Nieuwe stoel

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Mijn meissie heeft weer een stoel gemaakt - nu een Adirondack (buiten)stoel, voor op het terras. Er gaan er nog twee volgen. Gemaakt van onbekantrecht haagbeuk, afgewerkt met Rubio Monocoat exterior (hybrid wood protector). N.B. de foto's zijn van de nog onafgewerkte stoel.

Photo 27-04-2018, 15 13 52_small.jpg

Photo 27-04-2018, 15 14 09_small.jpg

Jammer is wel dat dit soort stoelen door de bank genomen helemaal met schroeven in elkaar gezet worden. We hebben het er al over gehad dat we voor nummer twee voor een aantal onderdelen alternatieve houtverbindingen gaan bedenken - met name voor de bevestiging van de consoles aan de poten. De verbinding van poten aan liggers met slotpoorten en van de zittingslatten en rugleuninglatten aan het frame met schroeven is wel functioneel.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Mooie stoel geworden
Inprincipe Kun je toch bijna alle verbindingen met dominos of deuvels doen
En zo nee zou ik er voor kiezen om de schroeven weg te werken met proppen
Maar dat is een keuze
Succes met de volgende stoelen
En hopen op heel veel mooi weer
Mvg Leroy
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Een klassieker Henk!

Ben benieuwd hoe die Rubio Monocoat bevalt. Heb daar op de open dag hout naar gekeken bij de Zutphense Houthandel.
Moet je die behandeling jaarlijks herhalen?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Een klassieker Henk!

Idd. gepatenteerd in 1904 of zo - de stoel van het oorspronkelijke octrooi ziet er wel heel anders uit. Dit design is voor het eerst vastgelegd in een 'design patent' (een soort van auteursrechtvastlegging) uit ik meen 1932. Ze worden normaal van licht hout (hemlock, western red cedar) gemaakt. Deze versie is loeizwaar, maar we hadden het liggen, en het is redelijk duurzaam, hoewel het niet heel stabiel schijnt te zijn - we gaan het zien ;-)

Ben benieuwd hoe die Rubio Monocoat bevalt. Heb daar op de open dag hout naar gekeken bij de Zutphense Houthandel.
Moet je die behandeling jaarlijks herhalen?

Ik heb mijn vraagtekens bij de claims (moleculaire binding met het hout) - ik kan verd**d weinig vinden over de feitelijke samenstelling van al die Monocoat producten; maar ik vermoed dat het een met isocyanaten gemodificeerde olie is. Ik heb een blik 2C staan dat ik heb uitgeprobeerd als hengelafwerking, maar daar werd ik niet blij van (qua uiterlijk - functioneel kan ik er geen uitspraak over doen). Dit is de versie voor buitenhout.

Ik verwacht dat een jaarlijkse onderhoudsbeurt beslist nodig zal zijn - de hoeveelheid die in het hout trekt is niet groter dan bij bijvoorbeeld gekookte lijnolie - ik kan me niet voorstellen dat dat een afwerking oplevert die het jaren buiten uit gaat houden...
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Hey hallo
Mooie stoel geworden
Inprincipe Kun je toch bijna alle verbindingen met dominos of deuvels doen

Ja maar die schroeven zijn wel traditioneel (sterker nog, oorspronkelijk werden deze stoelen met spijkers gemonteerd...). Voor de latjes hoort het er cosmetisch dus ook gewoon bij. Maar voor die consoles tussen poot en armleuning is het gewoon een 'onzin-verbinding'. Die gaan we dus anders doen - bijvoorbeeld een schuivende zwaluwstaart om de console van de voorpoot aan de poot te monteren en voor het horizontale steunvlak bovenaan die console; en bijvoorbeeld domino's voor de console van de achterpoot
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Het oorspronkelijk ontwerp had natuurlijk als doel dat het eenvoudig te fabriceren was en dat delen ook eenvoudig vervangen konden worden. En dan werken spijkers of schroeven toch best goed.

Het is zo ook een erg fraaie stoel geworden.
 
Laatst bewerkt:

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Heb geen ervaring met de rubio voor buitengebruik, maar wel met die voor binnen. Is een zeer goed product: voelt nog aan en ziet er nog uit als een olie, maar blijft lang zitten... gebruikt voor badkamermeubilair. Je kan het aanbrengen in een stoffige werkplaats en bent in één laagje klaar. Veroudert mooi.
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Heel mooi gemaakt. Deze staat al jaren op mijn verlanglijstje / to-do projectenlijst.

Heeft ze dit uit de vrije hand gemaakt, of van een tekening?
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Dat is wel een hele mooie stoel! Ik hou wel van dit soort klassieke meubels!
En die schroeven/spijkers horen er wat mij betreft wel bij!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.