Probleem met olien boomschijf

boobinga

Actieve deelnemer
20 apr 2018
64
14
de verre zuiden
Hoi.
Ik heb een boomschijf koffietafel gemaakt van een mooi opgeschuurde bosse schijf van ong. 9x75 cm.
Hij past mooi in de omgeving.
Dan heb ik het met 'verbeterde houtolie' rondom alle kanten afgewerkt (olie uit de cokerije, dus gekookte tungolie).
Op de oppervlak werd het heel mooi opgedroogd met een roodbruine kleur en iedereen blij mee.
Maar dan de probleem.
Zoals altijd, heeft de schijf twee grotere scheuren en tientallen haarscheurtjes. Dit is OK, maakt het ook mooier, alleen de haarscheurtjes hebben blijkbaar wat olie opgezopen die niet kon drogen (geen kontakt met lucht). Al drie weken blijft de hout beetje werken en de haarscheurtjes blijven olie uitpompen die op de oppervlak in vorm van oliedruppels plakt.
ik blijf dus die half gedroogde druppels dagelijks-tweedagelijks afwegen maar ze blijven komen, en komen, en komen.

Wat nu? Blijft het een probleem de hele jaar me bezig houden of kan ik hierover iets doen?!

ja ik weet dat sommige de scheuren meg epoxy opvullen, dat wilde ik niet doen vanwege
-blijft mooier dacht ik, zonder plastiek vulling
-wilde de hele oppervlak zeker niet met epoxy opsmeren,
-was bang dat als hij na de uitharding van de epoxy nog steeds blijft werken, dan krijg ik nieuwe scheuren dus land ik met een tafelblad met gedeeltelijk gevulde scheuren en die zou dus oerlelijk zijn.

Ideen zijn dus welkom. Ook vanwege een twede schijf populier die op mij wacht:)
 
P

Pel

Guest
Je zou met de compressor de scheurtjes misschien droog kunnen blazen?

Groet Pel.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat was er eerst wat ook in mij opkwam, overtollige olie met een compressor er uit blazen
Wees gerust, het droog echt wel, dat doet het namelijk ook in het blik
 

boobinga

Actieve deelnemer
20 apr 2018
64
14
de verre zuiden
Dank- Een kompressor heb ik niet, misschien kan ik het ergens wel een keer doen bij een werkplaats of zoiets.
Maar heb ik iets fout gedaan? Moet ik iets toch anders doen bij de twede schijf? Het gaat over die haarscheurtjes die zichtbaar zijn maar helemaal niets naar binnen kan
nou, behalve olie:))
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Er zijn ook was en zeep afwerkingen. Een zeep afwerking (ref. soap finish) kan normaal bijgewerkt worden als er nieuwe barsten komen en is geen plastiek
 
P

Pel

Guest
Dank- Een kompressor heb ik niet, misschien kan ik het ergens wel een keer doen bij een werkplaats of zoiets.
Maar heb ik iets fout gedaan? Moet ik iets toch anders doen bij de twede schijf? Het gaat over die haarscheurtjes die zichtbaar zijn maar helemaal niets naar binnen kan
nou, behalve olie:))

Zo'n grote boomschijf gaat bijna altijd barsten en scheuren, laatst hebben we hier ook een mevrouw gehad die zo'n schijf gekocht had voor veel geld, het was een en al scheur. Door de werking van het hout o.a. krimpen door droging moet het wel barsten en scheuren gaan. https://www.woodworking.nl/showthre...et-mooi-meer-is-wat-nu-!&highlight=boomschijf

Groet Pel.
 

boobinga

Actieve deelnemer
20 apr 2018
64
14
de verre zuiden
Dank Pel, en Damien.
ja het scheurt dat is dus geen probleem en ook geen verrassing. Mijn vraag ging over afwerking:) of ik dát anders moet doen.
Damien, bestaat dit kommercieel? Of moet ik het zelf maken, de zeep afwerk materiaal? Is danish oil , hardwax olie etc wat je bedoeld?
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Ik dacht zelf maken kan, past het niet dan kan het weggeschrobd worden. Ik heb hier een paar blokken vrij neutrale zeep van Lechat wachtende voor een nieuwe poging. Maar ik heb het nog niet uitgeprobeerd.
Ref.:
https://www.popularwoodworking.com/techniques/soap-making-clean-finish-2
https://www.woodshopnews.com/columns-blogs/soap-can-be-a-surprisingly-good-furniture-finish.


Mijn eerste poging: Ik heb bij het herbehandelen van een vloer de bus vloerzeep verward met de bus vloerolie. Iemand anders voerde het uit, de tweede helft is dan wel met olie gedaan. Achteraf was er weinig verschil te zien tussen de twee ruimtes. Nu, jaren later een nieuwe laag olie gezet op alles met één derde carnaubawas (in een baby flessenwarmer opgewarmd om de was op te lossen), lukte ook goed.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Het boomstamtafeltje dat ik enkele jaren geleden maakte heb ik afgewerkt met Danisch Oil. Bij een bepaalde lichtinval kan ik engiszins zien dat de olie nog wat uit de breukjes is gekomen. Maar dat is een effect dat in het begin is opgetreden. Waarschijnlijk is dit minder problematisch omdat de Danisch Oil sneller droogt, misschien dat dit een betere oplossing voor je volgende tafeltje is?

Fons
 

boobinga

Actieve deelnemer
20 apr 2018
64
14
de verre zuiden
Dank voor de ideen! Van die zeep wist ik niet, ik hoorde wel van "vloer in het zeep zetten" maar ik dacht altijd dat die gewoon harde was bedoelde. Hmm. Iets om uit te proberen.
oorspronkelijk twijfelde ik tussen tung en danish maar ik wilde geen glanzende filmlaag erop ds daarom ging ik voor de gejookte tung.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Toch eens uitgeprobeerd, het is anders dan met olie (en was). Het gaat wel vlot: kaasrasp waarna wassen en in de zeep zetten kunnen in bijna één beweging alle in een half uurtje klaar. Moderne zepen zijn wel te wit om op te vullen denk ik, de vroegere bruine/groene/zwarte hennepzeep is waarschijnlijk meer op zijn plaats. Bij zepen dekt tegenwoordig de naam de lading meestal niet meer, hier zou het om olijfoliezeep gaan die mat lichtbruin en brokkelig is waar deze zacht transparant wit is
IMG_20180501_100131.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_20180501_093409-001.jpg
    IMG_20180501_093409-001.jpg
    70,9 KB · Weergaven: 28

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.