Lengte beitel Kunz 110 schaaf

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi forum,

Ik heb een schaafbeitel nodig om een oude houten schaaf weer bruikbaar te maken.

breedte: 40mm, lengte: langer dan 11 cm
en liefst niet te duur...


Nu is 40mm een vage maat in hedendaagse schaven blijkbaar. Bij Dieter is het vervangingsblad van de Kunz 110 blokschaaf "bijna" geschikt, met 41mm. Er staat geen lengte bij.

Weet iemand toevallig de beitel-lengte, Kunz 110?

https://www.feinewerkzeuge.de/kunz-einhandhobel.html
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Ha Roeland, daar had ik nog niet eens aan gedacht, maar dat zou natuurlijk echt heel sjiek zijn. Heb bodem gevlakt van het beuken houten schaafje van m'n opa. Maar hij is goed gebruikt, de beitel is veel te kort, hij verdwijnt helemaal achter de wig.

Origineel is het mes zo'n 1,5mm dik. Door het vlakken, ik heb best wat moeten afnemen, kan ik volgens mij best wat meer dikte kwijt, denk ik. Magoed tis een houten schaaf, dus ik kan de mond ook kleiner maken :eek:
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Robert, dit zijn de schaafbeiteltjes die ik nog heb liggen 1 moderne 39mm plusminus 3.5 mm dik een oude gesmede van 39mm en 1 Peuchot Frerier met keerbeitel 42mm breedte en een zweedse beitel van Ferpator ook 42mm breed.
Ik hoor wel van je in welk schaafmes je belang hebt.

IMG_5463.jpg

groetnis,

Roeland
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Ha die Roeland, onwijs bedankt voor de moeite. Sorry voor de late reactie, ik zit met een oma in het ziekenhuis, ik heb ook mijn atelier daar, ben meubelmaker/mantelzorger, wat wel eens heel snel zal gaan wegvallen...

Wat lijkt jou het best/beter?

Er zit geen keerbeitel bij de origineel, 42mm is te breed. Dus zou zeggen de 39mm
3,5 lijkt me wat dik, maar zou misch wel gaan?

Ze lijken beide over de 11cm?

Wat wil je er voor hebben roeland? Welk lijkt jou beter?

Dank alvast!
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Robert de moderne is 18 cm lang en de "oude" 19cm en deze is getaperd die past denk ik het mooist bij je blokschaaf.
Ik dacht dat ik je adres nog ergens had maar kan het niet meer vinden stuur maar even een PM met je adres gegevens je mag deze hebben voor € 5,- plus de verzendkosten. De nieuwe (ik heb er nog 2 op voorraad) kosten €15,- per stuk.

Groetnis, Roeland
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Ha Roeland, sorry voor de trage reactie.

De oude lijkt me in dat geval idd mooi passen! Heb ik nog een paar cm staal om te slijpen. En al met al een mooi houten schaafje. Het tapse werkt beter icm de wig door een soort dubbele wig werking?

Ik stuur je PB met adres van werkplaats! Thanks alvast! Groet Robert
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.