Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 7 van de 7

Massief eikenhouten tafel.

Ik was afgelopen zomer op zoek naar een massief eikenhouten eetkamer tafel van ongeveer 1.85cm x 1.85cm.
    Na tal van winkels te hebben bezocht en niet de goede tafel te hebben gevonden maar beslist om er een zelf te maken.
    De problemen die we in de winkel tegen kwamen waren:

* verkeerde afmeting,
    * stoelen passen er niet onder (stoelen met arm leuning)
    * of slechte kwaliteit voor een hoge prijs.

Na wat werk is dit het resultaat:

Re: Massief eikenhouten tafel.

Ziet er top uit .

Maar aangezien ik een amateurtje onder de amateurtjes ben wil ik VEEL meer weten en wel over de constructie.

Ik zie bv dat er een dwarsbalkje onder zit die met behulp van een 2 klosjes weer aan het tafelblad vast zit dit heeft ongetwijfeld een reden zal wel iets met de opvang van de werking van het hout te maken hebben . maar eeeuuuhh vertel is zit er in het klosje een gleuf of zo m.a.w niet zo karig met woorden VERTEL !!!!! :mrgreen:

Hoi Rendew,

Het ziet er ingewikkelder uit als het is.
    Het zwarte wat je ziet is een metalen frame wat er voor zorgt dat de tafel niet door kan gaan hangen.
    Normaal zit er een hoge houten rand onder de tafel die daar voor zorgt,maar omdat ik stoelen met armleuningen heb gaat dat niet.
    Verder is het blad rondom dikker gemaakt het hout is 22mm dik en aan de buitenkanten heb ik daar een extra rand van 22mm dik op gelijmd. (het blad lijkt dan 44mm dik)
    Omdat het blad in het midden maar 22mm is heb ik daar 2 klosjes op gelijmd om het geheel vast te kunnen schroeven.
    In het metalen frame zijn gaten van 15mm geboord zodat het hout nog voldoende kan werken.

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2009

Mooi werk!
    Hoe zijn de poten gemaakt?

In verstek zagen.
    daarna alle delen tegen elkaar leggen en met schilderstape aan elkaar plakken.
    Omdraaien en lijm tussen de verstekken doen.
    Daarna dichtvouwen en met plakband dichtplakken.
    Na 2 uur is de lijm droog en kun je de plakband verwijderen.
    Aan het metalen frame wat je onder de tafel ziet, zit op alle 4 de hoeken een metalen koker gelast van 10x10x50cm.
    Daar schuif je de poten overheen.

Mooie tafel Bas, en een leuke oplossing voor het doorhangen. Alleen hoe doen jullie dat met klaverjassen, 185 cm in het vierkant?

jaap

klaverjassen doen we gelukkig niet!
    Maar met eten heb je het zelfde probleem, en dat doen we dan weer wel.
    Het gebeurd inderdaad wel geregeld dat je wat door moet geven.
    Aan de andere kant is het weer wel prettig als je 8 personen aan tafel zit dat idereen vodoende plaats en beenruimte heeft.

Forum Rechten