Nieuwe pen (segmenten)

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
339
178
's-Hertogenbosch
Afgelopen week na een tijd weer een pen gedraaid. Ben er erg blij mee en dacht dat gaan we even posten:eek::rolleyes:.

Dit is mijn eerste pen waarbij ik messing heb gebruikt.
Het is natuurlijk allemaal al eerder gedaan, maar voor ieder een eerste keer.

Ik heb een aantal pogingen moeten doen (te kleine blank gemaakt, verkeerde boor), maar het is uiteindelijk gelukt.

Padoek, wenge en messing

20180423_163717_1524495371123_resized.jpg
20180423_164328_1524495372137_resized.jpg
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Zeer geslaagd Bart en zeker voor een eerste pen helemaal super! Het getailleerde vind ik altijd wat minder mooi, maar dat is een gevolg van de pen-kit die je gebruikt. Marco zou wat meer kit's met een dikker middenstuk in het assortiment moeten hebben ;).

jaap
 

katma

Actieve deelnemer
18 feb 2013
477
0
Deventer
houtdraaiwerken.nl
Mooie pen Bart, Ik denk niet dat er zo veel draaiers zijn die een pen hebben gemaakt met messing er in hoor. Dusdoe je zelf niet tekort. Het is altijd leuk om nieuwe creaties te zien.

@ Jaap: Ik zal het onthouden :)
 

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
339
178
's-Hertogenbosch
dank jullie wel voor de reacties!

Een licht getailleerde pen vind ik wel mooi, als het maar geen zandloper model word:p.

Heb wel eens een strakke/rechte pen gedraaid maar dat valt nog niet mee haha, en dat komt inderdaad bij deze kit niet geheel tot zijn recht.
 

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
339
178
's-Hertogenbosch
Volgensmij heb ik al een aantal pentopic lopen dus laat ik nieuwe foto's maar even in dit topic posten:)

Ondertussen al best een aantal slimeline pennen gedraaid, nu wilde ik graag wat anders.
Bij marco dus een bestelling geplaatst voor sierra penkits.

Dit is de eerste....

20180523_164222_1527155514524_resized.jpg
20180524_112322_1527155516315_resized.jpg
20180524_114843_1527155520266_resized.jpg

Gelukkig niet op de foto te zien:rolleyes: maar er zit wat schuurstof in het esdoorn van het zwarte hout. Ik had het mooi schoongemaakt alleen was daarna het gebruik van ultrashine niet de beste optie heb er een beetje zwarte slurrie ingeschuurd. Volgende keer alleen shellawax.


groeten,
Bart
 

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
339
178
's-Hertogenbosch
Heel mooi, Ligt het aan de foto of is je busje erg ruw in de binnenkant ?

Ze zien hier ook alles hè:p
Tijdens het flush boren had ik de blank niet goed vast. Dus de boor heeft de binnenkant een beetje bekrast.

Naar die sandingsealer ga ik eens kijken.

En dankjewel voor de complimenten!!
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik gebruik ook wel eens superlijm voor het schuurprobleem met diverse kleuren hout. Ik werk de pen dan wel af met superlijm. O ja wel in het begin de dunne variant nemen.
 

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
339
178
's-Hertogenbosch
Ik gebruik ook wel eens superlijm voor het schuurprobleem met diverse kleuren hout. Ik werk de pen dan wel af met superlijm. O ja wel in het begin de dunne variant nemen.

Maak je dan ook gebruik van speciale bushings?
Dat is nog iets wat ik aan het zoeken ben. Of moet je die zelf draaien uit een kunststof?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Nee die speciale bushings gebruik ik nog niet. Dat heeft wel eens voor schade aan de afwerklaag gezorgd. Ik snij de lijm nu eerst los met een oude beitel. Zie ik deze busjes ergens liggen dan neem ik ze wel mee. Of ik zoek een stukje teflon of zoiets.
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Voor die speciale bushings waar CA lijm geen vat op heeft is HDPE een mogelijkheid. Ikheb een snijplankje in ikea gekocht en wat vierkantjes van gezaag. je kan deze dan niet lijmen maar met een aansteker of zo de bovenlaag smelten. Dan heb je zo een blokje. Dat kan je dan weer gebruiken om bushings van te draaien. Maak ze wel met een scherpe hoek zodat je ze voor alle maten van pennen(buisjes) kan gebruiken. De overschot is ideaal al geleiders voor tafelzaag jigs en dergelijke ;)
 

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
339
178
's-Hertogenbosch
Gemaakt van een bijzonder stukje hout, Bog oak.

Eik wat opgevist is uit een veenmoeras en door de zuren geheel verkleurd is, echt gaaf om te zien:D

Dus een mogelijk eeuwen oud stukje hout gecombineerd met een blikje frisdrank & bubinga:p
bog oak.jpg
bog oak 2.jpg

En nog eentje, dan wel niet gesegmenteerd maar wel elegant.

20180619_164034_1529420555328_resized.jpg
gevlamd esdoorn


Groeten,

Bart
 
P

Pel

Guest
Mooie pennen Bart, hoe heb je die licht bruine versiering op de bovenste pen gemaakt?

Groet Pel.
 

zwaluwstaart

Actieve deelnemer
24 okt 2008
94
20
Eindhoven
Vóór het inspannen op de mandrel, de uiteinden van het messing buisje invetten met vaseline. Dit voorkomt het aanhechten van de sec. lijm.
Eventueel na het hele schuurproces het hout schoon wrijven met een beetje brandspiritus, dit voorkomt het besmetten van het schuurstof.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.