matte afwerking bovenom shellac sanding sealer ?

DeCrow

Actieve deelnemer
19 okt 2017
173
0
Duffel, België
Beste,

Ik had een restje notelaar waarvan ik een opdien plankje wou maken. Ik ben begonnen met een sanding sealer op basis van shellac aan te brengen (dus eigenlijk shellac gemengd met talkpoeder). Drie of vier laagjes heb ik aangebracht, en telkens geschuurd tussendoor tot 600. Tot dusver alles goed.

Ik was eerst van plan de plank te politoeren (wat ik een zeer mooie afwerking vind voor notelaar) maar dit stuk ... zou ik graag houden zoals het nu is, een mooie matte uitstraling. Gezien het zal dienen om eten op te dienen zou ik hier graag nog iets op aanbrengen om de plank beter te beschermen.

Enig idee wat ik hier nog kan op aanbrengen ?
Ik heb skylt ultramat liggen maar dit is op waterbasis, ik vrees dat dit niet gaat drogen op de grondlaag shellac.
Zou iets zoals Osmo mat drogen bovenop de shellac ?
Andere ideeën ? Zolang het maar mat is ...

Thanks,
Wim
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Ik heb zelf van het weekend (na het eerder gelezen te hebben) de Osmo mat gebruikt op noten dat eerst met melamine lacquer is behandeld. Daarop is de Osmo ook gewoon gedroogd dus ik verwacht geen probleem met shellac. Maar een proefstukje helpt altijd.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Als er geen was in de schellak zit, kun je vrijwel alle andere houtveredelingsproducten erbovenop aanbrengen. Maar waarom zou je? Schellak is op zich ook al een goeie afwerking en in zuivere vorm (schilfers + alcohol) helemaal voedselveilig. Kan alleen niet goed tegen sterke drank, omdat het oplost in alcohol.
 

DeCrow

Actieve deelnemer
19 okt 2017
173
0
Duffel, België
Als er geen was in de schellak zit, kun je vrijwel alle andere houtveredelingsproducten erbovenop aanbrengen. Maar waarom zou je? Schellak is op zich ook al een goeie afwerking en in zuivere vorm (schilfers + alcohol) helemaal voedselveilig. Kan alleen niet goed tegen sterke drank, omdat het oplost in alcohol.

Ik weet dat shellac een goede afwerking is als het voldoende dik is aangebracht maar ik wil het hout mat houden, dan weet ik niet of de shellac voldoende is opgebouwd.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Je zou de schellak ook dik kunnen aanbrengen en dan heb je inderdaad een blinkend resultaat. Daarna met fijne staalwol erop, en het is terug mat. Je maakt dan eigenlijk miniscule krasjes waardoor het oppervlak niet meer reflecteert.
Ander alternatief: je brengt geen extra schellak meer op maar brengt nog zuivere bijenwas aan. Dat maakt het plankje ook geheel waterafstotend, en je behoudt het matte uiterlijk. Skylt kan natuurlijk ook, maar dat zou ik niet gebruiken met voedsel.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik heb skylt ultramat liggen maar dit is op waterbasis, ik vrees dat dit niet gaat drogen op de grondlaag shellac.

Waarom niet. Men denkt altijd maar dat waterafdunbare afwerkingen zelf ook hydrofiel zijn en niet compatibel met afwerkingen op olie/oplosmiddelbasis. Niets is minder waar.

De solids van zowel oplosmiddel-afwerkingen als waterafdunbare afwerkingen zijn organische macromoleculen, uit verschillende families (lijnolie, alkyd, polyurethaan, etc). Bij oplosmiddelgedragen afwerkingen zijn de precursors rechtstreeks opgelost in een organisch oplosmiddel. In een waterafdunbare afwerking zijn (redelijk) vergelijkbare precursors (die van zichzelf dus helemaal niet mengbaar zijn met water) met behulp van speciale emulgatoren in water of een waterige oplossing gedispergeerd - vandaar ook dat die watergedragen afwerkingen er in vloeibare toestand altijd wat melkachtig uitzien - hoewel er ook heldere micro-emulsies bestaan. Zodra dat water verdampt is vloeien die precursors samen tot een organische laag, net als bij een oplosmiddelgedragen afwerking, en gaan onder invloed van (meestal) zuurstof polymeriseren/uitharden. De eigenschappen van de solids zijn uiteraard niet helemaal gelijk (je zit altijd met een hoeveelheid emulgator die in de afwerkingslaag achterblijft, en de precursors zijn wel 'geoptimaliseerd' voor een emulsiedispersie in plaats van voor een simpele oplossing), maar in beide gevallen heb je een in wezen organische afwerklaag. De meeste waterafdunbare afwerkingen kunnen prima over 'organische' ondergronden aangebracht worden. Er zijn uiteraard altijd uitzonderingen - typen afwerking die niet met elkaar willen samenwerken - maar dat heeft minder met de 'oplosmiddelbasis' te maken dan met de eigenschappen van de solids zelf. Denk bijvoorbeeld aan siliconen en epoxy...

Wel altijd eerst goed schuren als je verschillende typen afwerking over elkaar gaat aanbrengen - maar een sanding sealer is sowieso bedoeld om goed op te schuren ;-)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.