Plafond (hout / balken) schuren m2 -> hoeveel uur?

threesixright

Actieve deelnemer
20 aug 2017
53
0
CZ
Hallo,

Heeft iemand ervaring met (elektrisch) schuren van een houten balken plafond? Enig idee met hoeveel tijd je ongeveer moet rekenen (~ 50 m2) ?

Ik vermoed dat het gebeitst is? We willen het terug brengen naar een hout (lichte) kleur. Overige tips voor het schuren meer dan welkom!


Dank!
 

Bijlagen

  • 2018-03-28 16-56-08 233c82eb.jpg
    2018-03-28 16-56-08 233c82eb.jpg
    20,3 KB · Weergaven: 153

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Boven je hoofd werken kost heel veel tijd, je kan nauwelijks kracht zetten en zeker niet langdurig
Een lichte/sterke machine zoals mirka brengt hier wel uitkomst
Het andere probleem is dat er heel veel hoekjes/randjes zijn waar je net niet lekker bij komt met een schuurmachine
Dus 50 vierkante meter schuren totdat de beits er af is, ik kan me zomaar voorstellen dat je op een gemiddelde komt van 4 uur per m2

Is dit niet te stralen ?
 

threesixright

Actieve deelnemer
20 aug 2017
53
0
CZ
Boven je hoofd werken kost heel veel tijd, je kan nauwelijks kracht zetten en zeker niet langdurig
Een lichte/sterke machine zoals mirka brengt hier wel uitkomst
Het andere probleem is dat er heel veel hoekjes/randjes zijn waar je net niet lekker bij komt met een schuurmachine
Dus 50 vierkante meter schuren totdat de beits er af is, ik kan me zomaar voorstellen dat je op een gemiddelde komt van 4 uur per m2
Ouch! Dat is een hoop werk, dus een weekend er flink tegenaan is niet realistisch...

Is dit niet te stralen ?
Aha, dat kan ook voor hout, specifieke techniek (link?)? D

e woonkamer is leeg en de vloer moet eruit. De muren zijn wel geschilderd, dus omdat over te doen liever niet ...:)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Ik heb een keer mij eiken tafel kaal geschuurd. Was ik zeker een uur of 4 mee bezig. Zeg maar 2m2 op goede hoogte. Begonnen met p 40. Hoe ouder het eiken hoe harder het is. Een schuurschijf op een haakse slijper kan een stuk sneller gaan. Je krijgt er wel erg snel groeven ed in dus eerst oefenen of het iets voor je is. Dan is met deze methode de stofafzuiging er niet. De enige machine die hiervoor bedoelt was de festo ras 115 wordt niet meer gemaakt. Tweede hands soms nog wel te verkrijgen. Ook voor deze machine geldt eerst oefenen.
 

Zjeeraar

Actieve deelnemer
5 dec 2013
117
25
Stralen lijkt mij inderdaad de beste optie, ook vanwege alle hoekjes waar het moeilijk schuren is. Er zijn bedrijven die eiken meubels stralen zodat ze weer licht worden dus voor een plafond moet het ook kunnen. Volgens mij kan het met elk straalpistool wel (eventueel een compressor erbij huren want je hebt er wel veel lucht per minuut voor nodig). Het grit om mee te stralen is in verschillende grofheden, volgens mij zijn glasparels het fijnst dus dat gaat iets minder snel maar dan heb je wel minder kans op beschadigingen. Ik heb zelf deze ketel, daar zit een afzuiging in zodat je grit kunt hergebruiken (al zuigt hij niet 100% weer op):
https://www.rubenco.nl/stralen-schuren-borstelen/271-straalketel-mobiel-t-28-incl-afzuiging.html

Ik heb er wel eens een eiken tafel mee blank gemaakt en dat ging prima.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.