Welke vlak en vandiktebank? Scheppach HM2 of Elektra Bechum 260

willywonka

Nieuw lid
23 apr 2018
6
0
Eerst wilde ik een 12" HBM van dikte bank kopen maar na veel rondneuzen op woodworking.nl bleek dat hij kwalitatief niet erg goed uit de test kwam.
Dus maar op zoek naar een redelijke tweede hands model.

Op marktplaats zijn scheppach maar ook elektra bechum banken te vinden rond de 500-600 euro.

Ik ben zelf kunstenaar en verdien hier mijn geld mee, hij moet dus nog wel even mee kunnen. Met welke doe ik mijzelf het beste er aan?
De Elektra beckum HC 260 of een scheppach HM0 HM1 of HM2?

https://i.ebayimg.com/00/s/NzI2WDU0NQ==/z/Wn0AAOSwVzBa5Gwp/$_86.JPG

https://i.ebayimg.com/00/s/NzI2WDY3MA==/z/VtkAAOSwDvVa3IHx/$_86.JPG
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Volgens mij is de Electra Beckum de beste van de 3. De Scheppachs zijn zeker niet slecht, maar voor mijn gevoel wat meer grof gebouwd. Ze zijn daardoor niet kapot te krijgen, maar ook wat minder verfijnd. Ze zijn ook goedkoper. Ik ben een HM1 aan het opknappen en die gaat dan voor €275 of €300 in de verkoop. Dat is aanzienlijk minder dan de €500-€600 die jij noemt.

Je kunt, als je niet te grote dingen maakt zoals meubels, ook kijken naar de vlak/vandiktebanken van Inca en Kity. Ouder dan de anderen, maar kwalitatief beter dan de Scheppach.

Je mag ook eens langskomen (Zuid Limburg) en dan kun je een Inca en Scheppach HM1 zien.
 
Laatst bewerkt:

peter vh

Actieve deelnemer
1 jun 2015
239
77
Al lang werk ik met de Elecktra Beckum een blauwe werkt op de tiende mm. nauwkeurig.
Tip hang geen langgatboortafel gewicht ongeveer 12kg. aan bij de oudere groene machines dan zit er zo een paar tiende mm.verschil over de breedte van het hout in het vandikte werk.

Groet,
Peter vH.
 
Laatst bewerkt:

willywonka

Nieuw lid
23 apr 2018
6
0
Dank Peter voor het reageren,

Ik begin steeds meer te neigen naar de Elektra Beckum 260 (de groene).
Het feit dat deze geen rubber rollen gebruikt zal mij ook de aanschaf van nieuwe rollen besparen. Dit zou wel misschien moeten bij de Scheppach aangezien hij rubberen rollen gebruikt.
 

peter vh

Actieve deelnemer
1 jun 2015
239
77
De EB. heeft een rol van rubber ook de groene gewoon schoon houden dan geeft dat geen problemen.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Over de rubberen rollen zou ik mij niet zo druk maken. Er zijn DIY oplossingen om een rol te vervangen en ze gaan lang mee. Ze hebben als voordeel dat ze minder sporen op het hout achterlaten dan een andere rol. Let er el op dat de rollen in orde zijn als je de vlak/vandiktebank koopt, want anders zit je gelijk met wat kosten. Of je moet bij de aanschaf hier rekening mee houden en dan moet de prijs er ook naar zijn.

Waar ga je de vlak/vandiktebank voor gebruiken? Dan kunnen we iets gerichter advies geven. Het kan zelfs zijn dat een grote oude gietijzeren machine beter voor jou is. Maar dan moet je bijna altijd wel krachtstroom hebben.

Met een jig kun je een (lunchbox) vandiktebank (dus zonder schaafgedeelte) gebruiken om planken vlak te maken. Het is geen perfecte oplossing, maar maakt jouw keuze misschien groter. Maar dit is afhankelijk van jouw gebruik. Dit is een voorbeeld van wat ik bedoel:


Een van de voordelen is, is dat je grotere stukken hout ook in je eentje kunt verwerken en dat je wat minder technische vaardigheden nodig hebt.
 
Laatst bewerkt:

willywonka

Nieuw lid
23 apr 2018
6
0
Over de rubberen rollen zou ik mij niet zo druk maken. Er zijn DIY oplossingen om een rol te vervangen en ze gaan lang mee. Ze hebben als voordeel dat ze minder sporen op het hout achterlaten dan een andere rol. Let er el op dat de rollen in orde zijn als je de vlak/vandiktebank koopt, want anders zit je gelijk met wat kosten. Of je moet bij de aanschaf hier rekening mee houden en dan moet de prijs er ook naar zijn.

