Alweer: Nieuwe garagedeur

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Ik heb je berichtje al een paar keer gelezen, maar geloof niet dat ik het helemaal snap.
Als je naar de foto kijkt, hoe moet ik het dan zien dat de onderregel de dikte van de beplanking verdunt wordt?
Ik dacht dat de onder regel, tussenregel (die net onder het glas zit) en de bovenregel (die boven het glas zit)
allemaal even dik zijn, net als de zijkanten. en dan tussen de onderste en die net onder het glas zit nog een regel.
Of praat ik nu over iets heel anders...

Roelof

Aan de voorzijde zie je 3 regels, als op je voorbeeld foto. Aan de achterzijde zit een vierde regel tussen de middelste regel en de onderste regel. De planken aan de voorzijde vallen over deze regel. Daarom dat die dunner is. Aan de achterzijde zit dan een paneel boven deze regel en een paneel onder deze regel.
 

tuoh

Oud hout
En even een schets gemaakt van de verticale doorsnede van een poortdeel. Tevens een detail van de aansluiting beplanking met kader. Dit detail telt zowel voor de bovenste middenregel als voor de aansluiting tegen de stijlen. De zichtbare breedte van een plank word zodanig gemaakt dat deze quasi identiek is met de zichtbare breedte van de deurstijlen.
Dit geeft het mooiste resultaat, het vraagt wel wat meer constructietijd omdat de beplanking dus "op maat" moet gemaakt worden.

Hoop dat één en ander nu wat duidelijker geworden is, of juist niet;)

IMG_0961.jpg
 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
En even een schets gemaakt van de verticale doorsnede van een poortdeel. Tevens een detail van de aansluiting beplanking met kader. Dit detail telt zowel voor de bovenste middenregel als voor de aansluiting tegen de stijlen. De zichtbare breedte van een plank word zodanig gemaakt dat deze quasi identiek is met de zichtbare breedte van de deurstijlen.
Dit geeft het mooiste resultaat, het vraagt wel wat meer constructietijd omdat de beplanking dus "op maat" moet gemaakt worden.

Hoop dat één en ander nu wat duidelijker geworden is, of juist niet;)

Bekijk bijlage 76780

Super. Meteen duidelijk. En zoiets als een druipgroef had ik anders niet er gemaakt.

Groet Roelof
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.253
300
Heelsum
@Tuoh, dank voor je uitleg, ik ga ook dit soort deuren maken en beetje uitleg is weer meegenomen van de meester :)

Wat is het verstandigst om te gebruiken, Vuren , Eiken, of toch liever Mahonie hardhout?
 

tuoh

Oud hout
Vuren zou ik persoonlijk nooit gebruiken, vind het hout maar niks voor serieus werk, niks duurzaam en veel te zacht, de mechanische sterkte is trouwens ook lager dan bijvoorbeeld grenen.
Grenen is dan al wat beter en fijnnervig douglas (= oregon pine) is nog beter.

Uitgewerkt eiken kan, Sipo (mahonie) kan ook, maar hier moet het vochtgehalte wel kloppen, anders kan het hout soms gekke dingen gaan doen (= scheluw trekken) tijdens het drogen.
Heb zelf weleens een stel poorten gemaakt binnenkant eik buitenzijde azelia, het beste van twee werelden:D
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.253
300
Heelsum
Andre dank, ik ga eens kijken of ik droog eiken of Sipo op de kop kan tikken hiervoor. In de rest van het huis is veel eiken gebruikt dus misschien is dat wel de voor de hand liggende keuze. Dank weer voor je advies.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.253
300
Heelsum
@Tuoh, ik kaap het onderwerp nog even mee, wat is de meest betrouwbare manier van bevestigen van de beplanking op het frame?

En in je detailtekening van de aansluiting plank, waar de bepaling in de horizontale regel valt, juist wel of juist niet lijmen daar?

Kortom, hoe monteren we de boel zo netjes mogelijk?
 

tuoh

Oud hout
Scheppie,

de beplanking word blind gespijkerd op de onderste middenregel en onderregel. De laatste plank (met twee tanden aan gefreesd) die er in schuift word in de buitenste tand gespijkerd en hier worden de spijkers doorgedreven en opgestopt. Gebruik wel rvs bevestiging!

Eventueel kan er ook per plank op de middenregel en onderegel een dotje pasteuze lijm aangebracht worden, telkens midden op de plank. Zo aangebracht kan het hout nog altijd werken, de lijmdot werkt als "puntlas". Bij de laatste in te brengen plank lukt dit niet, omdat deze van onderaf moet ingeschoven worden. Maar deze plank zit sowieso aan beide zijden gevangen, de spijkers dienen enkel om het "uitzakken" tegen te gaan.

Bovenaan, tussen regel en beplanking, word niks gebruikt, de planken kunnen vrij werken omdat ze hier constructief op hun plaats blijven zitten.
Belangrijk ook, voorzie tussen de planken onderling telkens een 1 à 2mm speling, zo kan het hout ongestoord werken in de toekomst.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.253
300
Heelsum
Andre,

Dank weer, dus niet lekker alles vol in de lijm :)

Bedoel je met opstoppen en doordrijven iets zoals dit?

IMG_1082.jpg

Om de laatste plank in te kunnen schuiven is dus wel heel maatvast werk nodig. Dat wordt goed opletten dus vanaf begin dit keer :)
 

tuoh

Oud hout
Er moet inderdaad "maatwerk" geleverd worden, maar dat mag voor jou toch geen probleem zijn denk ik:p
Met doordrijven bedoel ik de kop van spijker onder het houtoppervlak drijven, zoals op je schets (de bovenste spijker) Omgeslagen spijkers gebruik je bij deuren met klampen. Alhoewel er eerder omgekramde spijkers toegepast worden. Dwz, de punt van de spijker word terug in het hout gedreven, het uiteinde van de spijker krijgt de vorm van een kram. Vraagt wat oefening om dit correct uit te voeren.

Voor de deuren of poorten zoals hierboven, word de laatste plank gespijkerd (2 spijker per regel) in de hoek van de sponning.

Zoiets dus.
IMG_0965.jpg
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.253
300
Heelsum
Ah helder, maatwerk leveren valt voor de amateur niet altijd mee ondanks dat de machines goed genoeg zijn maar ik denk dat het hier moet lukken. Helder zo met de spijkers. Ik ga dinsdag hout bestellen, hadden geen Sipo maar een vervanger, Borgo of iets dergelijks... zou dezelfde eigenschappen moeten hebben... dan hout bestellen en maar wens kijken of het wat kan worden. Zal een eigen topic aanmaken om deze niet verder te kapen. Ontwerp zal grotendeels zelfde zijn als deuren hier. Grotendeels dicht met een klein ruitje bovenin. Wellicht nog met wen anti inkijk en diefstal Luik ervoor.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.