Overkapping schuine achterwand - tips gevraagd

CBeekhof

Nieuw lid
26 feb 2018
2
0
Hallo allemaal,

Binnenkort willen wij achter in onze tuin een overkapping plaatsen. Echter komen wij niet helemaal uit de constructie in verband met een schuin lopende achterzijde. Zie bijgevoegde tekening van de overkapping die ik wil bouwen. We willen graag met rabatplanken werken en deze aan de binnenzijde over de palen plaatsen (aan de achterzijde en rechterzijkant, de linkerzijkant wordt voorzien van een laag hekje). Nu vragen we ons af hoe we de palen aan de schuine achterzijde het beste kunnen plaatsen.

Alvast bedankt voor jullie tips :)
Schermafbeelding 2018-05-01 om 19.59.26.png
 

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
Zoals getekend, en dan de zijkant afwerken met een lat indien zichtwerk? Scheve balken zien er rommelig uit als je het mij vraagt
In de hoek zul je sowieso extra montage balken moeten plaatsen, zoals nu getekend kun je niet aan de binnenzijde monteren.
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
denk er wel aan dat rabatdelen wat dunner zijn en kunnen gaan wokkelen (torderen) indien je geen genoeg bevestigingspunten gaat gebruiken

je hebt dus een achterconstructie nodig. minimaal hart op hart 60cm, liefst 40cm. dit hoeft niet duur te zijn.

Makkelijkste oplossing. je schroeft 3 balken horizontaal tussen de kolommen, onder midden en boven max 120cm uit elkaar voorkant vlak (dit kan heel gemakkelijk door gebruik te maken van hoekankers
hoh 40 cm doe je dan een regel 28x45mm verticaal (waterpas) tegen de balken
vervolgens monteer je hier de rabatdelen op.
omdat het een buitensituatie betreft zou ik minimaal gebruik maken van geïmpregneerde sls 38x89 voor het horizontale balkwerk en rachelwerk.
verder het hout halen bij een houthandel of even de tijd nemen om bij de plaatselijke bouwmarkt RECHT hout te zoeken...

enigszins rekening houden met het werken van het hout. dus niet strak tussen de kolommen monteren. 5 mm vrij aan beide kanten (exact de dikte van je duimstok, uitgevouwen! anders is hij een cm. of als je hem haaks doet 2cm. naja... je snapt m wel... hopelijk...)
en als je dan echt voor een 10 wilt gaan doe je de kopkanten dus ook schuin zagen. en de hoekrachels even zwart schilderen, rvs bevestigingsmiddelen
 

CBeekhof

Nieuw lid
26 feb 2018
2
0
Goedemorgen allemaal, bedankt voor jullie reacties. Ik ga met de tips van Stuiver aan de slag. Zometeen eerst nog 12 kuub zand scheppen voor de bestrating onder de overkapping. :-/
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.