Advies over onderkant oude houten PGH Neptun

Mark V.

Nieuw lid
28 apr 2018
10
0
Ik heb een oude Oost-Duitse houten speedboat uit 1965, een Müggel-Spree PGH Neptun. De onderkant (5mm multiplex) en de helft van de opstaande eerste echte plank (exacte houtsoort ken ik niet) is door een eerdere eigenaar ooit met een hard oranjebruin materiaal ingesmeerd (?). Dit craqueleert na een aantal jaren (sporadisch) gebruik. Ik ben net begonnen om dit er af te krabben. De boot ligt niet standaard in het water maar op een trailer in de stalling. Maw, hij gaat nog wel eens op en vanaf de kanteltrailer wanneer ik 'm een dag wil gebruiken. Er komt eigenlijk altijd wel water in de boot via een aantal kieren tussen de planken, met name aan het begin van het seizoen, maar ook bij regulier gebruik later in het seizoen.
[FONT=Helvetica Neue, Helvetica, Arial, sans-serif]
[/FONT]
[FONT=Helvetica Neue, Helvetica, Arial, sans-serif]Er zitten sinds een jaar een aantal slechte/rotte plekken onder de waterlijn, welke ik wil verwijderen en vervangen door nieuwe delen. [FONT=Helvetica Neue, Helvetica, Arial, sans-serif]Mijn prangende vraag gaat over het aanpakken van de onderkant. Ik zou dit graag toekomstbestendig doen, op een manier die niet (te hard) slijt door het gebruik van de trailer en waar ik zo weinig mogelijk onderhoud aan hoef te plegen. Mijn voorkeur gaat uit naar een composietmateriaal aan de onderkant. [/FONT]Het gaat overigens om maximaal 12m2. De binnenkant van dit multiplex is bewerkt met een doffe zwarte verf, maar helaas heb ik geen idee wat dit voor verf is. [/FONT]


Kan ik dit op een manier doen dat dit nooit meer gaat scheuren en het onderliggende multiplex/1e opstaande plank niet gaat rotten of de laag gaat loslaten/blazen? Welk materiaal raadt u aan? Hoe lang blijft zo'n laag goed?


Ik zie uit naar uw advies! Bij voorbaat dank.


Groet,


Mark
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Welkom op het forum Mark!
Er zijn hier vast wel een paar mensen die kennis genoeg hebben om je verder te helpen. Als je foto's hebt van de boot en de vermelde problemen adviseer ik je die in het topic te plaatsen. Er zal snel om gevraagd worden om een beter advies te kunnen geven. Bovendien kijken we graag naar zo’n klassieke boot:) Ik ben al lang uit de bootbouw en heb op dit moment nog geen idee wat te adviseren. De zwarte verf die je ziet zou een epoxylaag kunnen zijn. Ik heb jaren geleden ook een dergelijke laag op mijn Randmeer gesmeerd, onder de waterlijn, tegen osmose.

Succes! Fons
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Hallo Mark, welkom op het forum. Er gaat vrijwel niets boven het klooien met bootjes, dus je bent sowieso goed bezig!
Het beste advies wat ik je kan geven is om advies te gaan vragen bij Polyservice (twee vestigingen: Amsterdam en Nieuwerkerk/IJssel). Zie hun website; ze leveren niet alleen goede raad maar ook een scala aan prachtige producten. Polyservice heeft bovendien een leerzaam boek uitgegeven over het werken met kunstharsen en glasvezels, zeer instructief. Zij zullen je zeker een eind verder kunnen helpen.

Ik heb daar geen aandelen, ben wel een geregelde en tevreden afnemer :)
 

tuoh

Oud hout
Onderzijde hout en plaat vernieuwen waar nodig en daarna de buitenzijde in de epoxy + glasmat(ten), eventueel enkel tot de waterlijn.
Binnenzijde altijd ademend afwerken bij een bestaande boot. Dit omdat het gevaar hier heel groot is dat er bij het kleinste foutje in de afwerking opgesloten water tussen de beide epoxylagen gaat komen te zitten (en blijven zitten). Dit euvel zorgt er binnen de kortste keren voor dat hout en plaat gewoon gaan vermolmen.
De romp heeft dan in feite een "doodskleed" aangemeten gekregen, en dat kan niet de bedoeling zijn.


En inderdaad, er is een prima naslagwerk over het werken met kunststoffen aan ondermeer boten, zou elke botenbouwer, of verbouwer, in de kast moeten hebben staan:p

"Praktijkhandboek kunststoffen" is de titel. ISBN: 978 90 6410 458 9 Uitgeverij Hollandia BV.
 
Laatst bewerkt:

Mark V.

