multiplex plank blind ophangen

fleche

Actieve deelnemer
12 okt 2016
74
1
47
Haarlem
in de keuken wil ik in een nis een 255 cm en en 20 cm diep een plank ophangen. Het idee is om een blinde ophanging (5 stuks) te maken en aan de zijkanten nog extra ondersteuning te geven met een lat waar de plank met een groef in kan schuiven.De plank wil ik van multiplex plaat met eiken toplaag (12 mm of beter 18 mm? ) maken als een platte doosconstructie, ook ivm ledspotjes die er in moeten komen. ter hoogte van de schapdrager wil ik dan een klein doosje maken waar de schapdrager in kan schuiven. Is het aan te raden om ook in de lengterichting nog een of twee regels in de plank te maken?
De binnnenmuur is in een jaren 30 huis, dus geen lekker stevig beton waar alles aan kan worden gehangen, is het gebruik van chemische anker aan te raden? of zouden gewone pluggen volstaan?
Hoor graag jullie tips
 

Zjeeraar

Actieve deelnemer
5 dec 2013
117
25
In mijn jaren 30 huis hangt alles (bijvoorbeeld de afzuigkap en wandplanken) met gewone pluggen aan de binnenmuren. tot nu toe is mij dat in elk geval goed bevallen. Trouwens, vroeger was alles toch veel degelijker?:eek:
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Ik heb een jaren twintig apartement gehad, de holle baksteen was zo zacht dat ik met een houtboor gaten kon boren voor een plug. De keukenkastjes hingen echter gewoon aan een paar pluggen.

Pluggen of chemische ankers is een keuze die aan jou is, belangrijkste is dat je de uitvoering goed voorbereid en uitvoert. Dus mooi rond en passend gat voor een plug en stofvrij bij een chemisch anker.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Wat zou je het zelf moeilijk maken. Koop bij IKEA een kastje wat redelijk in de buurt zit met rij boring en al. Maak alles op maat en druk een romp je nis in. Door de rijboring kan je op elke gewenste hoogte een plank neer leggen. Door dat het in een nis staat kan je de romp van buitenaf in elkaar schroeven, zou wel even voorboren.

Rompen zijn meestal wit maar er zijn enkele afwijkende kleuren. Voordeel je hebt rijboring en voor een paar centen een prachtig resultaat. En makkelijk schoon te houden in een keuken.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
de plank is maar 20 breed.

ik zou een lat op de muur schroeven ook op de kopse einde
en je platte doos constructie met een sponning uitvoeren zodat je deze
hier over heen kan schuiven
het geheel borgen met een paar schroefjes
 

fleche

Actieve deelnemer
12 okt 2016
74
1
47
Haarlem
En 12 mm plaat aan boven en onderzijde is dan stevig genoeg? Of beter 18 mm? De verstevigingsribben in de doos kunnen natuurlijk wat dikker worden uitgevoerd. De flexibiliteit van een muurlat voor wat betreft bevestiging in de muur spreekt me wel aan, er lopen ook nog een paar elektraleidingen door de muur. De muurlat minimaal 20-30 mm? Wil de boel verlijmen en tacken, het laatste vooral om verschuiven tijdens verlijmen tegen te gaan. Uiteindelijk moeten er wel wat kookboeken op kunnen staan.
 

ArieXI

Actieve deelnemer
20 jul 2012
46
2
Dat ziet er mooi uit! Zoiets heb ik ook in de planning staan voor mijn keuken. Iets langer en dan met een ledstrip eronder. Heb je de hoekverbindingen in verstek gezaagd?
 

fleche

Actieve deelnemer
12 okt 2016
74
1
47
Haarlem
Het is 19 mm MDF met eiken fineer,in verstek laten zagen bij de houthandel.aan de binnenkant een houten balk met 4 dwarsbalkjes, de MDF met lamellen daaraan verbonden.
Aan de muur ook een houten balk met kozijn pluggen bevestigd, ook met 4 dwarsbalkjes. Zat eerst ook te denken aan LED strip maar durfde het frezen van de gleuf niet helemaal aan, eerst nog wat meer oefenen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.