HPL Constructief verlijmen (de corpus)

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Het is voor mij vooral een leer project om diverse technieken (HPL lamineren, domino's) in de praktijk te brengen vandaar dat ik de gehele corpus in HPL uitvoer. Het gaat niet om een keuken, maar om een vrij - staande gereedschapskast van ca 172x60x100 (BxDxH) een soort dressoir met aan de voorzijde 2 schuifdeuren.

De kast bestaat uit twee modulen naast elkaar van 86x60x100 (BxDxH) in het midden gescheiden door een wand. De beide modulen worden op een sokkel geplaatst. Zo ontstaan in totaal 4 secties met legplanken naast elkaar met een binnenmaat van ca 40cm breed, precies genoeg voor een Festool kist. Het blad haal ik bij Hornbach, je hebt daar relatief goedkope 27mm beuken bladen. Het corpus materiaal is 18mm dik multiplex en de achterwand 12mm. De achterwand wordt alleen aan de binnenzijde met HPL bekleed. Kromtrekken is geen probleem omdat ea ingesloten is. De achterwand laat ik rondom in een ca 6mm diepe sleuf vallen en wil ik verlijmen daar moet vooral de stevigheid vandaan komen.

De 3 verticale delen (links/midden/rechts) staan op de bodemplaat en ook de bovenkant loop ook volledig door over één module. In principe kan ik de verticale delen boven en onder schroeven en of deuvelen.

Qua ontwerp was het vooral een uitdaging om de schuifdeuren te verwerken, de rails is 60mm diep en moet netjes binnen het corpus vallen.

De randen werk ik af met 2mm ABS kantenband die ik ook met de Frencken contactlijm wil verlijmen.

Als laatste plaats ik straks een stevig beukenblad erop zodat ik er mijn nieuwe kolomboor op kan plaatsen.

Een jaar terug heb ik heel veel werk gehad aan het maken van ca 20 nieuwe fronten en indeling van mijn bestaande keuken. Die heb ik toen zelf gespoten wat goed is gelukt maar zeer veel werk is. Ik merk nu met het werken met HPL dat dit welliswaar minder werk en minder kritisch is dan spuiten, maar zoveel onderdelen lamineren is ook niet niks.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Die discussie heb ik hier op het forum al eerder gehad. Werd welles nietes. https://www.woodworking.nl/showthre...lie-verlijmen/page2&highlight=Melamine+lijmen

Het enige verschil tussen een pvac houtlijm en laklijm is de dikte. Hij loopt niet zo gauw uit.
Mechanische eigenschappen zijn hetzelfde.
Dat de lijmproef niet lukt kan ik zo niet beoordelen, want ik zie de handeling die je uitvoert niet.
Ik heb met foto's laten zien dat het werkt.
Het totaal lijmen doe je om een solide constructie te krijgen.
Een werkstuk voelt heel anders als je alleen de deuvels of lamello's of wat anders lijmt, dan het de hele constructie lijmt.

Mijn proef is niet zo zeer mislukt hoor maar stevig was het niet. Ik sluit me aan dat de stevigte uit het geheel moet komen, manier van constructie, deuvels, verlijmen etc. Wanneer je naar de specificatie van Frencken laklijm kijkt is de sterkte (afschuifkracht) de HELFT van hun gewone houtlijm (hout - lak verbinding). Dus je bewering dat de ene of de andere lijm niet veel uit maakt in deze toepassing zou best eens kunnen kloppen. De verbinding is sowieso minder sterk dan een hout-hout verlijming.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik zie dat je uit Drunen komt. Ben je al eens bij Bouwie in Veen geweest?
 
Laatst bewerkt:

kire

Actieve deelnemer
5 jun 2010
140
2
Hoi, misschien late reactie maar als je op hpl lijmt ben je vaak beter dat je het oppervlak bot schuurt. Dus de hpl een beetje schuren dan houd de lijm daar wel beter op.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.