik netjes aflak in matte verf, of schilder met witte latex.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.446
394
Dordrecht
Je kunt mdf gewoon afwerken met dezelflde verf als je wand, dan zie je heen of nauwelijks verschil.
Je kunt natuurlijk ook eigenwijs zijn en alleen vragen om bevestiging....
 

Rikky

Actieve deelnemer
22 nov 2016
46
0
Je kunt mdf gewoon afwerken met dezelflde verf als je wand, dan zie je heen of nauwelijks verschil.
Je kunt natuurlijk ook eigenwijs zijn en alleen vragen om bevestiging....

Ik heb MDF plafond ge text met dezelfde tex als ander deel van het plafond, geen verschil te zien. Dus mijn advies. Tex het eerst, beoordeel dan, want een gipsen deur is een last voor je scharnieren en breken van het gips (gips heeft namelijk geen buig marge)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.