Chattertool

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Had al een tijd lang de gedachte om zo'n ding te maken, maar nu het weer wat warmer is het maar gauw gedaan.
Heb oude zaagblaadjes van een decoupeerzaag gebruikt, en een beukenhouten handvat gemaakt, en uit mijn metalen onderdelen bak wat rond metaal genomen, een verchroomd stuk rond van 10mm, daarin een sleuf gevijld onder een hoek van 10 graden, met een breedte van de zaagblaadjes, en in een afgezaagde stuk rondstaal een gat geboord van 10mm. M5 gat erin gemaakt voor een klemboutje en klaar was kees.
Had nog een stuk beuk van het handvat over, eigenlijk te smal van diameter vind ik, en daar maar de eerste poging op gedaan. Het eerste resultaat is niet perfect, maar wel bemoedigend.
Wil dit ding gebruiken om er decoraties mee te maken op dekseldoosjes.
Realiseer me dat ik eerst nog maar eens goed moet oefenen om het onder de knie te krijgen.
Trouwens ook leuk voor inlegwerk decoraties. Heb voor de eerste poging een toerental van 1000 toeren gebruikt.
Ad




Attached files
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Ad.
30/12/2010 (zie zoekprogramma) is er ook een artikel gewijd aan de chattertool of het flapperijzer.
Daar heb ik beschreven dat het nog simpeler kan, namelijk door een oud plamuurmes bij te slijpen in de gewenste vorm of profiel. Werkt perfect. In het laatste blad van Radius (Nederlandse vereniging van houtdraaiers) staat een foto van het gebruik.
De lengte van het verend gedeelte (de weerstand) is belangrijk voor het verschillend effect in kopshout of in langsrichting/grove/fijne nerf.
Het is inderdaad zo je schrijft een kwestie van oefenen per houtsoort en stand.
vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
jan pranger zei:
Hallo Ad.
30/12/2010 (zie zoekprogramma) is er ook een artikel gewijd aan de chattertool of het flapperijzer.
Daar heb ik beschreven dat het nog simpeler kan, namelijk door een oud plamuurmes bij te slijpen in de gewenste vorm of profiel. Werkt perfect. In het laatste blad van Radius (Nederlandse vereniging van houtdraaiers) staat een foto van het gebruik.
De lengte van het verend gedeelte (de weerstand) is belangrijk voor het verschillend effect in kopshout of in langsrichting/grove/fijne nerf.
Het is inderdaad zo je schrijft een kwestie van oefenen per houtsoort en stand.
vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
Bedankt Jan, wist ik al.
Ga ook van een plamuurmes blaadjes maken, heb eerst op advies van een Amerikaanse penvriend de versleten blaadjes van mijn decopeer zaag gebruikt, hij had dat namelijk ook gedaan en was er erg over te spreken.
Ad
 

pme001

Actieve deelnemer
25 apr 2010
181
1
www.houtdraaiatelier.nl
Ad de Crom zei:
Had al een tijd lang de gedachte om zo'n ding te maken, maar nu het weer wat warmer is het maar gauw gedaan.
Heb oude zaagblaadjes van een decoupeerzaag gebruikt, en een beukenhouten handvat gemaakt, en uit mijn metalen onderdelen bak wat rond metaal genomen, een verchroomd stuk rond van 10mm, daarin een sleuf gevijld onder een hoek van 10 graden, met een breedte van de zaagblaadjes, en in een afgezaagde stuk rondstaal een gat geboord van 10mm. M5 gat erin gemaakt voor een klemboutje en klaar was kees.
Had nog een stuk beuk van het handvat over, eigenlijk te smal van diameter vind ik, en daar maar de eerste poging op gedaan. Het eerste resultaat is niet perfect, maar wel bemoedigend.
Wil dit ding gebruiken om er decoraties mee te maken op dekseldoosjes.
Realiseer me dat ik eerst nog maar eens goed moet oefenen om het onder de knie te krijgen.
Trouwens ook leuk voor inlegwerk decoraties. Heb voor de eerste poging een toerental van 1000 toeren gebruikt.
Ad

Hallo Ad,

Ik heb kortgeleden ook zo'n ding gemaakt. http://www.woodworking.nl/viewtopic.php?f=11&t=2508
Als "beitel" heb ik diverse dingen geprobeerd;
een stuk van een oude recipro zaag (1,2 mm dik)
een stuk uit een lijmkam (0,8 mm dik)
de originele beitels van Robert Sorby (1 mm dik)
en uiteraard het advies van Jan Pranger, een stuk van een plamuurmes.

De oplossing van Jan is volgens mij het beste. Een stuk plamuurmes "chattert" als de beste.
Tot mijn verbazing vielen de beitels van RS tegen. Ze lijken me veel te stug, en "chatteren" doen ze amper.
De oude lijmkam was te slap, niet veerkrachtig genoeg, en het stuk recipro zaagblad véél te stug.

Nu heb ik er nog niet veel ervaring mee, maar ik heb wel gemerkt dat 't heel veel verschil maakt welke houtsoort je gebruikt. Zo makkelijk als RS het in zijn demonstratiefilmpjes doet voorkomen is 't in ieder geval niet.

Sucses,
Peter
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Hallo Ad,

Ik heb kortgeleden ook zo'n ding gemaakt. http://www.woodworking.nl/viewtopic.php?f=11&t=2508
Als "beitel" heb ik diverse dingen geprobeerd;
een stuk van een oude recipro zaag (1,2 mm dik)
een stuk uit een lijmkam (0,8 mm dik)
de originele beitels van Robert Sorby (1 mm dik)
en uiteraard het advies van Jan Pranger, een stuk van een plamuurmes.

De oplossing van Jan is volgens mij het beste. Een stuk plamuurmes "chattert" als de beste.
Tot mijn verbazing vielen de beitels van RS tegen. Ze lijken me veel te stug, en "chatteren" doen ze amper.
De oude lijmkam was te slap, niet veerkrachtig genoeg, en het stuk recipro zaagblad véél te stug.

Nu heb ik er nog niet veel ervaring mee, maar ik heb wel gemerkt dat 't heel veel verschil maakt welke houtsoort je gebruikt. Zo makkelijk als RS het in zijn demonstratiefilmpjes doet voorkomen is 't in ieder geval niet.

Sucses,
Peter[/quote]
Bedankt Peter voor de info, ga ook zoals ik al aan Jan vertelde blaadjes maken van een plamuurmes, heb er diverse van liggen.
De oude zaagblaadjes van mijn decopeerzaag zijn exact 1mm dik, en ik heb ze op een lengte van 5cm uit laten steken, zag de eerste keer al direct het geribbelde patroon verschijnen zoals het fototje op mijn geposte onderwerp laat zien. Verder heb ik het nog niet geprobeerd, daar ik op de zaterdagmiddag geen tijd genoeg meer had, en eigenlijk ook vond dat de diameter van het ingespannen blokje hout van 5cm wel erg klein was. Zoals met alle nieuwe dingen die je onderneemt, moet je alle mogelijkheden onderzoeken voordat je voor jezelf de conclusie kunt trekken dat het resultaat goed is. Ga morgen nieuwe blaadjes maken en het op verschillende diameters en houtsoorten verder uitproberen. Gezien dat Jan succes heeft met blaadjes gemaakt uit een plamuurmes en het nu ook van jou hoor, meer dan de moeite waard om dat maar eens te onderzoeken.
Nogmaals bedankt, Ad
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.