Lunette (houtdraai bril) naar voorbeeld van Nico Oosthoek.

P

Pel

Guest
Bril gemaakt van 2 x 18 mm hechthout op elkaar gelijmd, het blok op het bed is van beukenhout evenals de schuivende latjes 18 mm dik waar de wieltjes op vast zitten. Het blok met een slotbout er door heen, past precies tussen de opening in het bed, waar van de andere kant een volkern blokje 10 mm dik 67 x 67 mm groot d.m.v een moer de lunette kan worden vast gezet. Deze lunette is helemaal dicht op advies van Nico, je moet hem over het werkstuk een schuiven, hij is m.i. dan ook sterker als een 1/3 open lunette. Mochten er vragen zijn om nadere uitleg dan hoor ik dat graag.

Groet Pel.

Tekening van bril
Bekijk bijlage Draaibril Nico Oosthoek.pdf

1.jpg

2.jpg

3.jpg
Om het gat voor de slotbout recht in de lunette te boren was nog een hele toer, maar met veel passen en meten op de boorkolom, zat het gat 1 mm uit het lood, dus dat viel weer mee.
4.jpg

5.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
P

Pel

Guest
Ja Patrick, die wieltjes heb ik via internet gekocht, ik zag door de bomen het bos niet meer, en ik heb ook helemaal geen verstand van inline skate wieltjes. Het waren 6 wieltjes voor ± €15 zo heb ik er drie als reserve, ik zie wel hoelang de wieltjes zich houden omdat er toch heel wat van de lagertjes gevergd wordt. Ik zou ook niet weten welk merk, of welke wieltjes goed zijn voor dit doel, mede ook omdat er nogal wat stof in de lagertjes gaat zitten?

Groet Pel.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
ach voor die 15 euro pel..... als je gaat skaten komt er zand, stof, modder en andere narigheid in, zal wel loslopen met houtstof, en anders voor die paar knaken een nieuw setje er op en pel kan weer meters maken
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
leuk ook dat je de moeite hebt genomen om de bril wit te schilderen. Mijn zelfbouwprojecten eindigen meestal in het standje "als het maar werkt..." :)
 
P

Pel

Guest
Eh Henk, praat me a.u.b. even bij wat een 4-string binder is, het zal toch geen machine zijn om dames strings te maken?;)

Groet Pel.
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.016
359
Alphen aan den Rijn
Handig gemaakt Pel , maak je wel meer grotere dingen ?
Een verbetering misschien , ik zou bovenop een vleugelmoer / onder slotbout op maken om de bril op je bed te klemmen .
Succes met draaien en hoe bevallen de beitels .

Groeten Willem
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Eh Henk, praat me a.u.b. even bij wat een 4-string binder is, het zal toch geen machine zijn om dames strings te maken?;)

Een apparaat om losse strips bij elkaar te binden, door er 4 draden tegelijkertijd omheen te wikkelen, 2 linksom en 2 rechtsom. Meestal gebruikt bij het bouwen van splitcane hengels uit getaperde driehoekig geschaafde strips bamboe. Wikkelen doe je 2 maal - 1 maal droog om de strips een hittebehandeling te geven in een buisoven, en 1 maal bij het lijmen.
 
P

Pel

Guest
Willem, ik zou de slotbout om kunnen draaien, dan zal ik de slotbout met het klemplaatje van volkern er van onderen in moeten steken, als je dat vaker gaat doen gaat het gat van de slotbout m.i. steeds groter worden. Met het gevolg dat hij dan niet meer zo vast op het bed zal komen te staan, of ik moet er buisje inzetten van 8 mm inwendige maat waar de slotbout doorheen kan. De beitels heb ik uitgeprobeerd maar het is toch heel ander staal als mijn eigen beitels, je moet ze wat vaker slijpen. Maar, zo als het spreekwoord zegt, "een gegeven paard moet je niet in de bek kijken".:)

Groet Pel
 
P

Pel

Guest
@ Henk, zou het misschien mogelijk zijn om het bouw proces van de hengels hier op de site te zetten, ik en zeker ook meerdere forumleden zouden dat reuze interessant vinden? Je hoeft het geheim van de vakman niet te vermelden Henk, maar het bouwproces in grote lijnen met de nodige foto's zou ik bijzonder op prijs stellen. Bamboe is dan wel geen hout maar qua bewerking zit het er m.i. toch heel kort bij in de buurt. Er is een topic van jou over splitcane hengels, maar daar staan helaas geen foto's bij.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Pel - als je je nieuwsgierigheid op korte termijn wilt bevredigen: er is voldoende te vinden op internet om een hele goeie indruk te krijgen. Ik heb deze vraag al eerder gekregen, en heb daarom van een van de laatste hengels die ik heb gemaakt een aardige serie foto's gemaakt, maar ben er nog niet toe gekomen om daar een samenhangend verhaal van te maken. Ik zal dat binnenkort proberen eens te doen.
 
P

Pel

Guest
Ben altijd een verwoed hengelaar geweest, echter de laatste jaren is er de klad in gekomen, o.a. veel minder vangsten als vroeger, en dan lijkt het of dat je in een emmer water zit te soppen. Ga nog wel eens een enkele keer hier op de beek vissen, eigenlijk meer om van de natuur te genieten als het vissen zelf, ben benieuwd naar de reportage Henk.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.