Nieuw lid
28 apr 2018
10
0
Als je foto's hebt van de boot en de vermelde problemen adviseer ik je die in het topic te plaatsen. Er zal snel om gevraagd worden om een beter advies te kunnen geven.

Dank Fons, ga ik zsm doen!

Het beste advies wat ik je kan geven is om advies te gaan vragen bij Polyservice (twee vestigingen: Amsterdam en Nieuwerkerk/IJssel.

Dank, heb ze benaderd.
 
Laatst bewerkt:

Mark V.

Nieuw lid
28 apr 2018
10
0
Hierbij een aantal foto's...

Slechte plek rondom een spant:
5738 - Schade binnenkant 03.jpg

De zwarte verf (?) op de binnenkant van het hout van de bodemplaat:
5734 - Binnenkant onder vlonder 01.jpg

5722 - Achterkant 02.jpg

5718 - Boeg 01.jpg

5719 - Boeg 02.jpg

5727 - Zijaanzicht 01.jpg

5728 - Voordek 01.jpg

De gelakte binnenkant boven de waterlijn:
5731 - Binnenkant kuip 01.jpg

Het motorruim:
5743 - Binnenkant motorruim 03.jpg

5720 - Waterlijn 01 - achterpunt.jpg

5721 - Waterlijn 02.jpg
 
Laatst bewerkt:

Mark V.

Nieuw lid
28 apr 2018
10
0
Fons, helpt de foto met waarop je de zwarte laag ziet? Het is een doffe zwarte laag, kras je wat in het hout dan is het hout eronder gewoon blank...
 

Mark V.

Nieuw lid
28 apr 2018
10
0
Onderzijde hout en plaat vernieuwen waar nodig en daarna de buitenzijde in de epoxy + glasmat(ten), eventueel enkel tot de waterlijn.
Binnenzijde altijd ademend afwerken bij een bestaande boot. Dit omdat het gevaar hier heel groot is dat er bij het kleinste foutje in de afwerking opgesloten water tussen de beide epoxylagen gaat komen te zitten (en blijven zitten). Dit euvel zorgt er binnen de kortste keren voor dat hout en plaat gewoon gaan vermolmen.
De romp heeft dan in feite een "doodskleed" aangemeten gekregen, en dat kan niet de bedoeling zijn.

Maar Tuoh, gegeven deze foto's van de zwarte doffe laag aan de binnenkant en gegeven de foto's van de staat van de buitenkant, vraag ik me echt af of ik er een laag composietmateriaal (dus met glasvezelmatjes) tegenaan kan zetten. Ik wil natuurlijk niet hebben dat dit vermolmen gaat optreden.

Dus wat is beter op de langere termijn: nu een composietlaag of werken met regulieren lakken en antifouling en dit iedere paar jaar opnieuw doen?
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Fons, helpt de foto met waarop je de zwarte laag ziet? Het is een doffe zwarte laag, kras je wat in het hout dan is het hout eronder gewoon blank...
Dat vind ik nog moeilijk om te zeggen, naar mijn herinnering geeft het dezelfde indruk als de epoxylaag die ik indertijd op de boot zette. Als het bij het krabben versplintert zou het wel eens zo kunnen zijn. Bij gewone verf krijg je mogelijk wat eerder krulletjes. Als het inderdaad epoxy is zul je de adviezen van Tuoh zeker ter harte moeten nemen.

Fons
 

tuoh

Oud hout
Als je niet weet of die binnenlaag van zwarte prut ademend is of niet zou ik die verwijderen, eender wat je ook aan de buitenkant doet.
Twee waterdichte afwerklagen zowel buiten als binnen de romp, moeten ten allen tijde vermeden worden. Het staat enkel garant voor problemen.
TENZIJ, de waterdichte lagen al bij een nieuwbouw voorzien worden, het hele bouwproces verloopt dan in functie van deze (afwerk)lagen. Alle doorboringen, plaatsen waar schotten of spanten moeten komen, etc. moet dan eerst al behandeld worden alvorens deze eveneens al behandelde onderdelen op hun plaats kunnen. Pas dan kan je bij de oplevering garanderen dat zowel buiten als binnen echt "waterdicht" is.

Zelf zou ik de binnenzijde onder de waterlijn volledig kaal halen en later enkel behandelen met een conserveermiddel, al dan niet ingekleurd.
Wil je een romp die bij elke tewaterlating droog is en niet eerst een paar dagen moet dichttrekken, dan is epoxy + mat de aangewezen manier van afwerken. Deze afwerking verstijft en verstevig de romp ook, daar heb je dan weer baat van bij het veelvuldig traileren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.