Dikte van een (boeken)plank

Marc

Nieuw lid
25 jan 2009
22
0
Hallo allemaal,

Ik wil een open kast (zonder achterwand) gaan maken waar ook boeken in moeten.
De breedtes van de planken zullen varieren tussen 40 en max 60 tot 80 afhankelijk van jullie advies, de planken mogen absoluut niet gaan doorbuigen. De kast zal max 40 diep worden.
Mijn vraag is nu hoe dik de plank bij de lengte van 60 en 80 moet zijn zonder dat ie doorbuigt.
Kan iemand daarbij ook aangeven hoe die diktes zich verhouden tov verschillende houtsoorten.
Ik begrijp dat een eiken plank minder gauw doorbuigt maar ik wil als het kan niet altijd vastzitten aan eiken. Tevens wil ik het liefst massieve planken gebruiken (zonder sandwich constructie ertussen).


Kunnen jullie mij op weg helpen?


Marc.
 
A

Athanor

Guest
Ik herinner me dat daarover een zeer uitgebreid topic op het forum staat. Met verwijzing naar tabellen en veel meer. Probeer dat eens te zoeken. Als het niet lukt geef dan nog even geluid, dan gaan we je helpen met zoeken.

Fons
 

Marc

Nieuw lid
25 jan 2009
22
0
Beste Fons,

Ik had al wel gezocht op plank dikte etc. maar kon niets op het forum vinden vinden.
Suggesties naast die van Arthur zijn nog welkom, hoe meer kennis hoe beter.

Beste Arthur,

Dankjewel voor de verwijzingen, heeeel bruikbaar. Zolang ik de planken niet te breed maak (max75 cm) valt het allemaal nog wel mee zo te lezen.

Marc.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.