Waar ga je de vlak/vandiktebank voor gebruiken? Dan kunnen we iets gerichter advies geven. Het kan zelfs zijn dat een grote oude gietijzeren machine beter voor jou is. Maar dan moet je bijna altijd wel krachtstroom hebben.

Met een jig kun je een (lunchbox) vandiktebank (dus zonder schaafgedeelte) gebruiken om planken vlak te maken. Het is geen perfecte oplossing, maar maakt jouw keuze misschien groter. Maar dit is afhankelijk van jouw gebruik. Dit is een voorbeeld van wat ik bedoel:


Een van de voordelen is, is dat je grotere stukken hout ook in je eentje kunt verwerken en dat je wat minder technische vaardigheden nodig hebt.

Beste L.N.,

Een combi machine lijkt mij zo veel handiger dan een lunchbox model, vooral als hij nog nauwkeurig ook is. Ik heb niet zo veel zin om te puzzelen met zo'n jig iedere keer als ik een stuk hout wil schaven, omdat ik toch wel soort van productie werk van plan ben. Overigens kost een goede nieuwe lunchbox net zoveel als een goede tweedehandse combimachine. Een gietijzeren machine lijkt mij prachtig, maar mijn studio zit op de eerste etage, dus al mijn gereedschap is gericht op een lager gewicht. Ook is krachtstroom geen mogelijkheid op mijn locatie helaas.

Ik ben een kleine houtwerkplaats gestart waar ik staande lampen wil gaan produceren. Mijn idee is op korte termijn om lange balken (wat goedkoper hout) ermee te schaven om ze zo recht te maken om vervolgens werktafels er van te maken *voor de houtwerkplaats*. Op het langere termijn ga ik er hardhouten (mahonie, eiken, en ander mooi spul) balken mee op dikte schaven waarna ik er poten van ga maken voor mijn staande lampen. Denk zo aan balken van 5 x 7 x 80cm.

Deze balken zaag ik vervolgens op de lintzaag tot vorm en daarna bewerk ik ze met de haakse slijper tot de vorm dat ik zoek.

Ik wil vandaag dit model voor 550 euro aanschaffen: https://i.ebayimg.com/00/s/NzI2WDU0NQ==/z/~hgAAOSw0XFa5Gwp/$_86.JPG

Waar moet ik op letten? Doe ik hier wel goed aan? Ik sta open voor suggesties!
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Voor het werk dat je gaat doen lijkt de EB wel geschikt. Ik heb het idee dat je die al in jouw hoofd hebt en hier vooral bevestiging zoekt. Daar is niets mis mee en dat doe ik ook wel eens. Maar het maakt wel dat je alternatieven misschien niet de kans geeft die ze verdienen. Mijn Inca kost de helft en is waarschijnlijk op sommige vlakken wat beter dan de EB en op sommige vlakken wat minder. Een vergelijkbare Kity kost iets meer dan de Inca, maar veel minder dan de EB. Dit is mijn Inca van €250:

26590027498_5b22dd6522_o.jpg


39750458174_76a296ee27_o.jpg


Maar goed, de EB is zeker ook een goede machine. Waar je op moet letten is lastig te zeggen. Het eerste is natuurlijk roest. Wat roest is niet erg, maar zoeker niet te veel. Daarnaast moeten de tafels vlak en gelijk zijn. Met een kromme tafel kun je niets mee doen en een vlak/vandiktebank met kromme tafels zou ik nooit kopen, hoe mooi de rest van het apparaat ook is. Daarnaast mogen er niet te veel beschadigingen zitten aan de tanden (dat is waar de tafel bij het messenblok komt). De as/messenblok moet recht draaien, dus geen kromme as. De lagers moeten goed zijn (of je moet ze vervangen). De tandwielen moeten niet versleten zijn of tanden missen. Bij de EB moeten je ook kijken naar de staat van de rubberen rollen.

