(Hoe) kun je van eikenhout alleen de nerf donker maken?

MrBoogiee

Nieuw lid
29 apr 2018
3
0
Ha allemaal, ik ben net begonnen met houtbewerking onder het mom van: we hebben nog wat planken nodig in de keuken, dus een mooie plank eikenhout op de kop getikt, dat netjes gevlakt en door de van dikte bank gehaald, geschuurd, en nu komt de afwerking om de hoek kijken. Daar loop ik alleen een beetje vast... Ik wil vast het onmogelijke, maar het eikenhout ziet er uit als hieronder:
IMG_0240.jpg
Nu hebben we een vloer waar de lijnen in het hout veel duidelijker gedefinieerd zijn doordat ze donker zijn. Wat wil mijn vrouw dus... jullie raden het al, de lijnen donkerder... Nou is de vloer alleen namaak (PVC) dus kan ik ook niet daar nagaan hoe ze de lijnen donker hebben gekregen...(dat kwam gewoon zo uit de printer...) Is het mogelijk om alleen de nerf donkerder te maken? En zo ja, hoe zouden jullie dat aanpakken?

Zie hieronder voor hoe de vloer eruit ziet:
IMG_0242.jpg

Alvast bedankt van een beginner in de houtbewerking...
 

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
Tsja komt me heel bekend voor. Ben je een meubeltje aan het maken van oud/gebruikt hout; “ik vind alleen die middelste plank niet zo mooi:rolleyes:”...

Maaruh mocht je nog wat resthout hebben liggen van je eikenhouten plank... Dan zou ik is kijken naar een transparante kleurbeits donker eiken/noten. Éénmaal aanbrengen en licht opschuren.

Het zal heel moeilijk worden om daadwerkelijk dezelfde kleur te bereiken. Bijna altijd kan je zeggen niet doen! Een net nietje..
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
de beste resultaten ga je volgens mij bereiken door 1 laag licht te eboniseren (staalwol oplossen in azijn en nadien aanbrengen), en dan vervolgens opschuren. De oplossing trekt met verschillende dieptes in verschillende hardheden van de nerf, waardoor je bji het terugschuren niet alles even snel lichter maakt.

In principe kan dat ook met zwarte of donker eikenkleurige beits zoals Elio al aangaf, maar eboniseren geeft naar mijn mening het natuurlijkste resultaat.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Of proberen met thee te kleuren.
JE kan natuurlijk ook de vloer vervangen ;)

kleuren doe je niet met thee. Thee gebruik je om tanines toe te voegen aan hout dat weinig tanines bevat, om die daarna te doen verkleuren met azijn & staalwol... Eik bevat van zichzelf ruim voldoende tanine normaal gezien.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Ik denk dat het met ijzerazijn niet gaat. Het zit er namelijk vrij oppervlakkig op. Ik denk dat je met een stevige staalborstel op een haakse slijper de zachter ringen moet verwijderen en dan het eiken "bedrukken" met ???? Oost Indische inkt of beits. Gebruik een harde plaat breng daar de kleurstof op en leg het eiken erop. Probeer een stukje dan weet je of het werkt.
 

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
kleuren doe je niet met thee. Thee gebruik je om tanines toe te voegen aan hout dat weinig tanines bevat, om die daarna te doen verkleuren met azijn & staalwol... Eik bevat van zichzelf ruim voldoende tanine normaal gezien.

Weer wat geleerd! ����
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Er is wel een andere methode, althans die werkte bij mij érg goed
Zal proberen uit te leggen wat ik heb gedaan....
Ik had een pepermolen gedraaid die bestond uit segmenten eik, wengé en iets onbekends, daar je ik sanding sealer op aangebracht en vervolgens nog vochtig geschuurd, het schuursel vult de poriën die precies het effect krijgen wat jij wil
Kort door de bocht genomen heb je donker stof nodig (te maken met een stuk wengé en een bandschuurmachine ?!) vloer helemaal klaar stomen (schuren en alles) poriën goed schoonblazen met een compressor, dan steeds een stukje sanding sealer aanbrengen, donker stof er overheen strooien en schuren maar...

Als ik er aan toe kom plaat ik een foto van het resultaat
 

MrBoogiee

Nieuw lid
29 apr 2018
3
0
Ik denk dat het met ijzerazijn niet gaat. Het zit er namelijk vrij oppervlakkig op. Ik denk dat je met een stevige staalborstel op een haakse slijper de zachter ringen moet verwijderen en dan het eiken "bedrukken" met ???? Oost Indische inkt of beits. Gebruik een harde plaat breng daar de kleurstof op en leg het eiken erop. Probeer een stukje dan weet je of het werkt.

Bedoel je dat je met schuren de verkleuring van het ijzerazijn (zo goed als) direct helemaal wegschuurt?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.