Buurvrouw jarig

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Voor de zomermaanden buiten in loungehoek.
Waxinelichtje met/zonder echt Jena-windglas.
Iep vergroeiing. Glas was het uitgangspunt - dus de houder ook in bolle vorm.
Leuk om zulke dingen te maken.
vr.gr. Jan Pranger.

P4280023.jpg

P4280022.jpg

P4280024.jpg

P4280025.jpg
 
P

Pel

Guest
Altijd mooi hout zo'n vergroeiing, mooi werkstukje Jan.

Groet Pel.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
idd heel mooi hout.
Persoonlijk had ik de voet weg gelaten, dus alleen het bolle gedeelte.
Maar ik denk dat de buurvrouw zeer blij zal zijn met dit verjaardagscadeau.
Waarmee heb je deze afgewerkt ?
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Ik heb het hout afgewerkt met Danish Oil.
Ik denk dat het Iep is omdat er typische tussenringen in de structuur zitten. Maar de zichtbare schors doet me ook denken aan kastanje.
Dus wie weet mag het zeggen.
Nee ik vond wel dat er een voet onder moest als een soort toon plateau.
Eerst had ik er een platte schijf van gemaakt. Vond ik niet mooi: te plat, lomp, en trok de bol als het ware naar beneden.
Nu de voet op laten lopen met een teruglopende zijkant. Dit geeft m.i. een mooie lift en presenteert de bolvorm beter.
Zo zie je: vormen worden niet gemaakt maar ontstaan.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Het lijkt idd op iep... ik denk dat ik op het schuine gedeelte onder de bol de wwwww-tjes van Leo zie. https://www.woodworking.nl/showthread.php?22335-Bladeren-van-lindeboom/page2
Heel goed dat de vorm een bewuste keuze is. Er is ook niks goed of fout, als het eindresultaat naar wens is.... dan is het goed ;)
Ook hier gaat een stuk hout op de draaibank zonder plan of tekening..... gewoon beginnen.
Soms gaat het mis maar steeds vaker gaat het goed.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Mooi werkstuk!
Ik vind het wel spijtig van de opdruk op het glas. Dat is nogal overheersend, naar mijn mening dan toch.
Zijn er zulke glaasjes verkrijgbaar zonder opdruk?
 
P

Pel

Guest
Mooi werkstuk!
Ik vind het wel spijtig van de opdruk op het glas. Dat is nogal overheersend, naar mijn mening dan toch.
Zijn er zulke glaasjes verkrijgbaar zonder opdruk?

In die schippers winkeltjes die je wel in havens ziet hebben ze die glaasjes zonder afdruk.

groet Pel.
 

BeRo

Actieve deelnemer
19 apr 2016
156
4
Rotterdam
Hoi Jan,

Als ik naar de kleur en de structuur van het hout kijk, dan zou het wel eens een stuk / uiteinde van een lei-linde kunnen zijn.
Ik heb momenteel ook zo'n stuk lei-linde-knot onder handen, en het lijkt er verdacht veel op.
Als het vrij makkelijk te bewerken was, dan zou het zo maar lei-linde kunnen zijn.

Met hartelijke groeten,
Bert Rosbach.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.