Maar het belangrijkste is de fence. Die moet recht zijn, want die krijg je zelf bijna niet meer recht. Met de fence bedoel ik het rechtopstaande blanke metalen deel dat (haaks) over het messenblok en de 2 tafels loopt. Dat moet zowel horizontaal als verticaal over de gehele lengte en breedte recht zijn. Daarnaast moet het vandiktegedeelte waar je het hout op laat rusten en waar je de dikte mee instelt, parallel lopen aan het messenblok. Een setje reservemessen is een pre, want anders moet je die weer gaan aanschaffen.
 

peter vh

Actieve deelnemer
1 jun 2015
239
77
Beste LN,

Ik heb een vraagje over je INCA moet je bij zo machine nu zelf je hout doorvoeren als je met het vandikte gedeelte werkt?

Peter vH
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Hallo Peter,

De Inca heeft 2 doorvoerrollen, die aangedreven worden door de motor. Een zit voor de messen en een erachter, dus het hout wordt door de machine geduwd en getrokken.
 

willywonka

Nieuw lid
23 apr 2018
6
0
Voor het werk dat je gaat doen lijkt de EB wel geschikt. Ik heb het idee dat je die al in jouw hoofd hebt en hier vooral bevestiging zoekt. Daar is niets mis mee en dat doe ik ook wel eens. Maar het maakt wel dat je alternatieven misschien niet de kans geeft die ze verdienen. Mijn Inca kost de helft en is waarschijnlijk op sommige vlakken wat beter dan de EB en op sommige vlakken wat minder. Een vergelijkbare Kity kost iets meer dan de Inca, maar veel minder dan de EB. Dit is mijn Inca van €250:





Maar goed, de EB is zeker ook een goede machine. Waar je op moet letten is lastig te zeggen. Het eerste is natuurlijk roest. Wat roest is niet erg, maar zoeker niet te veel. Daarnaast moeten de tafels vlak en gelijk zijn. Met een kromme tafel kun je niets mee doen en een vlak/vandiktebank met kromme tafels zou ik nooit kopen, hoe mooi de rest van het apparaat ook is. Daarnaast mogen er niet te veel beschadigingen zitten aan de tanden (dat is waar de tafel bij het messenblok komt). De as/messenblok moet recht draaien, dus geen kromme as. De lagers moeten goed zijn (of je moet ze vervangen). De tandwielen moeten niet versleten zijn of tanden missen. Bij de EB moeten je ook kijken naar de staat van de rubberen rollen.

Maar het belangrijkste is de fence. Die moet recht zijn, want die krijg je zelf bijna niet meer recht. Met de fence bedoel ik het rechtopstaande blanke metalen deel dat (haaks) over het messenblok en de 2 tafels loopt. Dat moet zowel horizontaal als verticaal over de gehele lengte en breedte recht zijn. Daarnaast moet het vandiktegedeelte waar je het hout op laat rusten en waar je de dikte mee instelt, parallel lopen aan het messenblok. Een setje reservemessen is een pre, want anders moet je die weer gaan aanschaffen.

Hoi L.N.,

Ongelovelijk bedankt voor het antwoord! ik ben een jaar geleden afgestudeerd van de kunstacademie als persoon met veel technische aanleg maar kan aan niemand in mijn omgeving technische vragen stellen. Op de kunstacademie leer je niet erg veel praktische/technische zaken en sta ik er wat dat betreft alleen voor (overigens vind ik dat wel prima, leer graag uit mijzelf), dus je hebt helemaal gelijk over bevestiging zoeken! Dankjewel voor wat meer uitleg over belangrijke punten betreft de vlak en van dikte bank.

Ik koos ook voor de EB want kwa reizen was het maar 35 minuten weg. Ook door de tijddruk van lopende projecten voelde ik mij genoodzaakt wat vlotter voor een keuze te gaan.
Ik heb nu de EB thuis staan. Allebei de tafels staan haaks op de geleider *na wat stelwerk*, dus ik neem aan dat de tafel niet krom is. Het lijkt alsof de as net iets schever staat dan de geleider, maar misschien kan ik de geleider nog wat bijstellen? De botte beitels heb ik vervangen met bijgeleverde nieuwe beitels alleen kunnen zij nog wel een klein beetje stelwerk gebruiken. Ik heb het idee dat één mes net niet helemaal parallel aan de tafel loopt, nu hebben we het over een tiende MM. Overigens moeten beide messen op exact de zelfde hoogte zitten als elkaar?

Of de messen hierna ook parallel zijn aan de vandikte bank tafel heb ik geen idee van.

20180501_203719.jpg
20180501_203732.jpg
20180501_203308.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.